• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kopieren van een Hyperlink in een zoekfunctie

Status
Niet open voor verdere reacties.

EBuijs

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 nov 2008
Ik heb een database samengesteld waarin verschillen producten staan. Aan deze producten zijn weer foto's gekoppeld via een hyperlink. Aangezien het aantal producten nogal ver boven de 1000 stuks uitkomt was het toch wel ******* makkelijk als ik over een zoekfunctie zou beschikken.
Ik heb het nu eindelijk voor elkaar gekregen om (als VB-leek) een zoekfunctie te creeeren (lees: overgetypt en aangepast ;)).
Nu kun je de naam of type van het product in toetsen, een druk op de zoekknop en een Macro zorgt ervoor dat het desbetreffende product met al zijn gegevens gekopieerd wordt. Deze zoekresultaten komen in een aparte worksheet te staan. Het probleem is echter dat de hyperlink niet meer werkt. Slechts de naam van de hyperlink wordt gekopieerd, de daadwerkelijke link niet. Is het uberhaupt wel mogelijk de hyperlink ook te kopieren?

Ik heb een database samengesteld waarin verschillen producten staan. Aan deze producten zijn weer foto's gekoppeld via een hyperlink. Aangezien het aantal producten nogal ver boven de 1000 stuks uitkomt was het toch wel ******* makkelijk als ik over een zoekfunctie zou beschikken.
Ik heb het nu eindelijk voor elkaar gekregen om (als VB-leek) een zoekfunctie te creeeren (lees: overgetypt en aangepast ;)).
Nu kun je de naam of type van het product in toetsen, een druk op de zoekknop en een Macro zorgt ervoor dat het desbetreffende product met al zijn gegevens gekopieerd wordt. Deze zoekresultaten komen in een aparte worksheet te staan. Het probleem is echter dat de hyperlink niet meer werkt. Slechts de naam van de hyperlink wordt gekopieerd, de daadwerkelijke link niet. Is het uberhaupt wel mogelijk de hyperlink ook te kopieren?

zou moeten lukken, maar heb je een voorbeeldje waar we mee kunnen stoeien

Mark,
Tuurlijk heb ik wel een voorbeeldje. Dit heb ik bijgevoegd in de bijlage.
Zoals je ziet komt er bij het 2e worksheet wel de "friendly name" te staan maar niet de link. Hij is dus ook niet clickable.

Bijlagen

misschien werkt het wel als je alle hyperlinks anders gaat opbouwen in plaats van edit hyperlink het volgende gaat gebruiken

=HYPERLINK("link_location")
=HYPERLINK("link_location","friendly_name")

friendly name is niet nodig ;)

ik denk dat hij zo de tekst overzet en dan blijft het een hyperlink :)

ik weet niet hoe jij je links hebt gemaakt
maar als je de naam van de cel gelijk houd aan de naam van de link
dan kun je dat makkelijk automatisch als hyperlink maken...

Code:
Sub linkmaker()
    For Each currentcell In Selection
    'prevent inserting in blank cells
    If currentcell.Value > " " Then
         currentcell.Formula = "=HYPERLINK(""" & currentcell.Value & """)"
        'currentcell.Formula = "HYPERLINK(" & currentcell.Value & ")"
    End If
    Next
End Sub

Gr Tom

misschien werkt het wel als je alle hyperlinks anders gaat opbouwen in plaats van edit hyperlink het volgende gaat gebruiken

=HYPERLINK("link_location")
=HYPERLINK("link_location","friendly_name")

friendly name is niet nodig ;)

ik denk dat hij zo de tekst overzet en dan blijft het een hyperlink :)

ik weet niet hoe jij je links hebt gemaakt
maar als je de naam van de cel gelijk houd aan de naam van de link
dan kun je dat makkelijk automatisch als hyperlink maken...

Code:
Sub linkmaker()
    For Each currentcell In Selection
    'prevent inserting in blank cells
    If currentcell.Value > " " Then
         currentcell.Formula = "=HYPERLINK(""" & currentcell.Value & """)"
        'currentcell.Formula = "HYPERLINK(" & currentcell.Value & ")"
    End If
    Next
End Sub

Gr Tom

Tom, ik geprobeerd wat jij zei en de friendly-name achterwege gelaten.
De bestandslocatie wordt dan wel meekopieerd, maar de link is nog niet clickable. Daarnaast wordt het op deze manier onoverzichtelijker.

Ik ben ook tegen een ander probleem aangelopen: De zoekfunctie moet namelijk niet alleen zoeken binnen 1 worksheet, hij moet eigenlijk alle worksheets doorzoeken behalve het worksheet "Results".
Hoe kan ik dit aanpassen in de Macro?

Met VBA kan je een Hyperlink toevoegen via Hyperlink.Add.
Bijv.:

Code:
ActiveCell.Hyperlinks.Add ActiveCell, "C:\Helpmij.xls", , , "Hallo"

In de actieve cel wordt een hyperlink aangemaakt naar het bestand Helpmij in de C-directory.
De tekst die in de cel verschijnt en waar dus op geklikt kan worden is Hallo.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

wat je kunt doen is een bron bestand aanmaken van je links en een hulpbestand (gewoon een leeg excel document) dit moet in dezelfde map !!

Daarna een nieuw bestand maken waarin je de bronhyperlinks gaat "laden" hier filteren en bewerken etc daarna de gevonden linken terugschrijven naar het hulpbestand je zult dan zien dat ze werken

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan