• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolom in range

Status
Niet open voor verdere reacties.

nobody11

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2007
hallo iedereen,

ik zou graag een code hebben die het volgende doet:

in een bepaalde range (A1:C13) wil ik graag in cel H1 de som zetten van alle elementen in die kolom, maar dan ingegeven door de gebruiker, dus als de gebruiker 1 ingeeft, dan moet er in H1 de som komen van A1:A14, als hij 3 ingeeft moet in H1 de som staan van C1:C14...

ik eb dit al van code:

Code:
Sub test5()
keuze = InputBox("Geef een getal van 1 tem 3", , 1)
Dim rng As Range
Set m = Range("A1:C13")

range("G1").Value = _

worksheetfunction.sum(range(cells(1, keuze), cells(m.rows.count,keuze))
[COLOR="Red"] hier zou iets moeten komen waarin ik kan verwijzen naar de kolom van range m afhankelijk van de waarde van "keuze", mijn stukje code doet het niet precies..[/COLOR]

End Sub

iemand hints? wat is er mis met mijn code? ik weet dat de oplossing wss mooier kan, maar kan iemand eventueel ook de oplossing geven in de stjil van mijn voorstel? zo leer ik het meeste bij..

bedankt!!

Laatst bewerkt:
Code:
Sub test5()
keuze = Val(InputBox("Geef een getal van 1 tem 3", , 1))
MsgBox WorksheetFunction.Sum(Range(Cells(1, keuze), Cells(13, keuze)))

[COLOR="Red"][I]Dim rng As Range
Set m = Range("A1:C13")

range("G1").Value = _

worksheetfunction.sum(range(cells(1, keuze), cells(m.rows.count,keuze))
[COLOR="Red"] hier zou iets moeten komen waarin ik kan verwijzen naar de kolom van range m afhankelijk van de waarde van "keuze", mijn stukje code doet het niet precies..[/COLOR][/I][/COLOR]

End Sub

Alles wat rood en cursief is, kan weg.
Je zou er ook rekening mee moeten houden dat gebruikers toch wat anders invullen dan gewenst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

@Roncancio vraagje:
die "val" inputbox; waarom dient dat precies? is dat nodig?

Hoe verandert deze code alsik niet weet dat de eerste input in cell(1,..) staat? hoe verwijs ik maw nr de eerste rij van een bpaalde range?

alvast super hard bedankt!!

Laatst bewerkt:
1. De Val maakt een waarde van het ingevulde getal. Ook al vul je een getal in de inputbox dan nog ziet VBA het als tekst. Door Val is het daadwerkelijk herkenbaar als een getal.

2.
Code:
MsgBox WorksheetFunction.Sum(Range(Cells([B][COLOR="Red"]1[/COLOR][/B], keuze), Cells(13, keuze)))
De 1 staat voor rij 1.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan