koelingtijd verlengen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Straatman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
Ik heb een Intel Core 2 Duo, en de gemiddelde temperatuur van de processor is tussen de 70º en 85º, terwijl ik de computer niet zwaar belast.
vaak heb ik alleen uTorrent aanstaan, en dan nog zit de temperatuur zo hoog.
Ik hoor de ventilator erg weinig afkoelen. ik heb al vaker de onderkant open gehaald (het is een laptop), maar de ventilator, noch de disipador (ik weet niet of dit een nederlands woord is, maar voor meer info: link) bedekt is met stof of vuil.

ik heb gezocht naar programma's dat de tijd dat een ventilator draait kan verlengen, maar ik heb niks kunnen vinden. Heeft een van jullie een coole oplossing voor dit oververhitte probleem?

PS: dit is mijn ventilator:
ventilator

Laatst bewerkt:
dat zijn dus belagelijke hooge temps die je hebt met dit processor type.

1 de cpu koeler is niet juist gemonteerd.
(doe het opnieuw instaleren op juiste wijze)

2 vergeten om de strip van de onderkant van je cpu koeler te nemen.
(doe dit na verwijdering, van je cpu koeler nu wel )

3 je heb te veel of te weinig of helemaal geen koel pasta gebruikt .
(breng een heel klein dun laagje aan op de cpu cores)

4 in sommige gevallen kan de temp censor defect wezen
(extern meten met een digitale termometer)

ik ga ff je rijtje af:

1: ik denk niet dat het een verkeerde montage is. het probleem kwam voort op een moment na een lange tijd de onderkant voor het laatst open te hebben gedaan...

"2 vergeten om de strip van de onderkant van je cpu koeler te nemen.
(doe dit na verwijdering, van je cpu koeler nu wel )"

wat bedoel je hiermee? welke strip?

3: orgineel zat er al koelpasta op de processor, dit heb ik een beetje meer op de processor gesmeerd (ik weet niet of dat een probleem is, dit is overigens nadat ik de eerste uitval door oververhitting heb gehad). met op de processor bedoel ik op het vierkantje middenin de chip

4: als de sensor kapot is, dan zou hij toch de hele tijd een gelijke temperatuur aangeven? ik weet dat dit een beetje mijn geval is, maar vaak zie ik toch verschillen (de eene keer is het 83º/85, de andere 80º/82, de andere 71º/73º...)

(stel dat het de sensor is)
de ventilator is geprogrammeerd om te koelen op de temperatuur van de sensor nietwaar? Als de sensor kapot is, werkt de ventilator dan ook niet meer optimaal?

bedankt in ieder geval voor de info :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan