kolomkoppen aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankie59

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2008
Ik heb een database waarbij ik een csv bestand importeer.
Ik wil graag de koppen aanpassen voor in een website.
De koppen bevatten haakjes bv: ID_[Alias] en Product_ID[Produktnummer] etc.
Access gaat hier niet goed mee om.
Kan iemand mij zeggen hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt
Frank

Dat csv bestand aanpassen voordat je gaat importeren.
Dat kan gewoon met Kladblok en dan de zoek- en vervang functie.
Vervang [ door _ en ] door niks.
Gebruik in die zoek- en vervang functie dan de knop Vervang alle.

Of er een manier is om Access te vertellen er anders mee om te gaan weet ik niet.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Nee, dat is niet de oplossing. Het csv bestand heeft normale koppen, echter in access worden er enkele koppen bijgezet en dan zou het moeten worden geëxporteerd met de [ ] koppen. Snap niet dat dit niet werkt in Access. In Excel gaat dit prima, maar ik wil graag alles in 1 database verwerken, dus alleen in Access.
Als iemand nog een helder idee heeft?

ben benieuwd, alvast bedankt.

Er zijn hier mensen veel van Access weten.
Er zal wellicht nog iemand reageren.

Je weet in ieder geval de spanning optimaal op te bouwen: in je eerste bericht heb je het over importeren:
Ik heb een database waarbij ik een csv bestand importeer.
En nu ga je over op exporteren....
Het csv bestand heeft normale koppen, echter in access worden er enkele koppen bijgezet en dan zou het moeten worden geëxporteerd met de [ ] koppen.
Wat is het?

Overigens wordt het probleem veroorzaakt doordat de [] tekens gereserveerd zijn; daarmee wordt een veldnaam bepaald. Je kunt die tekens dus niet in een veldnaam gebruiken, zoals je blijkbaar wel wilt. Voordat ik over een oplossing ga nadenken, wil ik toch eerst weten of je het over importeren of exporteren hebt....

Hoi,
Ja het is een raar probleempje en ik leg het denkt ik niet goed uit.
Ik heb een database, waarbij ik enkele kolommen importeer: kolom 1 artikelnummer kolom 2 omschrijving en kolom 3 prijs.
In de database worden de prijzen aagepast en deze worden weggeschreven naar een csv bestand.
Dit heeft nu de volgende kolommen:kolom 1 artikelnummer kolom 2 omschrijving en kolom 3 prijs.
Niets aan de hand.
Het programma die csv bestanden inleest om deze op de website te zetten kent deze kolommen niet en moet perse de volgende kolommen hebben kolom 1 artikelnummer[ artnr] kolom 2 omschrijving[omschr] en kolom 3 prijs[verkoopprijs].
Ik kan het programma om de website in te lezen niet aanpassen, ik hoop access wel.

Dus in het kort is het exporteren vanuit acces naar csv, waarbij de kolommen aangepast worden en dit csv bestand wordt dan weer geïmporteerd door het programma van de website.

alsvast bedankt.

mvg Frank

Dus als ik het goed begrijp heb je een import bestand (is dat ook een csv?) dat je inleest in Access. Daar worden de prijzen aangepast in een tabel/formulier, en vervolgens moet de tabel worden geëxporteerd naar een CSV bestand, met de aangepaste veldnamen? Dus de [] heb je pas nodig bij de export?

kolommen aanpassen

Ik importeer prijslijsten van verschillende dealers.
de ene keer zijn het xls bestanden en dan weer csv, maar allemaal zonder [].
de komen samen in een tabel en worden bewerkt.

dan moet de samengestelde lijst uitgevoerd worden naar csv maar dan inclusief de []
ik doe het nu in excel, maar wil eigenlijk alles graag in 1 programma.
Excel kan blijkbaar wel werken met [].

bij voorbaat dank

mvg
frank

In Excel betekenen de [ en ] niks, dus logisch dat je daar wel mee uit de voeten kunt. Je zou een export format kunnen bedenken waarbij je een tijdelijke tabel maakt, met normale veldnamen, en in die tabel zet je dan in het eerste record de veldnamen die je in de export wilt hebben. Vervolgens maak je dan een export waarbij je in de exportspecificatie opgeeft dat je geen veldnamen wilt exporteren (die zitten immers in Record 1) , en dan ben je er volgens mij wel. Enige nadeel: omdat het eerste record veldnamen bevat, moeten alle velden in de tabel als Tekst worden gedefinieerd. Op zich hoeft dat geen beletsel te zijn, want een CSV bestand kent zowiezo geen onderscheid in de veldtypen; alles is daar tekst. Het import programma ziet wel wat de velden voorstellen.

Hallo octaFish,
Dit gaat denk ik wel werken, heb al wat geprobeerd echter hoe kan ik het volgende doen,
"Vervolgens maak je dan een export waarbij je in de exportspecificatie opgeeft dat je geen veldnamen wilt exporteren"

bvd

Frank

In de Wizard <Tekst exporteren> kom je een stap tegen waarin je aangeeft of je veldnamen mee wilt nemen of niet. In bijgaand voorbeeldje zie je wat er gebeurt als je die optie Aan zet: je krijgt de tabel veldnamen mee in je export. In jouw geval wil je dat nu niet, omdat de veldnamen in de tabelgegevens zitten als eerste rij. Die optie moet dus uit staan. Als alle export instellingen correct zijn ingesteld, kun je de knop <Geavanceerd> aanklikken en de specificatie opslaan. Die kun je dan met een VBA procedure weer gebruiken in een geautomatiseerde export.

Bijlagen

• Wizard Exporteren.png
    Wizard Exporteren.png
    12,2 KB · Weergaven: 69
kolompoppen aanpassen

Ik voel me nu heel dom, maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Als ik het met de hand exporteer gaat het geweldig en alles gaat goed in de website.

Ik weet niet hoe dat ik dit in vba kan zetten.
Ik kom zover zoals je aangaf bij je opmerking dat bij geavanceerd ik alles op kan slaan, dit lukt ook en dit kan ik dan gebruiken in mijn vba code. En dan gaat bij mij het licht uit.

Hoe zou ik dit kunnen doen?

dit krijg ik te zien als opgeslagen bestand, maar dan? Quote_Prijslijst_klaar_omgecodeerd1 Exportspecificatie

bvd

Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan