koelerpasta

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marco Jacobs

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2003
Berichten
37
Beste computeraars,

Wellicht een hele domme vraag maar op welke wijze breng je koelerpasta zo optimaal mogelijk aan? Op de CPU-kern of (geheel of gedeeltelijk) op de volledige onderzijde van de koeler? Vlgs het BIOS is de CPU temp. nu 61 graden, m.i. veel te hoog of niet?

Ik heb een AMD 2800 XP met een Zalman CNPS7000S koeler.

Bij voorbaat dank.

Marco
 
Marco:

61 Graden is niet veel te hoog hoor, dit is vrij normaal voor een AMD processor. Maar is deze temperatuur gemeten vlak na het opstarten of in rust (idle genaamd)? Of heb je eerst heftig gegamed en ben dan naar de temperatuur gaan kijken? (stressed).

Hoe de koelpasta op te brengen kun je hier vinden.

Mocht je dit allemaal goed gedaan hebben en de temperatuur gaat nog niet omlaag (wat dus waarschijnlijk niet nodig is) kun je overwegen om een casefan te installeren.
 
Als je een koeler koopt, dan zit er soms al koelerpasta op de onderzijde van de koeler.
Natuurlijk maakt de onderzijde v.d. koeler uiteindelijk contact met de CPU-kern, waardoor de bovenkant v.d. CPU-kern ook bedekt zal zijn met koelerpasta.
Dus, in die zin maakt het verder niet zoveel uit waar je de koelerpasta plaatst. Let wel: Niet op beide plaatsen, of op de koeler of op de CPU.
Het liefst moet de CPU-kern in zijn geheel met koelerpasta worden bedekt. Het aanbrengen(als dit nog niet gebeurd is bij de aanschaf) v.d. koelerpasta laag moet niet al te dik zijn, je doet dit het beste met een oud pasje(of een oude telefoonkaart). Het aanbrengen v.e. koelerpasta is om ervoor te zorgen de oneffenheden op beide oppervlakten weg te nemen, waardoor er geen lucht meer tussen kan komen, die anders veel warmte kan veroorzaken. Ik spreek uit eigen ervaring, heb dit vaker gedaan en is altijd goed gegaan. Soms bereik ik met een AMD processor een temperatuut van 45 to 50 graden.

Dennis.
 
Bovenstaand verhaaltje klopt. Eigenlijk moet je maar heeeeeeel weinig pasta gebruiken; meeste mensen smeren er veel te veel op
 
Zoals in de handleiding ook staat: +/- 1 rijstkorrel is genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan