• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolomnummer geven indien cel <>0

Status
Niet open voor verdere reacties.

sickofitall

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2008
Berichten
375
Hello iedereen

zie bijgevoegd bestand (Excel 2003)

In gebied A1:C9 is hetgeen ik wil bereiken (in het groen).

Context:
Vanaf rij 22 zijn er verschillende acties, elk met hun eigen verbruik. Die verbruiken worden soms over verschillende factuurnummers verspreid.

Vraag:
In gebied B2:C9 wil ik, dmv een formule, weten welke kolomnummer is ingevuld per actie. (Kolom C staat dus voor kolom 1).

Bijvoorbeeld: voor actie DDDD is enkel kolom 2 ingevuld (dus 2), maar geen tweede kolom.
Bij Actie EEEE is kolom 2 EN kolom 3 ingevuld. (respectievelijk door de getallen 61215 en 3785, maar dat doet er niet toe). Het gaat erom welke kolommen een getal hebben <> 0.

Hopelijk is mijn probleem duidelijk en kan dit met een simpele formule opgelost worden.

Bedankt!
 

Bijlagen

  • kolomnr.xls
    26 KB · Weergaven: 23
Zie bijlage, let op: het gaat om matrixformules dus bevestigen met ctrl+shift+enter in plaats van gewoon enter.
 

Bijlagen

  • kolomnr(1).xls
    26 KB · Weergaven: 17
Phoe!!! zo variabel als.....

PS: Ver achter WHER dus ± een 1/2 uur bezig geweest.
 

Bijlagen

  • kolomnr(1).xls
    40 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Ik zie al waarom: je hebt een halfuur typwerk gehad aan die formule :D
 
Zou het ook kunnen zónder matrixformule?

Of is dat de enige oplossing?

De formule van WHER is wel al het kortste :)
 
Zou het ook kunnen z�nder matrixformule?
In een oplossing met een formule niet, denk ik.
Of is dat de enige oplossing?
Een oplossing met vba kan natuurlijk ook, dat is een oplossing zonder matrixformule.

Er is eventueel nog wel een andere (misschien iets kortere) oplossing met een matrixformule mogelijk als je op deze vraag bevestigend kunt antwoorden:
Is het in ELKE RIJ (van kolom 3 t/m kolom 22) zo dat het eerste getal groter is dan het tweede (als dat er is), zoals in het voorbeeld het geval is?
 
Laatst bewerkt:
In bijlage een kortere formule toegevoegd. Om in "kolom 2" enkel de juiste resultaten te tonen heb ik wel met voorwaardelijke opmaak gewerkt.
 

Bijlagen

  • kolomnr(1).xls
    30,5 KB · Weergaven: 15
In een oplossing met een formule niet, denk ik.

Een oplossing met vba kan natuurlijk ook, dat is een oplossing zonder matrixformule.

Er is eventueel nog wel een andere (misschien iets kortere) oplossing met een matrixformule mogelijk als je op deze vraag bevestigend kunt antwoorden:
Is het in ELKE RIJ (van kolom 3 t/m kolom 22) zo dat het eerste getal groter is dan het tweede (als dat er is), zoals in het voorbeeld het geval is?

Ah, ik kan/ken wel vba, maar dat hoeft nu ook weer niet in dit bestand :)

Om op je vraag te antwoorden: Nee, dat is niet altijd het geval. Mijn voorbeeld was maar fictief.
Toch bedankt voor het meedenken!!
 
In bijlage een kortere formule toegevoegd. Om in "kolom 2" enkel de juiste resultaten te tonen heb ik wel met voorwaardelijke opmaak gewerkt.

Ah kijk, dit is ongeveer wat ik zocht. Ik had zelf ook al met index/vergelijken proberen werken, maar dat was niet goed gelukt :)

Hartelijk bedankt voor het meedenken!!

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan