Opgelost kopieren van selectie bestanden inclusief mappenstructuur

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

ED V

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2008
Hallo,
Als ik in Windows Verkenner of in Total Commander met het zoekcommando alle foto's in meerdere mappen laat zoeken dan krijg ik dus als resultaat een bestandenlijst met bijbehorende mappenstructuur, de mappen waar ze in staan.
Nu wil ik deze bestandenlijst inclusief de bijbehorende mappenstructuur kopieren naar een externe schijf. Maar zowel in Windows Verkenner als in Total Commander wordt bij het kopieren alleen de bestanden gekopieerd en niet ook de mappen waar ze in staan. Maar ik wil dit wel.
Graag advies.
Groetjes, Ed

Waarom via een zoekcommando?
Een structuur:
-Hoofdmap
Map1
Map2
Map3
Dan sleep je de Hoofdmap naar/in de nieuwe locatie. Kies kopiëren en alles wordt gekopieerd. Inclusief onderliggende mappen.

Of bedoel je zoiets:
robocopy "C:\MyFiles" "D:\Backup" "*.jpg" /E /COPYALL /R:3 /W:1

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Misschien dat we elkaar niet goed begrijpen.
Wat je aangeeft is denk ik gewoon normaal een map met submappen en bestanden kopiëren.
Maar dat is niet het geval.
Ik heb van een aantal mappen waar van alles in zit alleen de foto's laten zoeken en dan krijg ik dus een lijst met alleen die foto's uit die mappen. Nu wil ik dus alleen die lijst met gevonden foto's inclusief de mapnamen waar ze in zitten kopiëren naar een externe schijf.

En dat is dus precies wat er gebeurt met het XCOPY commando uit #3, alleen .jpg bestanden worden gekopieerd inclusief de mappenstructuur. Vanuit een commandprompt uiteraard.

Of:
Xcopy /S "C:\Users\gebruiker\*.jpg" D:
voldoet dit aan mijn vraag? : ik heb van een aantal mappen waar van alles in zit alleen de foto's laten zoeken en dan krijg ik dus een lijst met alleen die foto's uit die mappen. Nu wil ik dus alleen die lijst met gevonden foto's inclusief de mapnamen waar ze in zitten kopiëren naar een externe schijf.

Dat bedoelde ik. Het is een zoekopdracht resulterend in een lijst van bestanden. Hoe kan een opdracht weten wat de 'oorspronkelijke allemaal verschillende locaties' zijn?
Als alles zich in een 'hoofdmap' bevind zou het kunnen met de juiste extensie.
Kwestie van proberen dan. (Zorg voor back-ups)

Foto's worden meestal opgeslagen met de volgende bestandsextensies: JPEG (of JPG), PNG, GIF, en HEIC (of HEIF). Daarnaast zijn er nog andere, minder vaak voorkomende, extensies zoals BMP, TIFF, en SVG

Laatst bewerkt:
En dat is dus precies wat er gebeurt met het XCOPY commando uit #3, alleen .jpg bestanden worden gekopieerd inclusief de mappenstructuur. Vanuit een commandprompt uiteraard.
geweldig! dat zocht ik. enorm bedankt! 👍

En met /S /D /Y worden alleen nieuwe of gewijzigde bestanden gekopieerd. Dus als je later foto's hebt toegevoegd hoef je ze niet allemaal opnieuw te kopiëren. Type maar eens XCOPY /? voor meer mogelijkheden.

En met /S /D /Y worden alleen nieuwe of gewijzigde bestanden gekopieerd. Dus als je later foto's hebt toegevoegd hoef je ze niet allemaal opnieuw te kopiëren. Type maar eens XCOPY /? voor meer mogelijkheden.
aha....mooi. is het ook mogelijk om in 1 keer bestanden te kopieren met verschillende extensie. bijvoorbeeld in 1 keer alle .jpg en .jpeg en .gif ?

Maak er een batchfile van:
Code:
@echo off
for %%e in (jpg jpeg gif) do
(
   XCOPY /S "C:\Users\gebruiker\*.%%e" D:
)
pause

Maak er een batchfile van:
Code:
@echo off
for %%e in (jpg jpeg gif) do
(
   XCOPY /S "C:\Users\gebruiker\*.%%e" D:
)
pause

Ik heb precies alles zo in het batchbestand gezet alleen "D:" is bij mij "E:\Piet\Fotos"
Gestart maar er gebeurt niets. Zie alleen heel snel iets voorbijkomen en dan niets meer.

Uitvoeren als administrator.
Meestal maak ik een snelkoppeling dan RMK > Eigenschappen > Geavanceerd en vink aan > Als administrator uitvoeren

Oeps, het haakje openen moet achter do, dus
Code:
for %%e in (jpg jpeg gif) do (
en ik neem aan dat je "gebruiker" hebt vervangen door je gebruikersnaam.

dit staat er zo in:
@Echo off
(
XCOPY /S "C:\users\Piet\*.%%e" E:\Piet\fotos
)
pause

nu weet ik iets van programmaregels en kan het zijn dat er een haakje teveel of te weinig is? want moet het niet altijd een even aantal zijn? open en sluiten? nu zie ik er maar 3

Onderstaande getest met mappen en bestanden, zelf even juiste pad invullen

@Echo off
XCOPY /S "E:\test\*.%%e" D:\test\
)
pause

ik kreeg dit van chatgpt:

@Echo off
xcopy "C:\Users\Piet\*.%%e" "E:\Piet\fotos\" /S /I /Y
)
pause

Van helderziende AHulpje in post 9:

Terug
Bovenaan Onderaan