• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kopieren werkblad wijzigt datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

grotegerke

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2007
Berichten
7
Help!
Ik heb een eenvoudig rooster in excel staan, die bestaat o.a. uit een lijst met datums.
Wanneer het werkblad kopieer dan zijn de datums veranderd. In plaats van 07-01-2007 begint de lijst met 08-01-2011. :confused:

Bijzonder vreemd, maar vooral ook lastig. Weet iemand hoe ik probleemloos kan kopieren?

groeten,

Grote Gerke
 
Kun je de sheet uploaden, zodat ik er naar kan kijken?
 
Kan je dat bestandje eens bijhangen hier, waarschijnlijk is de datum al genoeg, al de rest hoeft er niet meer bij te staan. Zie wel dat het probleem zich nog steeds voordoet, natuurlijk. Dan kan men hier ook eens kijken wat het probleem zou kunnen zijn.
 
uploads

Hierbij twee bestandjes,
de een het origineel, de ander het kopie met de foute datums

groeten,

Gerke
 

Bijlagen

  • Archief.zip
    10 KB · Weergaven: 19
Hoe kopieer je de datums?
Als ik met Ctrl-C, Ctrl-V van het orgineel naar een nieuwe sheet kopier blijven de datums zoals ze zijn.
 
Ik heb het voorbeeld gekopieerd door een compleet werkblad te kopiëren via de opdracht "Blad verplaatsen of kopieren..."
 
Ik heb het voorbeeld gekopieerd door een compleet werkblad te kopiëren via de opdracht "Blad verplaatsen of kopieren..."

Die handeling geeft bij mij gewoon dezelfde datums... :shocked:

Edit: Als je zelf de door jou geposte spreadsheets opent en kopieert, heb je dan nog steeds andere datums?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog eens geprobeerd.
Het probleem doet zich alleen voor als ik het werkblad kopieer naar een nieuwe map.
En als ik vervolgens uit de oude (goede map) met ctrl-c en ctrl-v de datums copieer en plak naar de nieuwe map, dan doet het probleem zich ook voor.
 
Het probleem doet zich alleen voor als ik het werkblad kopieer naar een nieuwe map.
En als ik vervolgens uit de oude (goede map) met ctrl-c en ctrl-v de datums copieer en plak naar de nieuwe map, dan doet het probleem zich ook voor.

Dus samengevat:
  • Je maakt een nieuwe folder aan
  • Je kopieert het Excel bestand naar die nieuwe folder
  • Je opent het oude Excel bestand
  • kopieert de datums
  • Je opent het nieuwe Excel bestand
  • en plakt daar de datums
En dan zijn de datums niet gelijk? :shocked:
 
Ja,
Om heel precies te zijn:

- ik geef via de rechtermuisknop de opdracht: "Blad verplaatsen of kopieren..."
- ik kies dan voor de optie om het blad te kopieren naar een nieuwe werkmap
- vervolgens zijn in die nieuwe werkmap de datums 4 jaar en 1 dag later dan in de oorspronkelijke werkmap
 
vervolgens zijn in die nieuwe werkmap de datums 4 jaar en 1 dag later dan in de oorspronkelijke werkmap

Dat lijkt op het verschil tussen datumsysteem 1900 en 1904.
Komt het orgineel toevallig van een MAC-systeem?
 
Uit de help van Excel (gezocht met 1904)
Code:
De datumsystemen 1900 en 1904

In Excel worden twee datumsystemen ondersteund: het datumsysteem 1900 en het datumsysteem 1904. 
Het standaarddatumsysteem voor Microsoft Excel voor Windows is 1900. 
Het standaarddatumsysteem voor Microsoft Excel voor Macintosh is 1904. 
U kunt het datumsysteem wijzigen. Kies [B]Opties[/B] in het menu [B]Extra[/B], 
klik op het tabblad [B]Berekenen [/B]en schakel het selectievakje [B]Datumsysteem 1904 [/B]in of uit.

Het datumsysteem wordt automatisch gewijzigd wanneer u een document opent dat van een ander platform afkomstig is. 
Als u bijvoorbeeld in Excel voor Windows een document opent dat is gemaakt met Excel voor Macintosh, 
wordt het selectievakje Datumsysteem 1904 automatisch ingeschakeld. 
In de volgende tabel ziet u de eerste en laatste datum van elk datumsysteem en de seriële waarde van elke datum.

Type dagentelling  Eerste datum        Laatste datum 
1900                    1 januari 1900        31 december 9999
                           (seriële waarde 1)  (seriële waarde 2958465) 
1904                    2 januari 1904       31 december 9999
                           (seriële waarde 1)  (seriële waarde 2957003)
 
Oke bedankt voor het antwoord. Weet ik ook weer hoe dat zit.
Inmiddels had ik tijdelijk het probleem al opgelost, door van de hele kolom 4 jaar en 1 dag af te trekken.
Maar nu weet ik wat ik kan doen om verdere problemen te voorkomen.

Nogmaals bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan