Kolomnaam ipv kolomnummer

leerlingAnneke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 nov 2016
Berichten
4
Voor het verticaal zoeken tussen 2 tabellen gebruik ik deze code:

For i = 2 To laatsteregelws4

If IsError(Application.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:A"), 1, False)) Then

Else
ws4.Range("B" & i).Value = WorksheetFunction.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:B"), 2, False)
ws4.Range("C" & i).Value = WorksheetFunction.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:H"), 8, False)
ws4.Range("M" & i).Value = WorksheetFunction.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:W"), 23, False)


End If

Next i

Dit werkt prima, maar wanneer de data wijzigt en er een kolom tussengevoegd moet worden moet ik alle codes gaan aanpassen. Kan ik in plaats van een verwijzing naar een kolomnummer een verwijzing maken naar een kolomnaam?
 
Dacht er wat mee te kunnen maar helaas. De codes die in deze link staan is het zetten van een gegeven in een bepaalde kolom. Bij mij is het de bedoeling dat tabel 1 wordt gevuld met gegevens vanuit tabel 2. Met verticaal zoeken dmv de code die ik hierboven heb gegeven lukt het wel maar had gehoopt dat je met verticaal zoeken een koppeling kan maken naar een bepaalde kolomnaam in tabel 2 zodat tabel 1 gevuld wordt met deze gegevens.
 
Wat dacht je van een vorbeeldbestand ?
In VBA moet je geen Excelfunkties gebruiken, maar VBA.
 
Een voorbeeldbestand is niet echt een optie, sorry. Dacht dat dit wel duidelijk was.

For i = 2 To laatsteregelws4

If IsError(Application.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:A"), 1, False)) Then

Else
ws4.Range("B" & i).Value = WorksheetFunction.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:B"), 2, False)
ws4.Range("C" & i).Value = WorksheetFunction.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:H"), 8, False)
ws4.Range("M" & i).Value = WorksheetFunction.VLookup(ws4.Range("A" & i).Value, ws2.Range("A:W"), 23, False)


End If

Next i

Dit werkt prima, maar wanneer de data wijzigt en er een kolom tussengevoegd moet worden moet ik alle codes gaan aanpassen. Kan ik in plaats van een verwijzing naar een kolomnummer een verwijzing maken naar een kolomnaam?
 
Dan is een oplossing al helemaal geen optie.
Pas 8 jaar bij dit forum betrokken.....
 
Dat riekt naar power query.
Maar zoals al is gevraagd doet een voorbeeld bestandje wonderen.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan