Koeler is onbeheersbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerardts

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2008
Ik zit met het volgende probleem; deze week heb ik voor het eerst een pc'tje in elkaar gezet. Alles werkt, alleen maakt mijn Arctic Cooler 7 pro erg veel toeren. Beter gezegd hij maakt gewoon lawaai.

Speedfan en de bios geven 2700 RPM aan, ik heb in speedfan al geprobeerd om de percentages te verlagen maar hij reageert nergens op.
De ventilator van de behuizing kan ik evenmin veranderen alleen maakt die niet zoveel geluid.

Overige info:
Moederbord msi p35 neo
E8400
De arctic freezer heeft 4 pinnetjes
Ik heb de laatste update van de BIOS
CPU Smart Fan Target staat op enable
De arctic freezer is door azerty op het moederbord gezet
http://img510.imageshack.us/my.php?imag ... an2jr3.jpg (print screen speedfan)

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft want ik word koek-koek van dat geluid.

Wat ik weet van de Freezer 64, das dus voor de AMD-processors, dat die ook constant dezelfde snelheid aanhoud. De standaard intel-koeler doet dit gewoon beter. Die gaat rustiger draaien als de boel koud is en andersom.

Maar dan nog hoort die koeler niet veel geluid te maken. Weet je 100% dat het die koeler is? Weet je zeker dat het je videokaart niet is, of je voeding?
Al geprobeerd om de koeler, voordat je je computer aanzet, even tegen te houden.
Zo weet je hoeveel herrie hij met en zonder maakt.

Ik hoor de freezer wel zoemen inderdaad. Maar echt irritant is het niet te noemen. En dan ligt de kast waar deze in zit bij mij nog open ook.
Het kan zijn dat je je gewoon ergert aan het standaard geluid van die koeler, maar het kan ook dat er iets met het koelertje is. Zodat ie eigenlijk een beetje aanloopt of iets dergelijks. Dan gaat ie immers meer geluid maken.
Heb je de boxed versie van de E8400 gekocht? In dat geval moet je namelijk ook de boxed koeler hebben gekregen van azerty. Deze zou je ook kunnen proberen.
Alleen heb je de boel niet voor niets door azerty laten installeren. Wellicht kan je beter contact met azerty opnemen: je hebt 1 jaar garantie.
Anderzijds is het ook een beetje irritant om heel je systeem op te sturen, omdat je koeler veel geluid maakt....

2700 RPM is niet normaal snel natuurlijk. Wat staat er bij de temperatuur van de CPU in je bios?

Heb hier ook de Arctic Cooling Freezer op Socket 775. Aangesloten op mijn Asus P5KR mobo ca. 900 rpm in idle. Maar dan moet dat moederbord die variabele snelheid wel ondersteunen

EDIT en dat ook in de bios enable zetten en instellen

Laatst bewerkt:
Volgens Artic Cooling is de snelheid alleen in te stellen via de bios, door de max processor temperatuur op 65 tot 75 graden te zetten en de 'fan control' in de bios op uit (fan snelheid wordt door cooler zelf geregeld), daarna zou het moeten werken.

Dat kunnen ze wel zeggen, maar bij mij gebeurt de controle toch echt gewoon door net mobo

"We recommend using a temperature control instead of a RPM control. "
Daar zit dus wel een verschil in. Zoals ik het lees, fan cotrol uit in de bios en temperatuur control aan.

Mijn CPU heeft een temperatuur van rond de 35C (BIOS en Speedfan).

Ik heb allereerst nog wat te melden, ik heb de intel cooler (die standaard bij de E8400 boxed versie zit) aangesloten, deze is gewoon te regelen via de software van MSI (niet via Speedfan).

Heb hier ook de Arctic Cooling Freezer op Socket 775. Aangesloten op mijn Asus P5KR mobo ca. 900 rpm in idle. Maar dan moet dat moederbord die variabele snelheid wel ondersteunen

EDIT en dat ook in de bios enable zetten en instellen

Mijns inzien is het enige wat ik kan aanpassen de CPU smart fan target, en daar reageert de koeler niet op.

"We recommend using a temperature control instead of a RPM control. "
Daar zit dus wel een verschil in. Zoals ik het lees, fan cotrol uit in de bios en temperatuur control aan.

Hoe zet je de temperatuur control aan? fan control en temperatuur control is toch hetzelfde.

Het wil nog steeds niet lukken, ik denk serieus dat mijn arctic cooler niet goed is.
Is er iemand die zich hier in kan vinden gezien het feit dat de cooler echt nergens op reageert?

Ik ga toch ook maar eens mijn moederbordinstellingen bekijken....
Bij mij draait ie dus ook constant. Nu heeft het me nooit gehinderd, omdat ik altijd een videokaart had die luidruchtiger was, maar het systeem is inmiddels een download/media-systeem geworden. En die mag best wat stiller worden.

Ik heb het in elk geval voor elkaar.

Voor jou heb ik het boekje ff gedownload.
Dit is het enige wat ik kan vinden:

CPU Smart FAN Target
The mainboard provides the Smart Fan function which can control the CPU fan speed
automatically depending on the current temperature to keep it with in a specific range.
You can select a fan target value here. If the current CPU fan temperature reaches to
the target value, the smart fan function will be activated. It provides several sections
to speed up for cooling down automaticlly.

CPU Fan Tolerance Value
When a particular temperature setting is selected for the previous item, CPU
Smart Fan Target, a temperature tolerance value between 1 to 5 can be
adjusted here.

Nu is mijn vraag wat er bij jou gebeurt als jij bij "CPU Smart FAN Target" de temperatuur op 65 graden zet (zoals Maestro aangaf).
En als dat niet helpt, probeer dan eens 'disabled'.
Try and error....

Laatst bewerkt:
Nu is mijn vraag wat er bij jou gebeurt als jij bij "CPU Smart FAN Target" de temperatuur op 65 graden zet (zoals Maestro aangaf).
En als dat niet helpt, probeer dan eens 'disabled'.
Try and error....

Als ik hem op 65 graden instel en aangeef dat hij dan zo hard mogelijk draait gebeurt er nul.
Als hij hem opnieuw opstart draait hij nog steeds op volle toeren en op die manier kom ik nooit in de buurt van 45 graden, laat staan 65.

Als ik hem op 65 graden instel en aangeef dat hij dan zo hard mogelijk draait gebeurt er nul.
Als hij hem opnieuw opstart draait hij nog steeds op volle toeren en op die manier kom ik nooit in de buurt van 45 graden, laat staan 65.

Hoe kan je dat dikgedrukte aangeven??
Das in elk geval niet goed.

Als je de smart fan target enabled dan geef je eerst een temperatuur mee. Als je dat hebt gedaan komt er automatisch een tweede veld die je moet invullen, hier zet je een percentage neer hoe hard hij moet draaien als hij de ingestelde temperatuur bereikt.

Ik weet niet hoe dat heet, maar je komt er niet onderuit.

Als je de smart fan target enabled dan geef je eerst een temperatuur mee. Als je dat hebt gedaan komt er automatisch een tweede veld die je moet invullen, hier zet je een percentage neer hoe hard hij moet draaien als hij de ingestelde temperatuur bereikt.

Ik weet niet hoe dat heet, maar je komt er niet onderuit.

En als je de smart fan target op disabled zet?

(ff voor de zekerheid: de fan zit wel rechtstreeks aangesloten op je moederbord en niet direct op je voeding?)

als ik smart fan op disabled zet blaast hij nog steeds voluit. De koeler zit inderdaad rechtstreeks op het moederbord.

Ik heb inmiddels ook je draadje op tweakers gelezen.
Ik heb ook nog op msi-forums gekeken.

Het heeft volgens mij met de "PWM controller"-ondersteuning te maken.
Dit vond ik vanmiddag ergens. Maar verder weet ik het ook niet echt meer.

Controleer nog even of je koeler wel op de juiste aansluiting zit op het moederbord: er is maar 1 aansluiting die variabele fan-snelheid ondersteunt (begreep ik uit een engels forum)

heb je hier nog iets aan?
http://www.digital-daily.com/motherboard/msi_p35_neo/print
(zoek naar de tekst " tack the rotational speed of all the three fans, and both offer the feature for adjusting the rotational speed of the CPU cooler depending on the CPU temperature. ")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan