Koeling maakt raar geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renatem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2015
Hee,

Ik heb het toetsenbord van mijn laptop (Asus k56cb) vervangen, samen met de palmrest ofzoiets (ik weet niet of het zo heet, maar het is in ieder geval de hele voorkant van de laptop, waar het toetsenbord aan vast zit).
Nu heb ik dat gedaan en heb ik dus alle onderdelen van de oude palmrest naar de nieuwe moeten verhuizen. Dit werkte allemaal goed, en nu werkt mijn toetsenbord meer.

Maar nu komt het probleem: sinds ik dat gedaan heb, maakt de koeling erg veel lawaai. Het lijkt alsof hij enigszins vast loopt of iets dergelijks (een heel snel tikkend geluid. Als ik op de achterkant in de buurt van de koeling licht druk hoor je het geluid harder worden. Hetzelfde gebeurt als ik (iets harder) op mijn toetsen druk die boven de koeling zitten.

Ik heb mijn laptop al een aantal keer open gemaakt om te kijken wat er mis is, geprobeerd hem extra schoon te maken maar het wil niet helpen. Als ik m'n laptop opstart, maakt hij eerst nog niet het geluid maar snel daarna wel en het wilt ook niet stoppen. Hij wordt niet extra warm o.i.d. (althans nog niet).
Wel heb ik de koeling niet los kunnen schroeven van het moederbord, want de schroeven waarmee hij vast zit zitten zo strak vastgedraaid dat ik ze niet los krijg (en er is een stikker opgeplakt met daarop de tekst als ik de seal verbreek, dat dan de garantie komt te vervallen).

Kan een van jullie me helpen? Ik weet niet meer wat ik moet doen, ik heb hem nu al 3 keer opengemaakt om te kijken waarom hij zo'n geluid maakt maar ik kan de oorzaak nog niet vinden...

Groetjes Renate

https://www.youtube.com/watch?v=7aURxI4jMWA
Ik kan niets anders bedenken dan dat er of iets onder of in de fan zit, of dat het fanhuis onder spanning staat en eerst mss net niet en nu net wél tegen een van de schoepen aan komt. Ik denk dat je niet aan een grondige inspectie ontkomt en niet moet assembleren, voordat je de oorzaak gevonden en opgelost hebt.
Eventueel maak je alleen de fan-aansluiting los en laat de fan op wat batterijen of zo draaien om zo de fout op te sporen. Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt er op dat je het fanhuis open kunt schroeven. Mss levert dat nog iets op.
(Alles eigen risico natuurlijk. Vorige week maakt ik een andere Asus open en op e.e.a. manier hielp ik de controllerchip naar zijn grootje. Kostte me € 135. die zat wel net iets lastiger in elkaar en vooral de touchpad flatkabel was moeilijk te bevestigen.)

Laatst bewerkt:
Goeie maat en soort schroevendraaier gebruiken, philips nr.0 b.v. voor kruiskop en geen pozidriv b.v. voor de heatsink, wel eerst warmtegeleidende pasta aanschaffen.

En idd open aanzetten en ontdekken waar het aanloopt, deksel van ventilatorkoeler niet ingedeukt?

Bedankt voor jullie antwoord.
Ik heb hem een paar keer opengemaakt, en ik denk dat waarschijnlijk de behuizing tegen de ventilator aan kwam.
Ik heb toen stukjes rubber (zo'n grote postbode elastiek in kleine stukjes van 1 cm geknipt) er tussen gedaan, aan beide kanten van de ventilator 3. Deze heb ik vastgemaakt met plakband.

Nu is het geluid over.
Ik vroeg me dus af of het erg is als ik dit zo laat zitten? Ze zitten puur op de behuizing van de ventilator geplakt en komen aan beide kanten tegen een plastic kap aan van de behuizing...

Moeilijk vanaf hier te beoordelen, maar als je geen vervorming ziet en "voelt" dat er bij het dichtschroeven geen krachten optreden lijkt het mij geen probleem.

Na een tijdje ging hij toch weer geluid maken, dus maar weer voor de 10e x open geschroefd...
Nu zat er op het oude toetsenbord een groot grijs vel geplakt o.i.d., deze had ik er afgehaald en op mijn nieuwe toetsenbord geplakt. Waarschijnlijk is de lijm losgelaten deels, waardoor een hoekje omhoog ging staan na een tijdje en waarschijnlijk is dit hetgeen wat geluid maakte. Ik heb m nl vastgeplakt en heb nu nergens meer last van!
Een nogal stom iets waardoor hij geluid maakte dus, maar bij deze is het opgelost. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Topic mag dicht dus :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan