koopadvies gevraagd HP camera

Status
Niet open voor verdere reacties.

marionneke

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi, ik wil graag een digitale camera kopen (mijn oude is nl. stuk) Ik ben gewend om veel foto's te maken, maar de meeste daarvan zijn foto's die ik op mijn website zet of via e-mail verstuur. Maar ook vind ik het belangrijk dat wanneer ik de foto's zelf uitprint (heb een HP 2210 officejet) of naar bijvoorbeeld de HEMA fotoservice stuur dat ze er dan duidelijk uit komen. Ook bij eventueel vergroten van foto's (A5 of A4 formaat) Maar dat laatste heeft voor mij weer geen prioriteit.

Nu vroeg ik mij af... wat wordt nou bedoeld met dat aantal pixels... Ik hoor veel over minimaal 3 miljoen pixels nemen, want dan zouden de foto's scherper zijn. Maar ik hoor ook weer dat bij 2 miljoen pixels de foto's ook scherp en duidelijk genoeg zijn.

Dus mijn vraag is of het aantal pixels nou echt zoveel uit maakt?

Mijn voorkeur gaat uit naar een HP 320 (want die hebben ze ook net gekocht voor te gebruiken op mijn werk, dus dan heb ik dezelfde thuis, lekker makkelijk...) of de HP720, mooie camera, wat meer mogelijkheden (o.a. Zoom bereik) en meer pixels (maar wel iets van 200 euro duurder.) Ook Fuji heeft een 2-tal mooie camera's die mijn voorkeur genieten.

Wie kan mij advies geven?

Over de HP camera kan ik niets zeggen, maar zelf heb ik een Kodak cx4230, dat is een 2,1 megapixel camera met 3× optische zoom en 2× digitaal.
De resolutie voldoet voor mij uitstekend tot afdrukken van 20×25 cm.
Wat ik vooral belangrijk vindt voor een huis, tuin en keuken camera is de zoom mogelijkheid, een optische zoom blijft scherper als een digitale (maar is ook wel weer duurder in de aanschaf).
Verder moet je er rekening mee houden dat er diverse camera's op de markt zijn die zeggen 3 of 4 megapixel te zijn maar dit bereiken door interpolatie (de camera bedenk er zelf pixels bij) vooral bij camera's uit het goedkopere segment wil dit nog wel eens het geval zijn, bij de meeste 'grote' merken zal je dit niet zo heel snel zien, alhoewel b.v. Fuji een 2/4 megapixel heeft en er ook zo reclame mee maakt (dus 2 echte megapixel en tot 4 door interpolatie) Dan ligt het ook weer aan de CCD chip en het gebruikte agloritme of dit tot acceptabele resultaten lijdt.
Ik zou zeggen, kijk hoe de camera op je werk bevalt en ga daar op af.

Op www.digicamshop.nl kun je trouwens heel vaak mooie aanbiedingen vinden.

Meer dan een 3 megapixelcamera heb je niet nodig.
Daarmee kun je prachtige prints maken op a4 formaat welke niet onderdoen voor conventionele fotografie. Ik heb zelf een Ricoh caplio 30. Het voordeel van deze camera is dat de camera zeer snel reageert op de afdrukknop waardoor bewogen opnamen voorkomen worden, zeer zuiing is met gewone pemnlite oplaadbare batterijen, en verder is de macrofunctie beter dan zijn concurrenten, en is het formaat zeer handzaam tegen een prijs onder de vierhonderd gulden.
Ga gewoon maar eens je oor te luister leggen bij de vakhandel ( niet bij de standaard computer of bruingoedwinkek want daar wordt je niets wijzer.

De HP is ook een uitstekend aanbod. het is alleen jammer dat deze camera's wat lomper uitgevoerd zijn.
en minder innovatief

keuze gemaakt

Ik wilde de HP digicam kopen voor gebruik naast mijn gewone APS camera. Maar nu die stuk is ga ik een wat duurdere digitale kopen. Eerst twijfelde ik nog tussen de HP 320 en de HP850. Nu valt de keuze dus op die laatste.

Marion

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan