Koeling Intel P4, Systeem D915PBL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boeing_737

Verenigingslid
Lid geworden
13 dec 2005
Ik heb de verschillende koeling-topics hier gelezen, maar stel toch nog een vraag.

Bijvoorbeeld bij het openen van een game in full-screen of bij het printen van grafische beelden loopt de ventilatorsnelheid behoorlijk op, tegen de 5000 rpm.
(ATI Saphhire Radeon X300SE PCI-E, 128 Mb geheugen, met de nieuwste drivers.)

Systeem is 16 maanden oud, Processor 2 x Pentium IV 3,2 Ghz, moederbord Intel D915PBL, 2 x 256 DDR2 SDRAM.
Er is één ventilator gemonteerd op de CPU (max 8000 rpm) en er zitten drie thermopunten op het moederbord, één vlak naast de CPU, twee achter elkaar op enige afstand.

Ik heb de kast al open gehad, al het stof met stofzuigertje en penseel weggehaald bij:
in- en uitlaatopeningen van de kast,
ventilator op de CPU,
tussen koelingsribben,
printplaten.

De bedradingen heb compacter samengebonden en precies het midden van de kast en in het verlengde van de HD-behuizing geplaatst.

In de Intel Desktop Utilities kan ik de voedingspunten, de drie temperatuurpunten en de fansnelheid monitoren.
Intel adviseert als tresholdwaarden: Processor Zone 75C (Idle 58C), System1- en System2 Zone 65C (Idle 46C). De hooste waarde Processor Zone is geweest 70C.

In de BIOS heb ik de laagste fansnelheid gezet op Slow (i.p.v. Out).
De temperaturen in de BIOS (uiteraard alleen te meten in de ruststand) kloppen met bovenstaande "idle" waarden.

Het systeem draait na de schoonmaak in ruststand zo goed als geruisloos, maar niet als er wat meer werk verzet moet worden.
Hoort het bij zo'n systeem om ventilatorlawaai te gaan afgeven bij wat zwaarder (grafisch) werk?

Normaal is het wel, maar als je wat extra geld uitgeeft is het wel op te lossen.
Ik gok dat het de koeling op je processor is, dit is waarschijnlijk een boxed koeler die van intel meegeleverd word. Deze zijn vaak veel luider dan koelers van arctic en zalman.
Persoonlijk zou ik de arctic freezer pro aanraden prijs kwaliteit is die het beste kost de helft van de zallman.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie. Ik ben gaan kijken en luisteren met een zijkant open.
Het is inderdaad de fan op de CPU die begint te "blazen".
Over de Artic Cooling Freezer heb ik al wat gevonden, o.a. op Tweakers.net.

Laatst bewerkt:
je hebt een link gegeven van de freezer 64 dat is er een voor het amd socket je hebt dus een arctic freezer 7 nodig voor een intel pentium 4 met 754 socket. Als je een oudere pentium 4 hebt dan moet je nog een andere kiezen.

ah het is gewoon warm in huis bij iedereen je zou de kast open kunnen laten mocht het niet helpen een tafelventilator er extra inblazen waarom behoorlijk zoveel toeren denk jij? meer koelte nodig!!!!!!!
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Laatst bewerkt:
StoneyCity zei:
behoorlijk zoveel toeren denk jij? meer koelte nodig
Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar hier in het forum zie je toch veel systemen, die een lagere maximum temperatuur van de CPU aanhouden.

Dus geen 70, maar 40 of 50 Celsius.

Dat heeft ermee te maken dat je jij een intel pentium 4 met prescott core hebt. Dit zijn hele warme core's. Het zijn trouwens ook serieuze elektriciteit gebruikers.
Intel heeft de volgende processors veel koeler en zuiniger gemaakt. Ze zijn op dit moment toch bezig met performance per watt dacht ik.

Prescott core's was in mijn ogen een middel om zonder veel werk toch een processor te maken die zich kon meten aan de amd64.
Ik heb er ook zo eentje standaard werkt hij rond de 60 graden en bij belasting 64 graden. De piek zit soms rond 74 maar dit duurd maar even tot de fan op toeren komt.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik goed dat je verder naast de PSU ventilator geen case ventilatoren hebt?

Mocht dat idd zo zijn, dan zal de temp in de kast natuurlijk ook oplopen en het koelend effect van de CPU fan nadelig beïnvloeden, de aiflow wordt immers alleen ingang gezet door die PSU fan.

De warmte die geproduceerd wordt door de chipset, harde schij(f)(ven) en een eventuele passieve koeling van de graka, alhoewel aktief ook die warmte de kast ingooit, daar ook nog eens bijkomt.

Een goede airflow is dan ook wel van belang.

lamp zei:
Dat heeft ermee te maken dat je jij een intel pentium 4 met prescott core hebt.
Dat klopt.
Everest bracht aan het licht: Multi CPU (CPU #1 en #2) Intel Pentium 4 540J, 3200 Mhz (16 x 200) CPU Aanduiding Prescott.

Lange Pier zei:
Begrijp ik goed dat je verder naast de PSU ventilator geen case ventilatoren hebt?
Dat klopt, ik heb geen andere fan gezien.
Op de grafische kaart zit een rood blok met koelribben.
Bij de HD behuizing geen fan, ook niet bij de achterkant van de kast.
Om de caseflow zo min mogelijk te belemmeren, heb ik de rondzwervende bekabeling bijelkaar gebonden en zoveel mogelijk parallel met het moederbord "geborgd".

Maar de tip van lamp om naar een betere koeling te gaan uitkijken wil ik gaan volgen.
De CPU-koeling die er nu op zit is inderdaad van Intel "in the box".

persoonlijk vind ik die arctic freezer nice omdat alle warme lucht direct naar de voeding word geblazen en dan gaat het direct via die fan de kast uit. Dit bevorderd ook een goede airflow.
Bij de meeste koelers die recht op de cpu zitten komt al de warme lucht in de kast te hangen.

lamp zei:
Bij de meeste koelers die recht op de cpu zitten komt al de warme lucht in de kast te hangen.
Dat is me nu ook duidelijk gewoden.
Nu moet ik wel zeggen, dat ik aan de achterkant van de PC bij een ronde "uitlaat" met grill, toch wel een redelijke luchtstroom voel.
En dan bedoel ik ook in rusttoestand.

Ik heb erg veel opgestoken hier, meer adviezen of hints blijven welkom, maar ik zet dit topic wel op opgelost. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan