• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kollomen uit bestanden vergelijken/aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanshoevenaars

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Hallo,

Ik ben al even aan het stoeien maar kom er niet uit.
Ik gebruik twee prijslijsten .
Lijst 1 bevat artikelcode en prijzen
Lijst 2 bevat meer gegevens maar is de uiteindelijke lijst die ik wil gebruiken.

Ik heb de volgende vragen:
In lijst 1 wil ik graag de artikelcode scheiden met een punt, net als in lijst 2. Hoe kan ik met een klik een punt toevoegen in de getallen van de hele kollom.
Wanneer dat gedaan is zou ik graag de artikelcode uit lijst 1 en de daarin vermelde prijzen gebruiken voor de artikelcode in lijst 2. De artikelenprijzen in lijst 2 met dezelfde code als in lijst 1 worden dus vervangen door de prijzen van lijst 1.
De artikelcodes die niet voorkomen in lijst 2 worden genegeerd.

De lijsten zijn slechts een voorbeeld, in werkelijkheid gaat het over 2000 codes.

Wie kan helpen, het zal voor jullie wel een makkie zijn.

Met vriendelijke groet,

Hans

Bijlagen

Hans,

voor vraag 1.
rechtsklik op een getal
kies celeigenschappen - vink bij Getal "scheidingsteken voor duizendtallen (.) gebruiken aan
Ok.

Klik op het kwastje van opmaak kopieeren, en smeer de opmaak over de
andere getallen uit.

Of selekteer alle getallen en doe bovenstaande met celeigenschappen.
Dan hoef je opmaak kopieeren niet te doen.

Koosl

Laatst bewerkt:
Hans,
De prijzen worden alleen aangepast indien er nieuwe beschikbaar zijn.
Indien lijst 1 maar gedeeltelijk wordt ingevuld, worden alleen die gegevens veranderd die effectief zijn gewijzigd.
Na de aanpassing worden lijst 1 op "blanco" geplaatst zodat men niet per ongeluk 2 of meer malen de wijziging doorvoert.
Dit alles met knop op lijst 2.

GiMe

Bijlagen

Hartelijk dank, het lijkt te werken. Moet het nog even zien te gebruiken op het grote bestand.
Kan ik de macro kopieeren en gebruiken in andere lijsten ?

Met vriendelijke groet,

Hans

Hans,
Mits wat kleine aanpassingen is het stukje VBA perfect integreerbaar voor andere lijsten.
Veel succes ermee !

GiMe

Laatst bewerkt:
Beste GiMe,

Helaas het gaat niet goed. De bedoeling is dat de artikelnummers het referentiepunt zijn. Ik bedoel daarmee als je een prijs van een artikelnummer in lijst 1 zou veranderen, dan moet de prijs van hetzelfde artikelnummer in lijst 2 ook veranderen.

In mijn geval kan lijst 1 wel 3000 artikelcodes bevatten en de aan te passen lijst 2 maar 1000. In lijst 1 staan dus ergens wel dezelfde artikelcodes als in lijst 2 maar de positie daarvan in kollom A van lijst 1 en die van D in lijst 2 zijn anders.

Ik begrijp dat de uitdaging nu wat groter wordt :shocked:

met vriendelijke groet,

Hans

Laatst bewerkt:
Beste Hans,

De positie van de artikelnummers in hun respectieve kolommen is van geen belang.
De ENIGE beperking hier is dat in lijst 1 (die de nieuwe prijzen bevat) geen 2 maal hetzelfde artikelnummer mag voorkomen in die kolom.
Hierbij een voorbeeldbestandje (voor de gemakkelijkheid in één werkmap gezet)
met op blad1 (bij jou lijst 2) +/- 1000 artikelnummers en blad3 (lijst1) +/- 3000 artikels.
De macro code werd ook enigzins aangepast, maar de essentie blijft dezelde.

GiMe

Bijlagen

Hallo GiMe,

Het lukt nog niet, ik heb de lijsten zoals ze bij mij op de pc staan bijgevoegd.
Mischien is het dan duidelijk. Ik zet het csv bestand van lijst 1 om naar excel en terug naar csv omdat het zo verwerkt wordt in het programma.
Lijst 3 is origineel een excel bestand. Uiteindelijk gaat het dus om lijst 1 welke aangepast moet worden en uiteindelijk verwerkt als csv in een programma.

Ik had je beter de lijsten direct zo kunnen aanbieden dan zelf te gaan prutsen.:(

Lijst 3 is nog veel langer maar die kan ik niet bijvoegen (wel evt direct naar je mailen)

Met vriendelijke groet,

Hans

Bijlagen

Hans,

Hierbij lijst 1 een tikkeltje aangepast.
Het probleem was (en dat kon ik van hieruit niet merken) dat het formaat van de kolom Artikelcode in lijst 1 niet dezelfde was dan deze van het bestand "Aangepaste Prijslijst".
Heb dan ook de formule in de hulpkolom L:L moeten wijzigen.

GiMe

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan