• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolommen vermenigvuldigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marc8

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2014
Alhoewel ik best handig ben met Excel kom ik er nu niet meer uit.
Ik wil graag een pivot of en ander overzicht maken vanuit een "database"
Ik heb een overzicht per personeelslid met bruto salaris, sociale lasten, pensioen, studie kosten, auto kosten. Nu wil ik per maand dat het personeelslid actief is deze kosten laten berekenen door bruto salaris * maand 1 (kan variëren tussen 0 en 1) maar ook de overige kosten wil ik met dezelfde coefficient vermenigvuldigen. Daarna moet dit gepresenteerd worden per maand. (zie excel).

Wanneer ik deze kolommen 'handmatig' calculeer in de pivot krijg ik vele extra kolommen aangezien ik het per calculatie per maand een kolom krijg, maar dan kan ik de verschillende kostensoorten niet meer onder elkaar presenteren.
Wie kan me helpen??

Bekijk bijlage Probleem pivot.xlsx

Hé Marc,

Ik heb er dit van gemaakt; Bevestigen met CTRL SHIFT ENTER.

Code:
=SOM(ALS($B$2:$B$8=$C12;Monthly_salary*M$2:M$8))

Een paar opmerkingen die ik verder niet toelicht omdat je aangeeft best handig in Excel bent.

Ik heb de salaris componenten een naam gegeven. Klik in de cellen om de formules te zien, want de naam in de formule wijzigt per salaris component. Kun je weer checken bij 'Namen beheren'

Bijlagen

Super!!

Beste Jan,
Dit is inderdaad wat ik wilde bereiken. Heel erg bedankt!!

Wat ik nog niet snap is dat ik de formule met CTRL SHIFT ENTER moet bevestigen. Wat doe ik dan? Wanneer ik dat niet doe dan komt er inderdaad #WAARDE! te staan.

Alvast bedankt.

Groeten

Marc

De formules die gebruikt zijn, zijn zogenaamde matrix formules. Heel simpel gezegd zijn het krachtige formules die je kunt toepassen op een bereik. Soms leveren ze ook meer dan 1 uitkomst.

Om een matrix formule te bevestigen gebruik je altijd Ctrl Shift Enter. Hierop zijn trouwens een paar uitzonderingen.

SOMPRODUCT is zo'n uitzondering.

Zet in cel A1 t/m A5 en in cel B1 t/m B5 maar eens wat getallen en gebruik in een willekeurige cel de formule:

Code:
=SOMPRODUCT(A1:A5;B1:B5)

Bevestig dit met Enter (nogmaals dit is een uitzonderingsfunctie die geen Ctrl Shift Enter nodig heeft om te werken).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan