kopiëren naar USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

C. Poot

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2004
Ik heb een probleem met het kopieren van foto's naar een USB stick, maar ook via een USB poort naar een apparaat voor geheugenkaartjes (in dit geval een SD kaartje). Ik wil 1674 foto's totaal 641 Mb kopieren naar een 2Gb stick en kaart en bij beide krijg ik na ongeveer 354 bestanden de melding: "kan (naam van een bestand) niet kopiëren, kan de map of het bestand niet maken". Wat gaat er mis en hoe is dit op te lossen?

Doe het eens in groepjes van 50 en vind mogelijk het probleembestand.

Heb het geprobeerd en dat ging goed tot er 365 bestanden gekopieerd waren en elk bestand daarna geeft hij weer dezelfde melding. Ook als ik ze 1 voor 1 kopieer.

Ik ben even aan het zoeken maar vind het zo gauw niet, maar mogelijk zit de truuk in de FAT indeling en het maximum aantal files in een map. Wat gebeurt er als je meerdere mapjes maakt en daarin niet meer dan 350 bestandjes plaatst? (5 mapjes in het totaal dus)

Ik heb drie mapjes aangemaakt, in de eerste 2 kon ik er al 396 kwijt dus geheel overmoedig in de 3e map de rest geprobeerd te kopieren en raadt eens wat alle 882 foto's werden zonder problemen gekopieerd.
Waar zit hem dat nou in?

Mijn eerste ingeving was: er kunnen in de root van de kaart niet zoveel bestanden worden geplaatst, maar die laatste hoeveelheid overtreft de hoeveelheid waarmee je 't eerder probeerde, dus ik moet je het antwoord helaas schuldig blijven.

Laatst bewerkt:
In ieder geval bedankt voor je moeite het probleem op te lossen. Ik heb inmiddels van de drie mapjes 1 gemaakt en er zitten nu al meer dan 4000 foto's in, dus het lijkt de oplossing door simpel een mapje aan te maken. Nogmaals bedankt!

Mijn eerste ingeving was: er kunnen in de root van de kaart niet zoveel bestanden worden geplaatst,

Je ingeving is nog steeds goed. aangezien de laatste hoeveelheid niet in de root maar in het 3e mapje geplaatst werd geld de root regel niet :)

Voor de volledigheid de techniek erachter.
Op een Fat (16) stick/memorycard kunnen maximaal 512 bestanden/mappen geplaatst worden in de root.

Dit is wegens het volgende: FAT reserveerd 32 sectoren van 512bytes voor de root directory. Voor 1 bestand of map zijn 32 bytes nodig om de verwijzing in op te slaan. Hiervan zijn er in 11 bytes de bestandsnaam geplaatst (8 voor de naam +3 voor de extentie). Er is dus standaard geen lange bestandsnaam ondersteuning in FAT(16).

Dit heeft Microsoft ten tijde van Windows 95 opgelost door verborgen directories van een bepaald type toe te voegen waar de lange bestandsnaam dan in stond (vaak meerdere directories per lange bestandsnaam). maar die moeten dus ook in die 512 vermeld worden waardoor het aantal van 512 bestanden en mappen snel terugloopt als je lange bestandsnamen gebruikt.

Fat32 gebruikt deze methode ook maar heeft de limiet van 512 niet meer..

Just for the fun :) meer leesvoer over dit onderwerp:
http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table
en specifiek dan het stukje onder "Directory table`

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan