Kopie maken van defect luchtsensor printplaatje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daantje84

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2020
Berichten
11
Goedemorgen ik heb een quest, hopelijk kan iemand mij helpen!

Ik heb een luchtsensor (airpressure sensor) in een machine kapot. Echter de fabrikant van de machine geeft aan dat de fabrikant van de luchtsensor failliet is en ze niets meer op voorraad hebben. Het is een (voor mij) een ontzettend kostbare dure machine die ik aan het werk moet en zal hebben. De fabrikant geeft aan dat er geen software op de printplaat zit, enkel onderdelen en dat ik een kopie zou kunnen maken van de het mini printplaatje van de luchtsensor, maar er is geen schema of tekening en ik heb zelf geen ervaring met soldeerwerk.

Kennen jullie iemand die mij zou kunnen helpen? Het is een klein luchtsensortje, ter grote van een middelgrote duim.

Zeer zeer zeer graag ontvang ik jullie advies!

Daan
thumbnail_IMG_4990.png
 
Als de printplaat nog in orde is kunnen de onderdelen worden los gesoldeerd en worden vervangen natuurlijk, ben je er niet zeker van dan is compleet vervangen de enige optie.

Om het zoeken wat makkelijker te maken, in welke machine (merk/type) hoort het thuis en staat er toevallig een merk en type nummer op de sensor, vaak zijn er wel vervangings sensortjes te vinden.

Als het gewoon een in-/uitschakelaar en je weet de in-/uitschakel drukken is er vast wel iets te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Geen gegevens

Er staan geen gegevens op het onderdeel. Het is een machine voor afslankbehandelingen, merkloos. Ik weet niet of het, het printplaatje is, of het hele onderdeel is. Maar de fabrikant zegt printplaatje van de sensor opnieuw maken en dat dit mogelijk is omdat er geen software op het printplaatje zit.

Ik wou dat ik een duidelijker verhaal kon schetsen zodat het makkelijk op te lossen is, enig idee? Ik ben zelf ook niet handig met solderen, printplaatjes oid.
 
Voorzover het zichtbaar is op de foto, zitten er vier draden aan, dat zou dus heel simpel een sensor kunnen zijn die de plus en min schakelt (2 in en 2 uit) maar als het lastiger wordt door b.v. 1 in en 3 schakelmomenten uit, wordt het lastiger om universeel te zoeken.
Wellicht dat de leverancier je daarmee kan helpen, is er één in- en uitschakelmoment en op welke drukken liggen die momenten, dan is er vast wel iets universeels te vinden, zijn er meer schakelmomenten, dan is het vervangen van de onderdelen op de print het makkelijkste.
 
Geef iig hier het merk van de machine en andere belangrijke details door.
Dat helpt vast...
 
Misschien kun je aangeven in welke plaats je woont. Dan weet iemand of het loont om langs te komen. Het printje opsturen is ook mogelijk maar daar kleven natuurlijk ook nadelen aan.
Verder zou je een nog betere foto kunnen maken van bijna alleen het printje. Dat kan e.e.a. verhelderen.
Dan tot slot zou je je vraag ook kunnen stellen op https://www.circuitsonline.net/forum De kans op hulp via die site lijkt me nog net iets groter.
Succes er mee
 
Het lijkt me obv de foto eerder een complete in-line unit waarvan het printplaatje uiteraard een onderdeel van is.
Je kunt door de slang heen nl de slang connector herkennen aan de ribbels ervan, die ervoor zorgen dat de slang goed aansluit.

Als je weet wat en hoe er gemeten wordt kan een andere unit dit theoretisch ook. Maar dan moet je dus wel de technische gegevens v/d unit hebben.
Loop via Google potentiële leveranciers eens na en mail ze of ze dit herkennen en een alternatief hebben.
https://www.google.nl/search?q=druk...hUKEwiCyfaO9-nnAhXWBFAKHQCIDf0Q_AUoAHoECAEQAA
 
Er staan geen gegevens op het onderdeel. Het is een machine voor afslankbehandelingen, merkloos.
Conclusie: kansloze missie.
Je hebt behalve de print-layout ook een onderdelenlijst nodig waarop waarden staan van de smd componenten als weerstanden, diodes, condensatoren etc.
Verder ga ik er vanuit, op basis van de foto, dat het om een printplaatje gaat wat ook door-gemetalliseerd is gezien de aanwezige componenten.
Dat zou betekenen dat er aan de andere kant van het printplaatje ook verbindingen / onderdelen aanwezig zijn.

Zonder merk of andere technische info onbegonnen werk..
 
Bedankt Meastro12, ik heb het aan mijn contactpersoon van de fabriek gevraagd, zij gaat het aan de engineer vragen.

Ik ben in Den Haag, maar ook vaak in het Noorden van het land, daar staat het apparaat (ik reis veel).

Ik kan het onderdeel opsturen, voorzichtig verpakt en ik ben bereid alle kosten voor tijd etc te vergoeden. Dat het apparaat nu niet werkt betekent dat ik stil sta.

Bedankt voor jullie ideeen so far! Ik wacht de reactie van de fabrikant af en hou jullie op de hoogte
 
Signaal sensor

Wat ik nu doorkrijg, is dat bij een bepaalde luchtstroom (30kp) de sensor het signaal geef naar de pomp om aan te slaan.
 
Aanvullende info: Als de luchtdruk tussen 30 en 70kp dan moet er een signaal komen dat het de pomp aanslaat. Bij 70kp is het signaal dat de pomp kan stoppen
 
sensor

En ik heb het gevoel dat precies hier het euvel zit. Als ik het gehele apparaat aan doe, hoor ik de pomp even aanslaan, om vervolgens niet meer aan te blijven. Als ik dit nu zo goed begrijp is dit omdat de sensor niet aangeeft dat er gepompt moet worden. (ik ben totaal niet technisch dus vind het ontzettend interessant hoe dit soort processen werken).

Zijn er geen andere luchtsensoren met vergelijkbare waarden te krijgen en een dergelijk signaal doorgeven? Of kan iemand die fabriceren? Ik zit echt met de handen in het haar.
 
Leg dit voor aan de druk sensor/schakelaar importeurs.
Er is zoveel op dit gebied weet ik zeker, maar ik ben geen proces technoloog.
Met Google zou je er toch zo een paar moeten vinden.
Of via Linkedin?
 
Een duidelijke detailfoto lijkt me idd een eerste vereiste, al verwacht ik er niet veel van. Vaak blijken sensoren kwetsbaar. Het kan echter ook een kwestie van verontreiniging zijn of zelfs een slecht contact tussen pcb en aansluitstrip of defecte halfgeleider.
Als de fabrikant, die immers deskundig is op zijn eigen product, geen vervangende sensor kan/wil leveren ziet het er niet goed uit. Op zijn minst zou hij je aan de juiste gegevens moeten kunnen helpen. Of maken zij zich er met een jantje van leiden van af.
 
Ik zal een nieuwe foto maken zodra ik in de buurt ben

Er is een reële kans dat de fabrikant zich er zo vanaf probeert excuseren, ik heb al meerdere keren te horen gekregen dat ik een nieuw toestel kan kopen met wat korting. Naast dat dit niet mogelijk is, vind ik het lastig om zo'n fantastisch maar kostbaar toestel weg te moeten doen omdat een luchtdruk sensortje kapot is. Het lijkt me een oplosbaar probleem.

Ik zal kijken of ik een betere foto kan fabriceren. Bedankt voor jullie reacties!

Daan
 
Hallo

Moest ik van u zijn , zou ik proberen om een lokale elektronika hobbyist te "strikken" om dit te controleren.


Sensor kan brug van wheatstone zijn...

Mv uitgang bezitten of zelfs een stroombron zijn.

Ik gok , zonder te weten om wat het hier nu precies gaat (doel) , dat er eerder iets defekt zal zijn op printplaat die het signaal binnenkrijgt.

Indien er veel te hoge onder of overdruk is geweest , kan de sensor uiteraard wel defekt zijn.

Sensor dient hoe dan ook ergens voedingsspanning te krijgen (meestal 5V) , kan indien recente konstruktie ook 3.3V zijn ...

Post zo duidelijk mogelijke foto's van printplaatje , sensor , etc ... je weet maar nooit ...

Indien de sensor rechtstreeks op een pic aangesloten is , kan het b.v.b. zoiets zijn :

https://www.benl.ebay.be/itm/Sphygm...996593?hash=item3d728f4371:g:lJ8AAOSw0INbjT59

https://forum.hobbycomponents.com/viewtopic.php?t=1524

Peter
 
Goedenavond Peter,

Ik vermoed dat dat de sensor vervuilt is, aangezien het gehele luchtsysteem vol vuil zat. Uiteraard heb ik het deel van de foto al schoont getracht te maken met een wattenstaafje (zonder het printplaatje los te schroeven, zal ik dit proberen?). De sensor zorgt dus dat de luchtpomp tussen 30kp en 70kp aanslaat.

Het voorbeeld van u heb ik ook gevonden, echter dit is niet vergelijkbaar met het voorbeeld onderdeel en heeft ook niet dezelfde instellingen, helaas.

Wel bedankt voor het meedenken!

Daan
 
Hallo

Zeker niet proberen om deze te demonteren ...

Normaal gezien is er toch een luchtfilter (of iets waar daar voor door moet gaan ) gemonteerd in het aanzuigcircuit ???

Sensor zou ik "zuiver" maken door deze van tussen de sillicone darm te verwijderen , en er doorheen te blazen met luchtdruk.

Zeg wel doorheen blazen zonder echt druk op te bouwen , en de iets cappillaire onderdruk zal sensor gedeelte hopelijk voldoende zuiver maken.

Dit alles dient uiteraard met de nodige voorzichtigheid te gebeuren.

Ik zou om te beginnen controleren of sensor voedingsspanning krijgt .

Zoals reeds eerder vermeld zal dit zo goed als zeker 5V of 3.3v zijn.

Volgende stap is dan eventuele uitgangen van deze te controleren op eventueel aanwezige data.

Of deze digitaal zijn is niet duidelijk omdat ik niet weet hoe deze verder is aangesloten op de rest v/d elektronika.

Mocht dit alles voor u chinees zijn ---> laten uitvoeren door iemand met wel de nodige ervaring.

Peter
 
Dankuwel voor voor uw advies, ik zal nog eens kijken of hem kan schoonmaken zoals beschreven. Hij heeft het 2 keer eventjes gedaan, nadat ik het systeem had schoongemaakt.

Ik zou graag iemand er naar laten kijken, alleen het apparaat staat momenteel in het hoge noorden. Ik zou het onderdeel wel kunnen opsturen, als u iemand kent er naar zou willen kijken.

In iedergeval, dank voor uw advies!
 
Hallo

"Hij heeft het 2 keer eventjes gedaan, nadat ik het systeem had schoongemaakt."

Dergelijke sensoren zijn volgens praktijkervaring of ... defekt , of werken ...

Ik gok met de huidige info op :

Volgens mij eerder ... een voedingsspanning die intermitterend wegvalt (geschakelde voeding met defekte condensatoren ???)

Een draadje die slecht (intermitterend) kontakt maakt met (sensor) .. mits de draadjes die er van weg gaan ... slechts mechanisch bevestigd zijn met lijmpistool toestanden ...

Veel voorkomende fout (defekt) ---> kortgesloten s.m.d. condensatoren.

Is de hedendaagse plaag ... terwijl een paar jaar geleden defekte (hoge e.s.r.) (elco's) elektrolytische condensatoren de hoofdoorzaak waren van heeeeeel veel defekten.

Een paar duidelijke foto's van het een en ander kunnen misschien een duidelijker licht werpen op dit topic.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan