• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kopiëren van kleine naar hoofdletters

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Ik ken de functie 'HOOFDLETTER", om er een bepaald bereik om te kunnen zetten van kleine naar hoofdletters.
Kan dat ook met knippen en plakken?
Dus: ik knip een bereik, waarin kleine letters voorkomen; en plak deze in hetzelfde bereik als hoofdletters.

Voorbeeld:
=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("W(D)";R4));"dimensional inspection";"")
wordt
=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("W(D)";R4));"DIMENSIONAL INSPECTION";"")

Een soort plakken speciaal als hoofdletters? Wat hebben die formules er dan mee te maken?

Je kunt met zoeken en vervangen ook binnen formules teksten veranderen.

Voorbeeldje aan vraag toevoegen wellicht?

Laatst bewerkt:
De formules hebben er niets mee te maken.
Ik noemde juist een voorbeeld (met daarin formules) waarin een gedeelte van kleine letters wordt omgezet naar hoofdletters.

Ik wil dit dus doen zonder een formule/functie, zodat de resultaten in andere cellen terechtkomen.

Ik wil dit dus doen zonder een formule/functie, zodat de resultaten in andere cellen terechtkomen.
Gaat je geheid niet lukken, omdat je tekens kopieert die een bepaalde ASCII waarde hebben. En een hoofdletter heeft nu eenmaal een andere waarde als een kleine letter. Je zult hoe dan ook iets moeten doen met een formule of met een functie. In Access kan het (gesimuleerd) wél, want daar kun je de opmaak van een veld instellen op hoofdletters, en dan zie je dus altijd hoofdletters, ongeacht wat je intypt, maar Excel kent dat niet. Maar dan nog: bij kopiëren blijf je het probleem houden dat je altijd de werkelijke inhoud kopieert en plakt, nooit de 'omgezette' tekst.

Ik heb het wel eens opgelost door tussenstap via Word, daar kun je kleine letters wel omzetten in hoofdletters.
Of via een tijdelijk hulpblad in Excel met formules en dan plakken speciaal.

Maar het blijft bewerkelijk.

Alleen in VBA mogelijk:

Code:
Sub M_snb()
 [A1:A10] = [upper(A1:A10)]
End Sub

De VBA werkt wel, maar de formules verdwijnen.
Dit resulteert, dat in iedere cel de tekst (in hoofdletters) komt te staan. De ALS-functie wordt dus niet meer uitgevoerd.

Waarom vervang je dan in de formules niet alle onderkast door bovenkast ?

Code:
Sub M_snb()
    For j = 65 To 91
       Cells.Replace Chr(j + 32), Chr(j), 2, , 1
    Next
End Sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan