Koelpasta nodig na lappen koelblok?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stonjohn4

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jan 2013
Berichten
1
Na het lappen, als alles spiegelglad is en je zet de pc weer in elkaar, dan neem ik aan dat je er geen koelpasta meer tussen hoeft te doen?
 
Welkom op Helpmij.nl.:)

Ik ga jou vraag zo een eigen plek geven. Het "lappen" van een processor koelblok heeft niets met Access te maken.

Verplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Om nu antwoord op je vraag te geven, ja je dient altijd koelpasta te gebruiken.

Het "lappen" van een koelblok is enkel om een beter oppervlakte contact te krijgen. Echter krijg je het nooit volledig vlak. De koelpasta zorgt ervoor dat de oneffenheden gevuld worden, voor beter warmte geleiding.
 
Ik lap de ramen ook wel eens maar die zijn daarna nog niet vlak... ;-)
Je bedoelt polijsten. Dat zegt beter wat er gebeurt; het oppervlak "spiegelglad" en ook vlak maken.
Er blijven echter altijd microscopisch kleine oneffenheden en daar is geen metaal-op-metaal contact, er zit een isolerend luchtlaagje tussen.
En dat wil je niet dus gebruik je koelpasta om alle gaatjes te vullen en een zo groot mogelijk contactoppervlak te krijgen voor de optimale warmte overdracht.
 
Beetje misleidend ook. "koelpasta" is ook eigenlijk geen goede naam "contactpasta" zou beter zijn. Gebruik dat spul altijd, zie argumenten hierboven.
 
@Crash, (offtopic) lappen is hier een anglicisme.
 
Dat weet ik, maar is wel het woord dat gebruikt wordt onder de overklokkers. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan