• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

koffiepauze berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy B.

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2002
Hallo,
Voor een simpele arbeidsberekening heb ik de volgende gegevens:
In kolom A staan de gewerkte uren van 1 week per medewerker
In kolom B staat de koffiepauze van 1 week per medewerker

In kolom C zou de berekening als volgt moeten komen:
De gewerkte uren min de HELFT van de koffiepauze. Maar….als de pauze niet deelbaar is (bv. 0,25, 0,75, 1,25 e.d.) dan moet deze in de even weken naar boven worden afgerond (bv. 0,75 wordt 1,00 e.d.) en in de oneven weken naar beneden (0,75 wordt 0,50).

Deze afgeronde koffiepauze zou dan uiteindelijk van het aantal uren afgehaald moeten worden.
Wie weet hoe ik dit op kan lossen???

Groetjes,
Cindy

Ps zie de bijlage voor een voorbeeldje

Bijlagen

Onderstaande formules kijken of de uren van de koffiepauzes deelbaar is door 2.
Is dit niet het geval dan wordt gekeken of het weeknummer deelbaar is door 2.
Zo ja -->
Aantal uren - (koffiepauzes + 15 minuten)

Zo niet
Aantal uren - (koffiepauzes - 15 minuten)

Opm.
De 1e formule maakt gebruikt van de functie Weeknum (deze kan je via EXTRA - INVOEGTOEPASSINGEN..) toevoegen aan Excel.

De 2e formule is identiek aan 1. Alleen verwijst deze functie naar cel A1 als zijnde de weeknummer.

1.
=ALS(EN(RECHTS(B2/2;3)<>"125";RECHTS(B2/2;3)<>"375");A2-(B2/2);ALS(REST(Weeknum(NU();1);2)=0;A2-(B2+0,25);A2-(B2-0,25)))

2.
=ALS(EN(RECHTS(B2/2;3)<>"125";RECHTS(B2/2;3)<>"375");A2-(B2/2);ALS(REST(A1;2)=0;A2-(B2+0,25);A2-(B2-0,25)))

Hopelijk bemoeit die groene draak zich de volgende keer met zijn eigen zaken.......

Maar goed, bedankt Rocancio voor je snelle reactie. Zoals ik in je toelichting lees, is het inderdaad precies zoals ik het zou willen.
Hierom heb ik dus voor de 2e toepassing gekozen (dus zonder Extra-toevoegen weeknummer), maar hem even gewoon laten kijken naar cel A1 voor het weeknummer.

Maar helaas, het werkt in mijn bijlage niet helemaal....
Wanneer je bij het eerste koffiegetal (2,50) namelijk een aanpassing doet naar 2,75 dan zou dezelfde eindberekening moeten verschijnen (2,75 / delen door een oneven week is namelijk weer gewoon 2,50)

Hopelijk vertel ik het een beetje duidelijk, lastig om zo op te schrijven in elk geval. Weet jij misschien wat er nog mis zit in deze formule?

Bijlagen

Volgens mij moet die zo goed zijn.
Ik heb tevens gecontroleerd of de andere gegevens nog steeds kloppen.

=ALS(EN(RECHTS(B3;2)<>"25";RECHTS(B3;2)<>"75");A3-(B3/2);ALS(REST($A$1;2)=0;A3-(B3+0,25);A3-((B3-0,25)/2)))

zo dan, hij is er echt bijna volgens mij......in elk geval werkt de berekening bij de oneven week nu overal goed.
Nu had ik week 1 even veranderd in week 2, en dan gaat het nog net niet goed met de koffiepauze die hij door 2 moet delen.
Hij telt er nu wel 0,25 bij op, maar trekt dan de gehele koffiepauze eraf. Er moet dus nog ergens een /2 komen te staan. Ik ben al aan het puzzelen geweest, maar ik krijg hem niet aan de praat.
Jij wel misschien???

groetjes,
Cindy

Bijlagen

Zo dan ?

=ALS(EN(RECHTS(B3;2)<>"25";RECHTS(B3;2)<>"75");A3-(B3/2);ALS(REST($A$1;2)=0;A3-((B3+0,25)/2);A3-((B3-0,25)/2)))

YES!!!!!!!
Het werkt, echt helemaal super!!!!!
Je wil niet weten hoeveel werk dit mij gaat besparen elke week!!

Heel erg enorm bedankt, ook voor je supersnelle reactie telkens!

groetjes,
Cindy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan