Kolomvolgorde in Crosstab query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toasty

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2014
Goedemiddag,

ik heb rondgekeken of ik ook eens vragen kon beantwoorden dan alleen maar vragen maar helaas kon ik nu niets toevoegen. Dan maar een vraag:

Is het mogelijk om in een crosstab query die wekelijks automatisch een nieuwe kolom aanmaakt deze kolom op een vaste plek te laten creeeren en niet automatisch achteraan. Het gaat hier om weeknummers die automatisch aangemaakt worden, maar helaas niet op de juiste plek komen te staan. Ik heb in de design view al aangepast dat de "week" niet achteraan komt, maar helaas zonder succes.

Alvast bedankt!

Gr,

Toasty

Een kruistabel gebruikt een veld als rijkop en een veld als kolomkop. Rijkoppen zijn simpel te sorteren, kolomkoppen sorteren volgens mij al automatisch. En daarbij is de sortering afhankelijk van het type veld. Een numeriek veld sorteert oplopend, dus 1,2,3,..9,10,11,...99,100,101 etc. Maar een tekstveld sorteert alfanumeriek, en dan krijg je: 1,10,11,12,...2,20,21 etc.
Een nieuw weeknummer komt dus alleen achteraan als de sortering dat voorschrijft. En als het nieuwe nummer het hoogste nummer is. In welke (alfa)numerieke sortering ook.

Bij een kruistabel met weekgegevens vind ik het overigen niet fraai als je elke week een extra kolom krijgt; mooier is het als je een volledig raster ziet met alle weken van dat jaar, waarin je dan per week een extra kolom gevuld krijgt. Niet alleen is dat mooier, als je zoiets instelt kun je ook de volgorde naar hartelust aanpassen! En het is nog vrij simpel te doen ook: ga naar de Eigenschappen van het Kolomveld, en vul bij het veld <Kolomkoptekst> alle waarden in die je wilt zien in het overzicht.

Bij een Jaaroverzicht op basis van Maanden heb je een vergelijkbaar probleem: niet alleen zie je, als je niks doet, alleen de maanden waarvoor je gegevens hebt, je ziet de maanden ook nog eens in de verkeerde volgorde. April zit alfanumeriek gezien nu eenmaal vóór januari. Maar door de namen van de maanden als kolomkoptekst in te stellen, verander je dat plaatje dus. In dit voorbeeld is onderstaande tekst gebruikt voor de Kolomkoptekst:

Code:
"Januari";"Februari";"Maart";"April";"Mei";"Juni";"Juli";"Augustus";"September";"Oktober";"November";"December"

Gevolg is dus dat ik altijd 12 maanden zie in de kruistabel in de juiste volgorde, en elke maand komen daar nieuwe maandcijfers bij.

Dankje voor de uitvoerige uitleg. Ik begrijp wat je zegt maar ik zal even toelichten wat er in mijn query gebeurt. Ik werk in de voorraadwereld en dien een forecast te geven op basis van 13 voorgaande weken. zodoende valt er elke week een week weg en komt er een bij. De kolommen zijn niet alleen de weken maar zouden kunnen zijn:
Code:
 Naam; Onderdeel; Week 1; Week 2; Week 3; Week 4; Forecast; Aanbeveling

Indien de week voorbij is wordt het resultaat:
Code:
 Naam; Onderdeel; Week 2; Week 3; Week 4; Forecast; Aanbeveling; Week 5

Ik wil dus eigenlijk dat week 5 standaard achter week 4 aan komt.

Dat is geen kruistabel :)

Jawel, want ik heb de week als kolomlabel erin gezet en alle andere zaken als rijlabels. Feitelijk is het dus de vraag of ik een kolom met rijlabels achter de nieuw gecreeerde kolom met de kolomlabels kan zetten. Ik weet het, het is creatief maar het werkt wel!

Dit:
Code:
Naam; Onderdeel; Week 2; Week 3; Week 4; Forecast; Aanbeveling; Week 5
is geen kruistabel.
Dit:
Code:
Naam; Onderdeel; Forecast; Aanbeveling; Week 2; Week 3; Week 4; Week 5
wel.

Hoi Michel,

klopt. Maar ik kan mijn kruistabel natuurlijk wel zo manipuleren dat de weken voor bijvoorbeeld de aanbeveling komen te staan neem ik aan?

Gr,

Een kruistabel zet de rijkoppen altijd vooraan, en het kolomveld wordt vervolgens gesplitst op subwaarden weergegeven achter de rijkoppen (en eventueel een totaalsom als rijkop). Die kolommen kun je dan wellicht met de hand nog wel verslepen, al vraag ik mij of wat daar het nut van is, als je dat zou doen. Als de kolom [Aanbeveling] ook uit het kolomveld komt, dan kun je de plaats dus alleen beïnvloeden door de koppen handmatig vast te leggen op de manier zoals ik in bericht #2 heb uitgelegd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan