• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen wel of niet selecteren op basis van tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

koendegroot

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2009
Dag allen,

Ik heb het ooit geweten, maar ik ben het nu weer kwijt. ik heb in excel in kolom A een rij met landen en in kolom B een getal. Nu ben ik op zoek naar een handige formule waarmee ik gemakkelijk het getal van sommige landen wel en van andere landen niet selecteer in een nieuwe kolom. Iets in de trant van SHOW kolom B IF kolom A = Australië. Kan iemand mij helpen hiermee?

Alvast veel dank.

Knipsel.PNG

Ik heb totaal geen idee wat nou de bedoeling is.:rolleyes:
Plaats eens een voorbeeldbestandje en geef daar aan wat je wilt bereiken.

Hallo,

Ik weet niet welke versie je van Excel gebruikt maar heb dit opgelost met power query.
Ik hoop dat de uitkomst is wat je bedoelt.

Bijlagen

Als je een lijstje maakt met landen kan het ook wel met formule.

Bijlagen

Bedankt voor jullie snelle reactie. Dit is nog niet helemaal wat ik bedoel. Ik wil eigenlijk een regel hebben per rij om zo alleen de omzet van EU-landen weer te geven in een nieuwe kolom. Zie bijlage.

Bijlagen

Hallo,

Dan zul je een apart tabblad dienen aan te maken met de EU-landen.
En vanuit daar verder borduren.

Heb een lijst met EU-landen toegevoegd, en op basis daarvan bepaald of er wel of geen bedrag komt.

Mocht je echt geen extra tabel willen gebruiken dan kan deze ook in een formule worden ingebouwd, het lijstje met EU-landen verandert niet zo snel lijkt me.
Code:
=ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(ALS.FOUT(LINKS(A2;VIND.SPEC(" ";A2)-1);A2);{"AUSTRIA";"BELGIUM";"BULGARIA";"CROATIA";"CYPRUS";"CZECH";"DENMARK";"ESTONIA";"FINLAND";"FRANCE";"GERMANY";"GREECE";"HUNGARY";"IRELAND";"ITALY";"LATVIA";"LITHUANIA";"LUXEMBOURG";"MALTA";"NETHERLANDS";"POLAND";"PORTUGAL";"ROMANIA";"SLOVAKIA";"SLOVENIA";"SPAIN";"SWEDEN"};0));B2;"")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ah geweldig! Dit is precies wat ik nodig heb. Weet je ook wat ik moet veranderen om het tegengestelde zichtbaar te maken? een soort =NIET formule om zo alle niet EU-landen te laten zien?

Zo wellicht?
Code:
=ALS([COLOR="#FF0000"][B]NIET[/B][/COLOR](ISGETAL(VERGELIJKEN(ALS.FOUT(LINKS(A2;VIND.SPEC(" ";A2)-1);A2);{"AUSTRIA";"BELGIUM";"BULGARIA";"CROATIA";"CYPRUS";"CZECH";"DENMARK";"ESTONIA";"FINLAND";"FRANCE";"GERMANY";"GREECE";"HUNGARY";"IRELAND";"ITALY";"LATVIA";"LITHUANIA";"LUXEMBOURG";"MALTA";"NETHERLANDS";"POLAND";"PORTUGAL";"ROMANIA";"SLOVAKIA";"SLOVENIA";"SPAIN";"SWEDEN"};0)));B2;"")
Of:
Code:
=ALS([COLOR="#FF0000"][B]ISFOUT[/B][/COLOR](VERGELIJKEN(ALS.FOUT(LINKS(A2;VIND.SPEC(" ";A2)-1);A2);{"AUSTRIA";"BELGIUM";"BULGARIA";"CROATIA";"CYPRUS";"CZECH";"DENMARK";"ESTONIA";"FINLAND";"FRANCE";"GERMANY";"GREECE";"HUNGARY";"IRELAND";"ITALY";"LATVIA";"LITHUANIA";"LUXEMBOURG";"MALTA";"NETHERLANDS";"POLAND";"PORTUGAL";"ROMANIA";"SLOVAKIA";"SLOVENIA";"SPAIN";"SWEDEN"};0));B2;"")

Laatst bewerkt:
Ah top! Dat werkt ook. Het enige wat nog niet goed gaat zijn landen met twee woorden zoals CZECH REPUBLIC. Die worden niet zichtbaar. Daar zou ik in principe CZECH van kunnen maken voor deze analyse. Maar later moet ik ook UNITED KINGDOM en UNITED STATES uit elkaar houden. Dan kan dat niet meer. Is hier nog een oplossing voor?

Ja.
Wederom met power query.

Bijlagen

De vraag wordt steeds een beetje uitgebreid.... tip voor de toekomst: plaats meteen een representatief voorbeeldje...

UNITED KINGDOM en UNITED STATES uit elkaar houden kan bijv. zo:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC({"UNITED STATES";"AUSTRALIA"};A2)))>0;B2;"")
Deze telt wel US mee maar UK niet.

Landenlijst uitbreiden naar behoefte.

Veel dank wederom. Excuses dat ik blijf doorvragen, maar ik zit nog met het volgende. De bovengenoemde formule werkt perfect. Echter, soms heb ik regels waarin de UNITED STATES wel wordt genoemd, maar niet als eerste land (bijvoorbeeld UNITED KINGDOM / CANADA / UNITED STATES). Die moeten dan weer niet meegenomen worden. Zie hieronder of de bijgevoegde Excel. Is daar een handige formule voor? Dus een selectie alleen op het eerst genoemde land?

Bijlagen

Hallo Koen

Ik weet niet welke versie je van Excel gebruikt.
Ik heb de gegevens van je laatste bijlage gekopieerd en in de versie geplakt van #12.
Tabel verversen en klaar is Kees, euhh Koen.

Bijlagen

Hoi Peter,

Zeer veel dank. Op deze manier is het heel gemakkelijk. Ik snap alleen niet goed hoe ik hier zelf aanpassingen in kan doen. Om het bijvoorbeeld in andere excels te plakken etc. Vandaar de vraag over de formule. Ik ben niet thuis in Power Query.

Groet,

Koen

Laatst bewerkt:
Hallo Koen

Wat bedoel je met in andere Excels plakken?
Wat wil je kopiëren/plakken?

Ik krijg iedere maand weer een nieuwe excel waarin ik deze berekeningen moet doen. Daarmee maak ik een selectie op EU-landen, alleen UNITED STATES, alleen UNITED KINGDOM of iets anders wat op dat moment relevant is. Een formule in het excelbestand werkt dan het beste voor mij, omdat ik dan zelf aanpassingen kan doen. De tabel die je nu stuurt is toch met Power Query gemaakt? Ik snap niet hoe dit werkt, dus dan kan ik ook niet eenvoudig aanpassingen doen.

Koen,

Deze is idd met power query gemaakt.
Je hebt in principe gelijk dat dan voor jou de formules overzichtelijker zijn.
Maar ik vermoed dat dit een "draak" van een formule wordt.

in principe werkte onderstaande formule perfect. De enige aanpassing die ik zou willen is dat enkel het eerste land geselecteerd wordt.

Dus wel: UNITED STATES / BELGIUM
Maar niet: BELGIUM / UNITED STATES

=ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC({"UNITED STATES";"AUSTRALIA"};A2)))>0;B2;"")

Weet iemand hier een oplossing voor in de vorm van een formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan