kolom met daaraan vast gekoppeld een keuze lijst met invoer vak

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomcat14

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
10
hallo dames en heren

mijn probleem is het volgende. ik heb een nieuwe laptop gekocht en access er bij. nu heb ik de oude database overgezet op de nieuwe laptop.
in die database heb ik een tabel met daarin de kolom met namen van vliegtuigmaatschappijen. in die kolom met die namen daaraan zit een keuzelijst met invoervak
gekoppeld. in die keuzelijst staat ongeveer 2000 luchtvaartmaatschappijen in. als ik nu begin te tikken in kolom met namen herkent hij sommige namen niet
meer. Wat kan het probleem zijn. ik heb voor de rest niks veranderd.

bvd marco
 
Begin met dat veld om te zetten naar een gewoon tekstveld. Gebruik géén keuzelijsten in tabellen die gebaseerd zijn op een andere tabel. Dat is volslagen onzin in een tabel. Keuzelijsten gebruik je op formulieren, nergens anders. Enige uitzondering: keuzelijsten die zijn gebaseerd op waarden. Dus een keuzelijst gebaseerd op (een klein aantal) waarden. Denk dan aan een keuzelijst voor geslacht of aanspreektitels. Maar zeker geen tabel met meer dan 2000 waarden. Zet die dus in ieder geval in een tabel (zal ook wel) en maak daarvoor een keuzelijst op je formulier.
 
bedankt voor deze feetback. maar als ik die koppeling maakt met keuzelijst met invoervak voorkom ik een heleboel tik vouten. en voorheen werkt het ook met helzelfde aantal namen.

mvg
 
een hoe voeg je dan in je formulier zon een keuzelijst met invoervak toe

mvg marco
 
Keuzelijsten horen niet thuis in tabellen. Punt. In een tabel wil je altijd kunnen zien wat er werkelijk in het veld is opgeslagen. En dat lukt dus niet met een keuzelijst. Dat betekent dat je in exports bijvoorbeeld andere gegevens exporteert dan je dénkt te exporteren, en filteren op zo'n veld in een query kan óók al niet op de waarden die je ziet. Nogmaals: keuzelijsten zijn bedoeld voor formulieren en gebruik ze dus alleen daar. Een of andere lolbroek bij Microsoft heeft, ik blijf er bij dat het een weddenschap was die hij heeft verloren, de optie ingebouwd in een (toen) nieuwe Access versie, maar het is volslagen onzin. Bovendien kun je er in een formulier allerlei trucs en acties mee uitvoeren, wat in een tabel óók al niet kan.
Wel grappig dat je dus in een tabel wél weet hoe je een keuzelijst moet invoeren, maar in een formulier niet? Het is namelijk gewoon een makkelijke knop in het Ontwerpscherm van je formulier. Net als tekstvelden, labels etc. Dus een stuk makkelijker dan in een tabel. Als je de Wizard aan hebt staan, dan kun je die ook gebruiken om het proces wat makkelijker te starten. Al heeft die wizard ook weer beperkingen waar je liever niet mee werkt. Maar om te starten, prima :).

Ik snap overigens wel waarom je ze wilt gebruiken, want het is inderdaad (onder andere) bedoeld om te voorkomen dat je typefouten maakt. Sowieso met je, om te voorkomen dat je verkeerde waarden invoert, zorgen dat Referentiële Integriteit is ingeregeld.
 
ik heb het zelf al geprobeerd om in een formulier een keuzelijst toe te voegen en het was al gelukt.

maar het probleem bestand nog steeds het kon op mijn vorige laptop wel en nu niet meer.

maar bedankt of de feedback zo ver.

mvg marco
 
Dan wordt het tijd om de db mee te sturen, want dan is er wat anders aan de hand. Overigens verbaast het me eigenlijk niet dat je het probleem nog steeds hebt, omdat een formulier niet veel anders omgaat met je gegevens. Dus als het kan: stuur de database mee :).
 
Hi,
misschien een woordje uitleg bij de originele vraag:
herkent hij sommige namen niet meer
Welke namen worden niet meer herkend? Welke nog wel? 2000 namen is nogal veel voor een combo box, maar als je, zonder tikken, door de lijst scrolt, staan die namen dan nog in de lijst?
Als je de basis query van de lijst in een gewoon query venster - SQL weergave - copieert, geeft die query dan alle gewenste resultaten?
Zijn het altijd dezelfde namen die niet meer herkend worden?
 
hallo,

de namen staan nog steeds allemaal in die orginele tabel. en het zijn telkens dezelfde die hij niet meer herkent.

dit stukje Als je de basis query van de lijst in een gewoon query venster - SQL weergave - copieert, geeft die query dan alle gewenste resultaten?
gaat boven mijn pet sorry

mvg marco
 
Database is te groot

Heb je al eens "comprimeren en herstellen" gedaan?
Sowieso moet je het bestand zippen om het hier te kunnen plaatsen.

Zonder de database en de voorbeelden te zien blijft het koffiedik kijken.
 
Sommige dingen die je nog kan checken:
- staan er steeds dezelfde tekens in de namen die niet meer herkend worden (bv. en ') ? Misschien is het een issue met bepaalde tekens. Dan kan het aan de tekenset liggen (Unicode, US-ASCII, ...). Meestal zie je dan ook bij het afdrukken rare tekens verschijnen in de namen.
- Het kan ook zijn dat bepaalde records corrupt zijn geworden. Dan kan je , zoals xps350 aangeeft, proberen om de database te comprimeren en herstellen. Als je bv. het oude record verwijdert (ldat kan je op een kopie proberen) en opnieuw ingeeft, en je het dan wel kan kiezen dan is het waarschijnlijk een corrupt record.
- Het kan ook liggen aan het feit dat je lijst zo lang is, standaard staat de database eigenschap Options -> Current database -> Filter lookup options - > Don't display lists when more than ... op max 1000 records (sorry, ik heb alleen engelse software dus weet niet wat het in het nederlands zou zijn).
 
hallo,

ik heb 2 bijlage toegevoegd.

In bijlage vrijdag 2.0 daar in staat een print scr met de tabel waar in je de gegevens moet tikken

pijl 1 is de tabel die ik daarvoor gebruik (2 nodig lijst)

pijl 2 is de kolom waar in je de gegevens tikt. (maatschappij)

pijl 3 laat zien waar de gegevens van dan gehaald worden via een keuze lijst met invoervak


in bijlage vrijdag 2.1 daar in staat een print scr met de tabel (5 ondersteunings tabel maatschappij) waar de gegevens uit gehaald worden

pijl 4 is de tabel waar de gegevens uit komen

pijl 5 is kolom waar de gegevens uit van dan komen.

als ik in access op mijn vorige laptop de tabel 2 nodig lijst opende en op de kolom maatschappij ging staan en daar bv tra in tikte dan kwam automatisch transavia te
staan. maar nu tra in tikt vind hij niks meer in die andere tabel. je moet nu helemaal transavia tikken. Terwijl tansavia nog wel in die andere lijst staat. maar als je lu intikt dan vind access wel gelijk lufthansa. ik heb het geprobeerd en als je ongeveer rond de 150 namen invoert dan gaat sommige namen niet meer herkennen. maar op oude laptop stonden
er meer als 3500 namen in. en dat werkte goed. hij herkende ze allemaal.

ik hoop dat met de bijlage beter te begrijpen is.


mvg marco
 

Bijlagen

  • vrijdag 2.0.png
    vrijdag 2.0.png
    62,2 KB · Weergaven: 31
  • vrijdag 2.1.png
    vrijdag 2.1.png
    231,7 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Comboboxen van meer dan 1000 lijnen zijn nooit echt de bedoeling, maar probeer eens de volgende eigenschap op 5000 te zetten:
 

Bijlagen

  • MaxLijstRecsToRead.JPG
    MaxLijstRecsToRead.JPG
    77,7 KB · Weergaven: 18
Daarnaast oogt het alsof je database bijzonder slecht genormaliseerd is. En dan bedoel ik dus héél erg slecht. Om maar eens wat te noemen: veel te lange tabelnamen met spaties (geen normalisatie zonde overigens). De betreffende opzoek tabel heeft heel sleutelveld. Geen controle op bestaande maatschappijen. (Tansavia? Bestaat dat wel?). Onzinnige velden in je opzoek tabel (met gegevens die ja makkelijk uit een ander veld kunt halen).

Er is enorm veel winst te boeken als je het complete systeem eerst onder een vergrootglas legt.
 
hoi noellag

ik heb het geprobeerd maar daar lag het ook niet aan.

mvg marco
 
Maak nou eerst eens een voorbeeldje met de tabellen (en een paar records) die het probleem reproduceren. Dat scheelt ons (en jou dus ook) een berg (gok)tijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan