• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen zijn weer verborgen bij opnieuw opstarten Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bemcath

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 dec 2015
Om een spreadsheet wat overzichtelijker te maken verberg ik soms wat kolommen.
Ik dacht dat als ik het document later weer zou openen, de kolommen zichtbaar maak en evt wat aanpassingen doe en op 'opslaan' klik... Dat dan de volgende keer als ik het document open, de kolommen niet meer verborgen zouden zijn.
Helaas blijkt dit niet het geval. Waar kan ik dat instellen?

Het gebeurt trouwens ook wel met Filters.

Hoi, welkom op het forum.

Eerlijk gezegd word ik een beetje duizelig van de dubbele ontkenningen, maar ik begrijp dat het gaat om een Excel bestand dat normaliter een aantal kolommen verborgen heeft.
Als je kolommen zichtbaar maakt en het bestand opslaat en weer opent, dan zijn de kolommen weer verborgen en dat wil je niet.

Normaliter opent een bestand in de status waarin hij gesloten is, dus dan zouden de kolommen nog zichtbaar zijn bij heropening.

Ik kan me 2 situaties voorstellen waarin dat anders gaat:
1. Bij een gedeeld bestand, dat door meerdere personen gebruikt wordt. Ik heb dit zelf niet kunnen reproduceren.
2. Er is een aangepaste weergave gedefinieerd en die wordt geactiveerd bij het openen van het bestand.

De tweede situatie heb ik kunnen reproduceren met
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    On Error Resume Next
    ThisWorkbook.CustomViews("Test Marcel").Show    
End Sub

Misschien helpt dit en ik ben zowiezo benieuwd naar je bevindingen.

Bedankt voor het welkom!

Ik vond het lastig uit te leggen wat ik bedoel, maar je hebt het inderdaad goed begrepen.
Grappig dat je meteen over een gedeeld bestand begint, want dat is het bestand waar ik het over heb ook.
Ik dacht dat filteringen en het verbergen van kolommen, als voorkeur lokaal worden opgeslagen. En niet in het bestand.

Verder weet ik niet zo goed wat ik met je code moet doen.

Als het om een gedeeld bestand gaat, dan hoef je met die code niets te doen. Dat was meer om te verifiëren of situatie 2 wellicht van toepassing was.

Eerlijk gezegd heb ik zelf weinig ervaring met het delen van bestanden, maar bij het delen van een bestand kunnen diverse instellingen worden meegegeven; in Excel 2013:
Geavanceerde opties werkmap delen.png

Ik vermoed dat "filterinstellingen" niet aangevinkt is, zodat je telkens de oorspronkelijke indeling terug krijgt.

Een en ander is aan de beheerder van het bestand (ik weet niet of jij dat bent...).

Overigens: als iemand anders hier er wél verstand heeft (dan wel ervaring mee heeft), dan gaarne hulp, indachtig "schoenmaker blijf bij je leest", want hier weet ik weinig van. :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan