• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom in 4 splitsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

IkWeetGeenNaam

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Goeiedag,

Ik ben bezig met het splitsen van een adresbestand. In één kolom heb ik nu straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats allemaal in 1 cel staan. Ik zou ze graag allemaal naast elkaar in aparte cellen willen hebben. Dus ik heb:
|Voorbeeldstraat 13 1294 XA Hilversum|
En ik wil hebben:
|Voorbeeldstraat| 13 | 1294 XA | Hilversum |

Ik heb de volgende formules gevonden die eigenlijk zou moeten werken, maar ik krijg de foutmelding #GETAL!
Om eerst straatnaam en huisnummer te scheiden van postcode woonplaats: (in cel waar straatnaam huisnr moet komen: )

Code:
=LINKS($B65;GROOTSTE(ALS(DEEL($B65;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(B65)));1)=" ";RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(B65))));3)-1)

Vervolgens: (in cel waar postcode woonplaats hoort te komen: )
Code:
=RECHTS($B65;LENGTE($B65)-GROOTSTE(ALS(DEEL($B65;RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(B65)));1)=" ";RIJ(INDIRECT("1:"&LENGTE(B65))));3))

Om tenslotte de huisnr van straatnaam en postcode van woonplaats te scheiden lukt mij wel.

Wie o wie kan me hiermee helpen?
Alvast bedankt voor de reacties!! :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraagje: hoe ga je om met het volgende adres:

| Amstelkade 177 A III 1234 AB Amsterdam |

Dat dacht ik al :eek:

Het is onmogelijk adresgegevens te scheiden dmv formules; het lukt alleen met behulp van macro's en dan alleen wanneer er geen numerieke waarden in het straatnaamgedeelte staan.
Gelukkig voor jou heb ik dit probleem al eens opgelost. Zie bestand.

Bijlagen

Dat dacht ik al :eek:

Het is onmogelijk adresgegevens te scheiden dmv formules; het lukt alleen met behulp van macro's en dan alleen wanneer er geen numerieke waarden in het straatnaamgedeelte staan.
Gelukkig voor jou heb ik dit probleem al eens opgelost. Zie bestand.

Bedankt voor je reactie, maar dit lukte mij al dmv aparte formules.

Wanneer de postcode en woonplaats er ook bij komen, dan wordt het pas tricky en dat lukt mij dus niet.. en jou zo te zien ook (nog) niet.

Met formules gaat het zeker wel. Kijk bijvoorbeeld eens op
http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm
en dan onder het kopje 20-01-2009.
Beste Thoralf,

Dat zijn inderdaad ook de formules die ik heb, (zie mijn eerste post) maar het lukt daar niet mee. Hij geeft een foutmelding in de cellen: #GETAL!

Wanneer je gaat schuiven en de formule aanpast door cellen te veranderen zul je zien dat de voorbeeld xls bestand op die website dezelfde fout geeft. Of ik doe wat verkeerd of er klopt echt iets niet aan die formules ??
Ik kom er in ieder geval NIET uit :(

Hi,

Je moet deze formules inbrengen als matrix (Ctrl+shift+enter), dus niet gewoon enter.

Gr,

Joske

tekst naar kolommen.

in de 2003 versie heb je de optie voor tekst naar kolommen.

=> data => tekst naar kolommen.

mogelijk dat dit een begin is voor de oplossing

Laatst bewerkt:
Alle formules die in dat voorbeeldbestandje staan zijn matrixformules, zoals ook aangegeven op het werkblad.
Als je te maken hebt met bijv plaatsnamen die uit meerdere woorden bestaan, dan kun je de formules aanpassen met gebruikmaking van een hulpkolom. Je zet dan in die hulpkolom de waarde voor het het aantal spaties dat gekozen wordt ( in het voorbeeld zijn dat bijvoorbeeld 3 en 5.
Je begint met een waarde in de kolom die het meest zal voorkomen en dan loop je visueel de resultaten na en past waar nodig de waarde in de hulpkolom aan, waardoor je direct de juiste waarde uit de formules krijgt, die naar de betrokken cel in de hulpkolom verwijzen.
Op deze manier ben je misschien wel niet helemaal verlost van handwerk, maar het scheelt toch wel veel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan