• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolommen copieren met specifieke voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

maarten drenth

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2007
Berichten
55
Beste forum gebruikers,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:

Ik heb een blad A met daarin allerlei data. Nu wil ik deze data op blad C copieren. Dit moet alleen wel gebeuren in de volgorde die ik op blad B heb vermeld.

Bijvoorbeeld:
Kolom A van Blad A moet kolom 3 op blad C worden.
Kolom B van Blad A moet kolom 6 op blad C worden.
Etc...

Deze volgorde moet aan te passen (flexibel) zijn dmv een lijstje op blad B.Daar zal ik de nieuwe volgorde dus aangeven.

Ik ben voornamelijk op zoek naar een voorzetje van de VBA zodat ik daar zelf weer mee verder kan.

Alvast bedankt
 
Stel in blad B staat in A1 het kolomnummer waarheen de eerste kolom van bald A in blad C geplaatst moet worden, in A2, het kolomnummer voor kolom 2, in A3 het kolomnummer voor kolom3, etc.

Code:
for j=1 to sheets("Blad A").range("a1:K100").columns.count
  sheets("Blad A").columns(j).entirecolumn.copy sheets("Blad C").cells(1,sheets("Blad B").cells(j,1)).entirecolumn
next
 
Hoi

bedankt voor je snelle reactie. Het is volgens mij alleen net niet precies wat ik zoek. Ik heb een voorbeeld bestandje attached.

Ik wil de kolommen van sheet1 dus kopieren naar sheet3 in de volgorde van Sheet2.

Dmv de knop die er in komt worden de aanwezige kolomnamen vanuit sheet1 gecopieerd naar sheet2 (met paste special - transmpose) waarna je de volgorde er voor kunt zetten.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
 

Bijlagen

  • Book2.xls
    17 KB · Weergaven: 42
Kijk naar de sorteerfunktie in Excel.
Daarna is jouw vraag waarschijnlijk overbodig.
 
helaas voldoet deze sorteerfunctie niet... dit is het begin wat ik later nog verder wil uitbreiden. het moet nml een geautomatiseerde actie worden die er voor zrogt dat externe data die ik in excel geplakt heb elke keer op de juiste manier wordt gekopieerd naar een ander blad. De externe data wordt nml niet altijd in de juiste en zelfde volgorde aangeleverd.
 
Dan denk ik dat je een macro-tje moet opnemen/maken, en dit moet laten uitvoeren via een change event.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan