• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kopiëren met macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Logistiek

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2008
hallo allemaal

ik zou graag een macro willen die het volgende doet. op tabblad urenlijst het totaal uren b10:I10 kopiërd naar inhoudsopgave en dan in de juiste week neer zet. en als het kan dat als er al wat staat hij een melding geeft van bv "verkeerde week"of zoiets is die mogenlijk?? ik zie jullie reactie graag
al is het maar een beging zodat ik er misschien zelf weer mee verder kan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Was er al mee bezig voor je laatste kreet. Probeer de bijlage eens uit en laat maar iets weten

Bijlagen

. Probeer de bijlage eens uit en laat maar iets weten

dag Rudi

de bijlage werk goed veel dank hier voor echt super en zo klein! perfect :thumb:. maar toch nog eens een paar vragen?

1e
waarom word deze in een prive sub gezet of kan het ook gewoon in een macro?, omdat ik nog meer wil laten doen met de macro tegelijkertijd maar misschien zeg jij wel dat het verstandiger is om dat apart te doen?
en oja zou het mogenlijk zijn dat als er al op de knop is geklikt en er toch nog bv zaterdag uren bij komen dit toch nog er bij geschreven kan worden zonder eerst alles op het blad inhoudsopgave te hoeven verwijderen?

2e
ik kijk veel op helpmij en dan eigenlijk alleen bij excel en vind het geweldig hoe het toch vaak weer tot een goed einde komt voor veel vragen. zelf heb ik al veel geleerd door goed te kijken/ lezen en daarna aanpasen en uitproberen bij me zelf. toch ben ik wel heel benieuwd hoe jij en zo nog een paar andere aan zoveel kennis komen oven excel, zelf ben ik al eens vaker opzoek geweest naar een paar goede boeken maar dat valt niet mee. ja wel alle eerste beginselen maar ik wel verder met formules en vba heb jij een sugestie waar mee ik me kennis kan uitbreiden?

Aangezien ik persoonlijk de voorkeur geef aan objecten uit de Werkset Besturingselementen (omdat deze makkelijker te manipuleren zijn en meer mogelijkheden bieden) komt de code in een Private Sub. Je kan ze echter ook in een gewone module plaatsen onder een willekeurige naam. Uitbreiden van de macro zoals hij nu is, is echter geen probleem, ipv enkel een bericht kan je de keuze geven om te overschrijven of te laten zoals het is.
Wat betreft je tweede vraag, het anderhalf jaar hier op het forum waren een echte eye-opener. De echte meesters zoals SNB, Roncancio, Wigi en Ginger aan het werk zien hebben mij veel bijgebracht. Wat ik je dus kan aanraden is tijd doorbrengen op forums, code lezen en proberen te doorgronden zodat je ze zelf ook kan toepassen. Theorie is mooi, maar de praktijkvoorbeelden hier zijn toch de beste leerschool.

Uitbreiden van de macro zoals hij nu is, is echter geen probleem, ipv enkel een bericht kan je de keuze geven om te overschrijven of te laten zoals het is.

hoi Rudi

met uitbreiden bedoel ik dat ik dat ik het zo wil maken dat de cellen van het urenblad gelijk weer leeg worden gemaakt als de macro is uitgevoerd en waarschijnlijk het blad ook eerst wordt opgeslagen op een apart tabblad vandaar de vraag of het ook in een "gewoonë macro" kan maar daar ga ik daar weer eens mee verder stoeien bedankt voor zover.

ik ga zeker veel hier (bij helpmij) kijken en leren, je noemde zeker een paar groot meesters op gebeid van excel maar van jouw heb ik in het verleden ook al veel gezien en geleerd. ga zo door en nogmaals bedankt:thumb:

Hallo,

Hier een code om je velden leeg te maken en om je weeknr. automatisch met 1 te verhogen.

Met vr gr
Jack
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
sq = Sheets("Inhoudsopgave").Columns(1).Find([urenlijst!B1], , xlValues, xlWhole). _
            Offset(, 1).Address
If Sheets("Inhoudsopgave").Range(sq) <> "" Then MsgBox "Deze week is al in gebruik": Exit Sub
Sheets("Inhoudsopgave").Range(sq).Resize(, 8) = [urenlijst!B10:I10].Value
[COLOR="Blue"]  With Sheets("urenlijst")
    .[B4:F8,H4:I8].ClearContents    'velden leeg
    .[B1].Value = .[B1].Value + 1    'weeknr verhogen
  End With[/COLOR]
End Sub

bedankt

allemaal bedankt weer, ik kan weer aan de gang superr:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan