• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen vergelijking

Status
Niet open voor verdere reacties.

chuigonzales

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2005
Berichten
103
Hallo allemaal,

ik heb al gezocht naar een eventuele oplossing in het forum, aangezien er ongelooflijk veel wordt gevraagd naar kolommen vergelijkingen.
Echter kan ik met de antwoorden die reeds op het forum staan niet verder.
Ik kan mijn bestand helaas niet toevoegen. Dit wordt geblokkeerd vanuit mijn werk. Maar goed, dit is de bedoeling.

In kolom A staan factuurnummers. In kolom B staan waardebon ID's. De factuurnummers horen bij de waardebon ID's. Kolom A hoort dus bij Kolom B.

In kolom C staan tevens de waardebon ID's. Deze zouden overeen moeten komen met kolom B. Daarom wil ik eigenlijk deze twee kolommen met elkaar vergelijken. Het probleem alleen is, is dat kolom B ten opzichte van kolom A niet mag verschuiven aangezien de factuurnummers bij de waardebon ID's horen.

Kan iemand me hiermee helpen? Het is overigens Excel 2003

Groetjes Chuigonzales
 
Chuigonzales

Wat is precies het doel van die vergelijking ?

Als het een controle is of alle ID's in beide kolommen aanwezig zijn zou je het kunnen proberen met de volgende formule :
Code:
aantal.als(B:B;c1)

Hierbij wordt gekeken hoevaak de ID in C1 voorkomt in kolom B.

Maar een voorbeeld bestandje zou anders wel handig zijn.
 
Chuigonzales,

Dat vraagt om vert.zoeken in een hulpkolom. Zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • id.xls
    13,5 KB · Weergaven: 96
Chuigonzales,

Dat vraagt om vert.zoeken in een hulpkolom. Zie voorbeeld

Beste Rob,

dat lijkt er inderdaad op! Kan je de formule voor mij uitleggen wat het precies inhoudt?

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B2;C$2:C$8;1;0));"";VERT.ZOEKEN(B2;C$2:C$8;1;0))

Mij zegt dit niet zoveel en ik wil het graag begrijpen.

Alvast bedankt he!
 
Mij zegt dit niet zoveel en ik wil het graag begrijpen.
In de help van excel lees je:
VERT.ZOEKEN

Zoekt naar een waarde in de eerste kolom van een tabelmatrix en geeft als resultaat een waarde uit dezelfde rij in een andere kolom van de tabelmatrix.

De tekenreeks VERT in de functienaam VERT.ZOEKEN staat voor 'verticaal'. Gebruik VERT.ZOEKEN in plaats van HORIZ.ZOEKEN als de vergelijkingswaarden zich in een kolom links van de gegevens bevinden die u zoekt.
In dit geval dus zoeken in een kolom en de waarde halen uit dezelfde kolom. De vermelding isfout zorgt ervoor dat de cel leeg blijft als het getal niet wordt gevonden.
 
In de help van excel lees je: In dit geval dus zoeken in een kolom en de waarde halen uit dezelfde kolom. De vermelding isfout zorgt ervoor dat de cel leeg blijft als het getal niet wordt gevonden.

Oke hartstikke bedankt. Vraag opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan