• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kontraktsuitbreiding of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

radar

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Ik kan wat hulp gebruiken bij het volgende probleem (voor mij althans).
Een medewerker kan als hij in periode van 3 maanden/13 weken meer werkt dan zijn kontrakt aanspraak maken op een groter kontrakt; meer werkt met dien verstande dat bij de berekening een marge is ingebouwd, zijnde 25% van het daadwerkelijk gewerkt aantal uren.
Stel iemand heeft kontrakt van 20u per week,zijnde 260 u in 13 weken, werkt werkelijk 360 u dan heeft hij recht op 360-25%*360, zijnde 270u in 13 weken, en dus een nieuw kontrakt van 270/13 u per week.
Uren kunnen gewoon in cijfers en niet in uren/minutennotatie weergegeven worden.
In bijgaand spreadsheet een opzetje gemaakt, wat om aanvulling vraagt; een geheel andere opzet kan natuurlijk ook.
Wellicht dat met VBA een en ander aan te sturen is.
Ik laat me verrassen!

Met vriendelijke groet,
Radar

Bijlagen

Hallo Arjen,

Helaas is dit geen antwoord op mijn vraag.
Wat ik graag zou willen is dat in de gekaderde cellen bovenin werkblad de onderste waardes komen te staan, die zijn ingevoerd.
Dagelijks wordt op een regel een nieuwe waarde van gewerkte uren toegevoegd en daarmee wordt ook het voortschrijdende cumulatieve waarde en gecorrigeerde cumulatieve waarde aangepast.
Deze laatste waarden had ik graag "automatisch" bovenin gezien.
Toch bedankt voor reactie!
Zoals je ziet was je de enige die tot nog toe gereageerd heeft.
Waar dat aan ligt? vraagstelling niet duidelijk of ....
Misschien nu vraag weer hoger in lijst staat, komt hij weer onder de aandacht.

Met vriendelijke groet,
Radar

Zoals je ziet was je de enige die tot nog toe gereageerd heeft.
Waar dat aan ligt? vraagstelling niet duidelijk of ....

Zou best kunnen. Door mijn ervaring hebt ik toch iets kunnen ontcijferen. Kijk eens of de bijlage doet wat je wilt. Geen VBA, wel (slimme) fomules.

Geel gemarkeerd zijn mijn aanwijzingen en formules.

Zorg ook dat Analysis Toolpak werkt.

Wigi

Bijlagen

Wigi,

Geweldig! Dat is waar ik op zoek naar was;ik dacht dat het alleen zou kunnen met behulp van vba.
Hiermee echter kan ik prima uit de voeten; cel met laatste gevulde datum is ook welkomme aanvulling.
Kun je me ook nog een beetje op weg helpen met het begrijpen van de formule?
Het werkt, maar hoe werkt het?

Reuze bedankt,

Radar

Kun je me ook nog een beetje op weg helpen met het begrijpen van de formule?
Het werkt, maar hoe werkt het?

Magic, Radar, pure magic... :eek: :cool: :p

Nee, serieus, als ik tijd heb typ ik een degelijke uitleg.

Blij dat het dat is wat je wou.

Wigi

Magic, Radar, pure magic... :eek: :cool: :p

Nee, serieus, als ik tijd heb typ ik een degelijke uitleg.

Bij deze:

Cel E3:

=ZOEKEN(9,99999999999999E+307;D5:D188;G5:G188)

dit zoekt de laatste waarde op in het bereik D5:D188, Excel houdt in gedachten welke dat is, en geeft dan de waarde uit het bereik G5:G188 "op dezelfde rij".

Cel I2: zelfde gedachtengang.

Cel G5:

=ALS(D5<>"";SOMPRODUCT(($D$5:$D5)*(DATUMVERSCHIL($C$5:$C5;$C5;"d")<=91));"")

Je maakt de SOM van cellen die voldoen aan de voorwaarde dat er een verschil in dagen is van maximaal 91 dagen. Die tel je op. Je beschouwt dus een groot aantal cellen, maar telt enkel de cellen die minder dan 91 dagen verwijderd zijn.

(DATUMVERSCHIL($C$5:$C5;$C5;"d")<=91) geeft een 0 als het verder is dan 91 dagen, en een 1 als het minder dan 91 dagen is. En dan doet de SOMPRODUCT het verdere werk.

Compris?

Wigi

Hallo Wigi,

Het eerste deel van jouw eerste "toverspreuk" is mij niet duidelijk zoeken(9,99999E+317.....) waaraan refereert deze "waarde"?

Radar

Hallo Wigi,

Het eerste deel van jouw eerste "toverspreuk" is mij niet duidelijk zoeken(9,99999E+317.....) waaraan refereert deze "waarde"?

Radar

Dat is gewoon een hele grote waarde.

Als je geen exacte waarde wilt hebben als resultaat, wordt een benaderende waarde gezocht als de zoekwaarde niet gevonden wordt. En dat is dan het grootste getal dat net kleiner is dan de zoekwaarde. Excel doorloopt het bereik van achter naar voor. Vandaar dat de laatste cel gevonden wordt.

Wigi

Wigi,

Duidelijk, bedankt.
Kon ik nog lang zoeken naar verklaring voor waarde.
9,99999E kon ik plaatsen als zeer grote waarde maar waarom juist -317, daar kon ik geen verband leggen naar opbouw spreadsheet.

Radar

Wat mij betreft opgelost.
Nogmaals dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan