• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kopieren van reeks formules met lege kolommen daartussen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ardorius

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2011
Berichten
8
Beste helpers,

Ik ben nieuw op dit forum, maar hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wellicht is dit een makkelijk op te lossen probleem, maar ik ben nog niet zo super handig met Excel (meeste dat ik heb gemaakt heb ik al opgezocht).

Nu heb ik een invulblad, waaruit informatie gehaald wordt voor een formulier dat uitgedraait dient te worden. In het invulblad zijn alle kolommen naast elkaar. De eerste rij linken aan het eerste formulier was uiteraard geen probleem. Echter, nu ik meer formulieren maak en kopier, moet ik de rijen handmatig invoeren (dus alle C's naar D's veranderen). Nu gaat hij, door het kopieren, van C naar O.

Sorry als het niet zo duidelijk is, maar ik snap het zelf ook niet meer. Zoeken lukt ook niet, want ik weet niet eens over welke functie het gaat :(

Dit is overigens een opdracht voor mijn stage. Het maakt geen deel uit van mijn stageopdracht. Werknemers krijgen op dit moment een formulier van het accountantskantoor met overige vrije dagen, die zij onduidelijk vinden. Ik was bereid hier een duidelijker overzicht van te maken tussen mijn stageopdrachten door.

Bestand toevoegen lukt niet. Geen foutmelding dat het te groot is, het komt er gewoon na het laden niet in te staan :S
 
Laatst bewerkt:
Geef je je formules eens die je hebt staan verwijzend naar kolom C en hoe deze formule moet worden verwijzend naar kolom D
 
Dit zijn de formules die erin staan. Het enige dat moet gebeuren is dat C naar D moet in formulieren hierna. Dit kan ik handmatig doen, maar per formulier is dit 65 keer...

C18: =AANTAL.ALS('Invulblad werknemers'!C4:C27;"gewerkt")
C19: =AANTAL.ALS('Invulblad werknemers'!C36:C59;"gewerkt")
Zo t/m C30 met dezelfde tussenstappen (er zitten namelijk witregels tussen voor opmerkingen, het invulblad is ingedeeld per 4 weken)

Dit moet dus worden:
N18: =AANTAL.ALS('Invulblad werknemers'!D4: D27;"gewerkt")
N18: =AANTAL.ALS('Invulblad werknemers'!D36: D59;"gewerkt")
(even een spatie tussen : en D gezet... anders maakt hij er een smilie van)

Eerst stond er =AANTAL.ALS('Invulblad werknemers'!O4:O27;"gewerkt")

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-8MOVFCRND78M.xls

Ik heb het tweede formulier wel handmatig aangepast, omdat ik dit moest laten zien aan de stagegever.
 
Laatst bewerkt:
@Ardorius

Het bestand dat je hebt geplaatst lijkt mij echte werknemers en werkgever te bevatten.

Vaak wordt het niet gewenst dat gegevens ongevraagd op internet komen.

Pas je voorbeeld even aan met fictieve namen.
 
Mijn excuses, je hebt gelijk. Ik had alleen de ingevulde cellen verwijderd en even niet gedacht aan de namen.

Er staat nu een versie zonder namen :)
 
Laatst bewerkt:
Bestand even iets ingekort, het gaat immers om het principe.
Door te werken met een combinatie van 'bereiknamen', 'somproductformule' en 'indirectformule' wordt het een stukje eenvoudiger.

Formules in bereik C17:H31 kun je nu in het geheel kopiëren naar N17:S31

Bekijk even wat ik gedaan heb en als je het niet begrijpt hoor ik het nog wel.
 

Bijlagen

  • Ardorius Voorbeeld.xls
    98 KB · Weergaven: 35
Bedankt voor de reactie. Ik heb even zitten kijken en snap het niet helemaal. Ik heb sowieso nog nooit met deze formules gewerkt, sorry.

Ik denk dat hij de naam ingevuld op H2 gaat bekijken in het invulblad en vervolgens van deze naam de periodes gaat bekijken? Je hebt de kolommen in het invulblad periodes gegeven? Hoe heb je dit gedaan?

In de tussentijd zoek ik op hoe deze formules precies werken. Mocht ik erachter komen, pas ik mijn post aan natuurlijk.
 
'Invulblad werknemers'!$C$4:$AI$27 is week 1tm4 en heb ik 'periode1' genoemd.
Deze naam heb ik in cel A18 e.v. gezet.

='Invulblad werknemers'!$C$1:$AI$1 heb ik 'namen' genoemd


=SUMPRODUCT((namen=H$2)*(INDIRECT($A18)=C$16))

Deze formule zoekt de naam die in H2 in het bereik 'namen'.
en zoekt ook de waarde in C16 in het bereik met de naam die in cel A18 (periode1).
Door de indirect formule kun je bereiknamen in een cel zetten wat daardoor eenvoudig te kopieren is.

De gehele formule telt dus op het antal keren dat aan beide voorwaarden voldoet.


Wat je dus moet doen is de de verschillende periodes een naam geven en zorgen dat de namen in rij 16 gelijk is aan de namen die je in 'Invulblad werknemers'!$C$4:$AI$27 zet.

Hoop dat dit alles wat verduidelijkt.
 
Ik ga er even mee aan de gang. Mocht het lukken zet ik deze thread op opgelost, anders hoor je ook nog van me :p

Bedankt voor de hulp tot dusver!
 
Ben er even mee bezig geweest.
Heb periodes aangeduid e.d. Het eigenlijk op dezelfde manier gedaan.

Echter een probleem. Hij pakt heel netjes de periodes als ik verticaal kopieer. Hij pakt ook netjes het juiste woord waar hij op moet letten. Het probleem is dat hij ook de cellen met de naam eentje naar rechts verschuift, en na 3 kolommen (samengevoegde cellen) dus de naam niet meer ziet. Hoe los ik dit op?
 
Laatst bewerkt:
In #7 schrijft popipipo

Code:
Formules in bereik C17:H31 kun je nu in het geheel kopiëren naar [COLOR="red"]N17:S31 [/COLOR]

jij schrijft
Code:
Hij maakt de fout al tussen [COLOR="red"]C17:H31[/COLOR]...

Kijk eens naar de rode tekst in de code.

Ik heb het zelf niet nagekeken, maar popipipo geeft waarschijnlijk aan dat je alleen naar
N17:S31 moet copieren (en niet vanaf kolom C)=> zoals jij nu doet.

Kijk met deze tip eens of je dan wel tot een oplossing komt.

Laat je het de forumleden nog even weten?
 
Laatst bewerkt:
Het werkt, bedankt! Dus toch handmatig de H invullen in het eerste formulier en vervolgens het geheel kopieren. Ik snap hem nu :)

Nogmaals bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan