kom niet in Bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

krijger

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2001
Hallo,

mijn zoon heeft een paar weken geleden een tweedehands HP Vectra VE gekocht, met daarop windows XP- pro. Nu kreeg hij een melding dat hij xp moest activeren, wat natuurlijk niet lukte, omdat xp reeds geactiveerd was. Daar ging de boel steeds in een loop en wilde ik uiteindelijk een andere versie van xp installeren.
De harde schijf overschrijven ging niet zomaar, kreeg dan een melding dat de harde schijf niet gevonden kon worden. Heb uiteindelijk de pc opengemaakt, de harde schijf eruitgenomen, die inderdaad niet op de IDE was aangesloten maar op een kaartje (is dat nu RAID???? Weet ik dus niets van). Heb de harde schijf via mijn eigen pc als een externe HD geformatteerd. Weer aangesloten zoals ik dat ken: via de IDE. Omdat de bios ook overal die RAID toestand zag, en geen harde schijf, heb ik de batterij uit het moederbord gehaald en weer teruggeplaatst. Toen de pc aangezet. Maar nu kom ik niet verder dan een blauw HP opstartscherm, die zegt dat ik op F2 moet drukken om in de setup te komen. Echter als ik dat doe, dan gebeurt er niets.
Graag uw advies.

En het toetsenbord, is dat aangesloten via USB? Dan even een ouder toetsenbord aansluiten met een ps2 aansluiting. Probeer nu die F2.

IS het een erg uitgebreid toetsenbord, met veel meer functietoetsen?
Dan zit er ergens links boven een knopje "F-Lock". Als je die infrukt (met waarschijnlijk een lampje) worden alle F-toetsen (F1 / F12) actief, en kun je F2 bedienen.

Raid informatie.

Laatst bewerkt:
nee, het is geen usb toetsenbord, gewoon een simpel dingetje. Zit geen aparte knop op om functietoesen te activeren.

Ok, start de pc op, en begin na het tellen van het geheugen met rustige regelmaat de drukken op F1, of F2, of F8, of F10 of F12, of Delete.

Elke pc kan in de bios komen ;)

er telt helemaal niets! Gaat gelijk naar het blauwe scherm en zegt dan: Hewlet Packerd expanded possibilities, druk op F2.

Er reageert geen enkele andere knop.

In het scherm van HP de toetsen proberen, die Pual_RT aangeeft. Veelal kun je dat scherm wegdrukken met ECS of de TAB toets.

De Functietoetsen reageren niet in het blauwe scherm.
Ik kon inderdaad het scherm wegklikken via de Esc toets.
Dan gaat de pc even verder met zijn boot, maar blijft dan hangen op: "Detecting IDE drives ...."
kan dan verder dus weer niets.
Kan de harde schijf te groot zijn voor de IDE?
Werkte voorheen, via het andere kaartje echter wel.

Hou tijdens het opstarten F2 eens ingedrukt.
Welek HP Vectra VE is het precies?

Laatst bewerkt:
Heb de harde schijf uit de IDE getrokken, nu kan ik wel in de bios! (met de F2).
Kan ik nu, terwijl ik in de bios zit, de kabel weer in de IDE doen? En hoe zorg ik er nu voor dat de bios de harde schijf herkent?

Heb de harde schijf uit de IDE getrokken, nu kan ik wel in de bios! (met de F2).
Kan ik nu, terwijl ik in de bios zit, de kabel weer in de IDE doen? En hoe zorg ik er nu voor dat de bios de harde schijf herkent?
Kijk eerst in het bios of de IDE controllers wel op enabled staan. Niet de kabel aansluiten als de pc aanstaat!!!!.

Instellingen zijn als volgt:
plug&play o/s NO
On-chip primary ID Enabled
On-chip secondary ID Enabled
Memory hole at 15M-16M disabled

Probleem is opgelost! ;-)
Ik heb de IDE van de harde schijf losgekoppeld, toen in de bios handmatig cylinders, heads en sectors van de HD ingevoerd en opgeslagen. Daarna pc weer afgesloten, kabel aangesloten en vervolgens weer aangezet met de xp-cd in de cd-rom. Na een kleine hapering, kon ik uiteindelijk xp installeren en normaal afsluiten en weer opstarten.
Bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan