• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolomnr. omzetten naar Kolomletters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gesus

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2006
Hallo allemaal,

Ik maak vaak gebruik van de formule INDIRECT. Hierin komt als tekst de Kolom-aanduiding terug (bv "D"). Helaas kan ik deze niet altijd laten bepalen door gebruik van de excel-functie KOLOM, aangezien hier alleen maar het cijfer van de kolom uitkomt. Aangezien ik vaak formules gebruik die van dubbele letters gebruik maken (bv de kolom BD in cel BD12) lukt het mij niet met de functie TEKEN of CODE.

Ik heb zelf de volgende code ontwikkeld die nogal ingewikkeld eruit ziet, maar werkt wel:

=ALS(INTEGER(O18/26,00001)>0;TEKEN(INTEGER(O18/26,00001)+64)&TEKEN(O18-26*INTEGER(O18/26,00001)+64);TEKEN(O18+64))

waarbij in cel O18 het kolomnr komt te staan (probeer het maar). Het delen door 26,00001 was een noodoplossing omdat delen door precies 26 het niet altijd doet als je met dubbele kolomletters werkt.
Is er geen simpelere oplossing voor zonder gebruik te maken van een macro?

Thanx maar weer!!

Met vriendelijke groet,
Gesus

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik maak vaak gebruik van de formule INDIRECT. Hierin komt als tekst de Kolom-aanduiding terug (bv "D"). Helaas kan ik deze niet altijd laten bepalen door gebruik van de excel-functie KOLOM, aangezien hier alleen maar het cijfer van de kolom uitkomt. Aangezien ik vaak formules gebruik die van dubbele letters gebruik maken (bv de kolom BD in cel BD12) lukt het mij niet met de functie TEKEN of CODE.

Ik heb zelf de volgende code ontwikkeld die nogal ingewikkeld eruit ziet, maar werkt wel:

=ALS(INTEGER(O18/26,00001)>0;TEKEN(INTEGER(O18/26,00001)+64)&TEKEN(O18-26*INTEGER(O18/26,00001)+64);TEKEN(O18+64))

waarbij in cel O18 het kolomnr komt te staan (probeer het maar). Het delen door 26,00001 was een noodoplossing omdat delen door precies 26 het niet altijd doet als je met dubbele kolomletters werkt.
Is er geen simpelere oplossing voor zonder gebruik te maken van een macro?

Thanx maar weer!!

Met vriendelijke groet,
Gesus

Je kan de indirect functie nesten met een Adres functie. Bij de adres functie kan je voor zowel het rij als kolom argument numerieke waarden gebruiken.
Voorbeeld: =INDIRECT(ADRES(1;1)) voor een verwijzing naar A1.

Fantastisch!

Klopt helemaal. En daar heb ik dan zo'n lange formule voor bedacht...
:o

Nogmaals dank!

met vriendelijke groet,
Gezinus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan