• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom met celvalidatie, toestaan handmatig overschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

ik maak een calculatiesheet voor machines op één tabblad, en op het tweede heb ik een download uit ons CRM-artikelbestand. Ik kan op het eerste tabblad dus de machine samenstellen uit bekende componenten. Ik heb daarvoor celvalidatie, kiezen uit de lijst, toegepast. Met vertikaal zoeken haalt Excel dan de juiste gegevens uit de CRM download erbij, en de sheet rekent verder.

Maar regelmatig voeg ik componenten toe die niet in de CRM download staan. Ik wil dan graag de cel met validatie kunnen overschrijven. Maar dat mag niet van Excel. Ik heb al wel een lelijke work-a-round, maar is er in Excel een mogelijkheid om te zeggen dat je mag valideren of overschrijven? Ik weet dat er dan geen gegevens verder worden overgenomen uit de CRM download, dat is niet erg.

Dank,

Hugo

Hoewel je weinig meer aan jouw validatie hebt kan je op de derde tab van de validatie de foutmelding uitzetten.

Of het soort melding aanpassen in waarschuwing of informatie.

@VenA: Het nut van de validatie is dat je nog steeds kunt kiezen uit een lijst.

@MarcelBeug,

Volgens mij heb ik het nergens over het nut van de validatielijst. Alleen dat het geen validatielijst is maar een keuzelijst zonder validatie wordt.:d Volgens mij is juist de kracht van gegevensvalidatie in combinatie met de lijst dat je een gebruiker dwingt om een keuze te maken waar je in andere formules ook weer wat mee kan.

Het nut van de vraag van de TS ontgaat mij wel. Maar dat heb ik wel vaker.:confused:

Zelf gebruik ik een dergelijke constructie in mijn boekhouding die ik uiteraard zelf heb gebouwd in Excel (voor eigen gebruik, dat dan weer wel).
Als ik een boeking maak, kan ik kiezen uit standaardboekingen. Maar ik kan ook kiezen om een niet-standaard boeking te maken.

Met jouw kunnen en het toepassen heb ik wel vertrouwen dat het correct gebruikt wordt.:d Volgens mij hebben we de vraag van de TS wel zo'n beetje beantwoord en is zo'n tussenstap over wat wij ervan vinden weer handig voor andere lezers om zelf een keuze te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan