• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kommagescheiden bestand splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilbert1967

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2004
hallo

als ik een bestand opent in excel (dat er uit ziet als in bijlage)
wil ik elke waarde tussen "" in een aparte cel krijgen maar dan onder elkaar

hoe doe ik dat?
mvg wilbert

Bijlagen

De tekst selecteren en kopieren naar b.v. A1.
Dan tekst naar kolommen
Daarna selecteren en kopieren. Dan Plakken speciaal in b.v. A2 en Transponeren aanvinken.

Mvg

Piet

Hoi,

Wat je dus feitelijk wilt is records-per-kolom in plaats van records-per-rij.

Het gaat echter niet werken want: áltijd moet je 'ergens' recordscheidingstekens hebben staan.
En in je voorbeeldbestand komen die niet voor.

jammer Piet dat heb ik ook geprobeerd
maar het gegevens bestand bevat meer items dan in excel naast elkaar mogen dus wil ik het vertikaal

Hoi,

Wat je dus feitelijk wilt is records-per-kolom in plaats van records-per-rij.

Het gaat echter niet werken want: áltijd moet je 'ergens' recordscheidingstekens hebben staan.
En in je voorbeeldbestand komen die niet voor.

de recordscheiding is ",

@vanveelen
Er staan weldegelijk recordscheidingstekens in. Zoals Wilbert al zei de "komma".

@Wilbert.

Dat is dan jammer. Bij mij ging het wel goed, omdat ik met Excel 2007 werk.
Die kan heel wat meer kolommen aan.
Kan je het niet in twee of meer etappes doen?

Mvg

Piet

op zich denk ik dat het wel kan als je in 1 bewerking kan importeren en meteen transponderen. Maar hoe dat moet geen flauw idee.

Ik ga even met de macro recorder spelen.

Haha, Wilbert en Piet, beiden onjuist.
Jullie maken geen onderscheid tussen een veldscheidingsteken en een recordscheidingsteken.

De komma is in het bestand een velscheidingsteken, de aanhalingstekens zijn feitelijk bedoeld om aan te geven dat het om tekstvelden gaat, of worden gebruikt als veldscheidingsteken bij een bestand met 'vaste veldlengtes'.
Dus nogmaals: een recordscheidingsteken komt in het bestand niet voor en daar gaat het ook precies mis.
Wilbert geeft aan dat er meer 'items' zijn dan er kolommen beschikbaar zijn in een werkblad; maar ook dat heeft met het ontbreken van een recordscheiding te maken.
Tip voor Wilbert: kijk nog eens of de gegevens uit het bronbestand op een andere manier de converteren, of exporteren zijn. Zo niet dan gaat het allemaal niet lukken zoals ik al aangaf.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan