Kolomkoppen uit query samenvoegen tot nieuwe expressie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Olbren

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2010
Beste lezer,

Ik heb een kruistabel-query gemaakt in Access waarbij ik gegevens uit een tabels kolomkop laat weergeven.
Echter zou ik nou graag nog een extra kolom erbij willen hebben, waarin 2 specifieke kolommen bij elkaar opgeteld worden.

Ik loop tegen het probleem dat deze twee specifieke kolommen niet direct als expressie in de ontwerpweergave staan, maar dus pas zichtbaar zijn in het gegevenstabel na op "Weergeven" te hebben geklikt.

Hoe kan ik in mijn kruistabel-query de juiste kolommen benaderen om deze bij elkaar te laten optellen in een nieuwe kolom?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Ik snap je vraag nog niet helemaal, al denk ik dat ik wel een idee heb. Je genereert een kruistabel waarbij één veld als Kolomkop wordt gebruikt. De inhoud van dat veld zie je terug als kolomkop. En nu wil jij een berekening op basis van een aantal van de gegenereerde kolommen. Zie ik dat goed zo?

Beste Michel,

Exact! Dat is inderdaad wat ik bedoel. Maar ik weet dus niet hoe ik de gegeneerde kolommen in me query kan benaderen.
Het veld dat de kolommen creeert heet "SI", bij het uitvoeren van de query worden er vijf kolommen gecreerd. Kolom 3 en 5 moeten in
een nieuwe kolom bij elkaar opgeteld worden. Dus ik heb bijvoorbeeld al Expr1: Som([SI(3)]+[SI(5)]) geprobeerd.... maar helaas dat gaf alleen maar een foutmelding.

Lijkt mij logisch; Som werkt over totalen en dit is een rechtstreekse optelsom van twee velden. Dus de formule zou moeten luiden:
Code:
[3]+[5]
Er vanuit gaande dat je kolomnamen resp. '3' en '5' heten. Maar voor hetzelfde geld bedoel je de 3e en 5e kolom, en staat er in de kolomkop dus heel wat anders. Daarnaast moet het veld in de regel <Totaal> de functie Expressie hebben, anders krijg je ook een foutmelding.

Beste Michel,

Ik heb je code uitgeprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Ik bedoelde overigens inderdaad de 3e en 5e kolom.
Deze kolommen heten EM en RM
Hiervoor heb ik dus aan de hand van jou bericht het volgende geprobeerd;

Expr1: [EM]+[RM]

en daarbij heb ik de totaalregel op "Expressie" gezet.

Er verscheen geen foutmelding, maar ook was de hele koloom Expr1 niet te zien in het uitvoertabel.

Nog andere ideeën?

Welke positie heeft het veld in je kruistabel? Ik geef een hint: je mag in een kruistabel één kolomkop hebben (is al weg) één waardeveld (is ook al gebruikt) en meerdere rijkoppen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan