Kopen van Laptop, Budget €650,- - Advies, vragen/en onduidelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

razortje

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2006
Goedendag,

Ik wil een laptop kopen en dit zijn mijn wensen eisen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Mijn eisen/voorkeuren:

- HBO Autotechniek student gebruik (maar ook werk, projecten, trein, thuis etc.)
- Budget: Maximum € 650 ~ €700 (liefst rond de €550,-)
- 3D tekenen Autodesk Inventor
- Ik gebruik af en toe het reken-/simulatieprogramma: Mathlab (Simulink) (van The Mathworks)
- Adobe Photoshop
- Intensief gebruik van Firefox (soms wel 50 sites tegelijk open, 5 sites met 10 tabladen) met daarnaast andere dingen: 3 Word vensters, Outlook, Acrobat Reader, Kladblok etc. Ben dus iemand die veel open heeft staan)
- Speel bijna nooit games
- Af en toe films kijken op bed ( 17" een must?)
- Voorkeur voor numeriek toetsenbord
- Voorkeur voor Asus, Toshiba, Sony, Dell (aan de hand van dit onderzoek: http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf )
(hoe zit het met Samsung? Packard Bell? Fuijitsu? MSI?...zijn niet opgenomen in dat onderzoek)
- DVD/CD-ROM speler + CD/DVD brander
- Windows 7 ( dat wil ik legaal gaan gebruiken, geen Vista)
- moet in standaard Eastpack rugtas kunnen: http://www.bagageonline.nl/catalog/images/eastpak padded.jpg
- Goede garantie-/ servicebehandeling bij defect
- Minimaal 2 usb poorten (liefst 4)

Wat minder belangrijk is voor mij:

- gewicht laptop
- grootte harddisk, 320 Gb is genoeg voor mij
- webcam, microfoon, cardreader dat soort dingen...

Onduidelijkheden nog voor mij:

- Type verbindingen waar ik moet letten in mijn zoektocht:
* Ethernet?
* Wifi?
* Wireless-N?
* Bluetooth?

- 17" een must? Of 16" / 15,6 breedbeeld ook genoeg? (moet in standaard Eastpak rugtas kunnen)

- Schermresolutie is mij nog onduidelijk. Ik had begrepen dat het horizontaal meestal wel in orde is, maar verticaal nog wel eens soms doorslaggevend kan zijn? (moeilijk scrollen met surfen op sites e.d.). Graag advies, tips e.d. hierover :)

- Ondanks dat advertenties soms wat anders zeggen, er is toch op ELKE laptop binnen Europa een verplichting tot 2 jaar garantie?
Zo ja, hoe gaat dat praktijk? Of is dat zo'n lastige opdracht dat je dat wel kunt vergeten?

- Hoe zit het tegenwoordig met dode pixels? Komt dat nog voor? Hoe lastig/storend is zoiets? En hoe gaan fabrikanten daar mee om? Of zitten daar wezenlijke verschillen nog in per fabrikant?

- Hoe kan ik processors goed vergelijken? Hier bijv: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html
* Ik zelf let bijv. alleen op: kloksnelheid, maar wat is nog meer belangrijk?
* Wat zegt "Cache" bijv. over een processor?

- Sommige laptops hebben een harde schijf die 5400 RPM draait en de wat betere draaien 7200 RMP. Wat zegt dat eigenlijk? Dat een 7200 RPM harddisk sneller werkt? En zo ja, merk je dus als het ware een snellere laptop? (vergelijkbaar met hogere kloksnelheid)

- En ik besef dat een zeer belangrijk punt een videokaart is. Hoe kan daar inzicht in krijgen? Wat is wel/niet belangrijk? Wat zijn vergelijkpunten onderling?

Een advies dat ik hierover kreeg was het volgende: (graag jullie mening hierover)

Let er vooral op dat je een losse grafiche chip hebt van Nvidia of ATI, met EIGEN geheugen (goedkoper laptops willen het videogeheugen wel eens van het algemene werkgeheugen gebruiken maar dat is veel langzemer) over het algemeen is het hoe hoger het nummer, hoe sneller de kaart.

- Tegenwoordig hebben ze allemaal Li-ion accu's volgensmij. Wat is normaal?
* Heeft een 15" hetzelfde accupakket als een 17"?
* Dat een 17"meer stroom verbruikt dan een 15" dat weet ik, maar waar praat je dan over? (gemiddeld 1 uur langer met 15" scherm of is dit nauwelijks merkbaar? Of..?)

En als jullie nog andere punten hebben waar ik misschien overheen kijk, maak mij daar aub attent op :D

En links naar een laptop zijn uiteraard ook welom.

Alvast bedankt.
Gr,

Lennart

Ps: Ik zal de startpost geupdate houden zodat er steeds minder onduidelijkheden overblijven waardoor ik steeds beter/gerichter een laptop kan zoeken. Ik zal actief met dit topic meedoen en ook zo veel mogelijk zelf mee denken/zoeken.

bedankt voor het antwoord. Ik heb het topic bekeken, en ook het topic waar je daar weer naar verwees. Echter staat er wel wat nuttige info voor mij maar mijn grootste vragen zijn eigenlijk nog niet echt beantwoord.

Als ik eerst wat cruciale info heb kan ik belangrijke keuzes vaststellen en dat maakt het zoeken toch een stuk makkelijker. (bijv. 15,6"" /17" , merk, minimale kloksnelheid etc etc.)

Ook ben ik van plan om eind van de week even langs een computer zaak te gaan om daar even te passen welke laptop wel of niet in mijn rugtas past. Dat kan het al een stuk makkelijker maken of ik wel of niet een 17" uberhaubt kan nemen.

Tja, dat dacht ik al.
Jou verhaal is zo groot ..... je laat dat lezen liever aan een ander over!
Als je de specs van de door mij aangegeven (en in Computer!Totaal gewaardeerde) HP bekijkt, voldoet die ruimschoots aan je wensen/eisen. Zéker in verhouding met het niet al te grote te budget dat je noemt.
Ik heb me dus maar afgemeld voor jou thread. Een 'klant' als jij is nooit tevreden ......
Veel succes (ook voor de verkoper).

Tja, dat dacht ik al.
Jou verhaal is zo groot ..... je laat dat lezen liever aan een ander over!
Als je de specs van de door mij aangegeven (en in Computer!Totaal gewaardeerde) HP bekijkt, voldoet die ruimschoots aan je wensen/eisen. Zéker in verhouding met het niet al te grote te budget dat je noemt.
Ik heb me dus maar afgemeld voor jou thread. Een 'klant' als jij is nooit tevreden ......
Veel succes (ook voor de verkoper).

Wat is dat nu weer voor antwoord?

- Stel dat blijkt uit iemands mening/tip/advies dat een 17" voor mij toch het meest geschikt lijkt te zijn... dan gaat die HP bijvoorbeeld al niet meer op. Vandaar eerst de wat minder technisch inhoudelijke vragen, voordat ik inhoudelijk kan vergelijken (prijs, specs etc.)

- Ik weet bijv. niet wat een 17" doet met batterijen vergeleken met een 15,6"...
- En of films kijken op een 15,6" wel een beetje te doen is...
- En wil ik eerst meer inzicht hebben in resoluties voordat ik alleen maar af ga op afmetingen van een scherm.
- En wat andermans meningen zjin omtrent het onderzoek in mijn startpost, waar HP bijv. helemaal niet goed uit komt...

En een budget van 700 euro, hoe kan je nu weten of dat wel of niet een groot budget is, aangezien ik zelf nog niet eens weet welke technische specs ik minimaal nodig heb voor mijn voorkeuren in de startpost... Dat is juist waar ik naar op zoek ben... zodat ik vervolgens kan gaan kijken wat haalbaar is met mijn budget.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan