• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolomverwijzing in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Schepers

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Geachte helpers
Ik ben bezig met een kassa systeem aan het maken en dat lukt aardig.
Ik heb een artkelenlijst aangemaakt met artikelnummers er voor. Om bij te houden wat de voorraad is
heb ik tabbladen aangemaakt voor elke artikelgroep. 100 101 102 dan een blad 200 201 202 enz
op deze bladen komen de aantallen te staan die verkocht zijn per artikel
Gaat allemaal prima. in het blad artikelen staat achter het artikel wat de eerste voorraad is en daar achter
het aantal verkochte artikelen. Nu is het een enorm karwei om een paar duizend formules handmatig te veranderen.
de eerste formule is ='100'!A201 nu zoek ik een mogelijkheid als ik naar beneden doorvoer in de formule alleen de kolom veranderd ='100'!B201 en dan ='100'!C201
Ik heb al met $ geprobeerd maar dat werkt niet
Ik heb excel 2003

Als je op de eerste rij begint met onderstaand formule in te voegen.
Code:
=VERSCHUIVING('100'!$A$201;0;RIJ()-1)

Bedankt HSV. Het werkt niet. Ik zal een duidelijker uitleg geven. In tabblad "100" staan 99 kolommen met bij elke kolom een optelling op cel 201 dus A201 B201 C201 enz. Elke optelling moet in het tabblad "voorraad" in 1 kolom onder elkaar komen door middel van doorvoeren. Daarbij moeten alleen de kolomaanduiding veranderen. Op A1 (A201). op A2 (B201). op A3 (C201) enz. Ik denk dat het zo duidelijker is

@Henk,

Met "Het werkt niet" kan ik natuurlijk weinig.

Hier aan de hand van een voorbeeld.
Maak een eigen voorbeeld-bestand als dit niet voldoet.

En dan kan het ook nog wel met de functie 'Transponeren'.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ok Harry. Ik zal een voorbeeld bestandmaken in de loop van de volgende dagen.
prettige jaarwisseling

Code:
=verschuiving('100'!$a$17;0;rij()-2)

Cobbe. mooie formule maar als je rechts naast jou formule kijkt dan is er een verschil bij drank. Jou formule geeft 0 aan en de formule van mij geeft 1 aan en 1 is juist

Dan moet je toch nog maar eens goed kijken.
Nummer 102 staat niet op blad 2 daarom geeft die 0
Nummer 103 staat wel met 1 aangegeven.

Cobbe. sorry je hebt gelijk. Hoe moet ik de formule van jou aanpassen om 99 artikelen er in te krijgen? Ik heb gezien dat je het artikelnummer hebt gebruikt dat voor het artikel staat.

Ik heb het gezien =SOMPRODUCT(('100'!$A$1:$D$1=voorraad!$A5)*('100'!$A$2:$D$13)) aanpassen

Laatst bewerkt:
Cobbe, het werkt. Ik heb de laatste verwijzing veranderd naar de laatste kolom en op verschillende plaatsen een getal ingevoerd en komt inderdaad bij het juiste artikel terecht
Heel hartelijk bedankt en een prettige jaarwisseling

Cobbe, Toen ik de formule in mijn kassa programma zette krijg in de cel "waarde"
=SOMPRODUCT(('100'!$A$1:$CV$197=voorraad!$A2)*('100'!$A$2:$CV$197))
dat ik melde dat het werkt, was in het voorbeeld
Zal ik het orginele bestand sturen? hij is 56 Mb groot

Laatst bewerkt:
De bereiken zijn ongelijk.

Zoals gemeld: $A$1 en $A$2 moeten gelijk zijn.

ik heb de bereiken gelijk gemaakt maar blijft waarde geven
=SOMPRODUCT(('100'!$A$1:$CV$197=voorraad!$A2)*('100'!$A$1:$CV$197))

Je moet de formule wel correct overnemen:

Code:
=SOMPRODUCT(('100'!$A$1:$CV$1=voorraad!$A2)*('100'!$A$2:$CV$197))

Je kan ook nog altijd naar het eenvoudige werk van Harry overschakelen. :)

resultaat formule

Wat gaat er nu fout?
Sorry dat ik zo lastig ben.

Bijlagen

• voorraad.jpg
    voorraad.jpg
    64 KB · Weergaven: 48
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan