• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruysklm

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2009
Hallo alle,

Ik heb vraag, als ik een formule kopier naar een cel eronder, wil ik dat deze wijzigd als ik de gekopieerde regel wijzig. Als ik bijvoorbeeld D4 = A4 en A4 berekent dan A1 * A2 komt dit antwoord dan ook in D4 maar ik wil dan de berekening van D1 * D2. Gebruik ik de kopieer dab wijzigd D4 niet mee als ik A4 later wijzig.

Wat zie ik over het hoofd of is dat gewoon niet mogelijk.

Groeten,

Klaas

Hallo alle,

Ik heb vraag, als ik een formule kopier naar een cel eronder, wil ik dat deze wijzigd als ik de gekopieerde regel wijzig. Als ik bijvoorbeeld D4 = A4 en A4 berekent dan A1 * A2 komt dit antwoord dan ook in D4 maar ik wil dan de berekening van D1 * D2. Gebruik ik de kopieer dab wijzigd D4 niet mee als ik A4 later wijzig.

Wat zie ik over het hoofd of is dat gewoon niet mogelijk.

Groeten,

Klaas

Je selecteert cel A4 en je klikt tegelijkertijd op CTRL-C.
Vervolgens selecteer je D4 en klik je tegelijkertijd CTRL-V.
De formule van cel A4 (A1*A2) staat nu in cel D4 (maar dan D1*D2).

Of bedoel je wat anders?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Beste Klaas,

Que? Ik heb je vraag twee keer gelezen maar snap er geen biet van.

Toch even korte utileg over formules en hun bereik.
Als je in cel B1 zet:
Code:
=A1
, dan zeg je dat de waarde in cel B1 altijd gelijk moet zijn aan A1. Als je deze formule kopieert naar B4, dan komt er te staan:
Code:
=A4
, en zeg je dat de waarde in cel B4 altijd gelijk moet zijn aan de waarde van cel A4.

Als je de formule uit cel B1 wilt kopiëren naar B4, maar de verwijzing moet nog steeds naar A1 zijn, dan moet je het beriek vastzetten.Het bereik bestaat uit een kolomaanduiding (de letter) en een rijaanduiding, het cijfer. Deze kun je vastzetten door het $-teken te gebruiken.
Zet in cel B1 neer:
Code:
=$A$1
. Als je deze formule kopieert naar cel B4, dan blijft er staan
Code:
=$A$1

Heb je hier iets aan?

Richard

Roncancio en Richard,

Wat jullie aangaven is mijn probleem niet.
Als ik A4 wijzig wil ik dat D5 automatisch mee wijzigd zonder weer alles te moeten kopieren, in mijn bestand moet ik dat bij een wijziging A4 100x kopieren.

Groeten,

Klaas.

Roncancio en Richard,

Wat jullie aangaven is mijn probleem niet.
Als ik A4 wijzig wil ik dat D5 automatisch mee wijzigd zonder weer alles te moeten kopieren, in mijn bestand moet ik dat bij een wijziging A4 100x kopieren.

Groeten,

Klaas.

Ik neem aan dat je verwijst naar cel A4.
Eventueel de cellen selecteren, = intoetsen, cel A4 selecteren en vervolgens CTRL-ENTER.
Alle geselecteerde cellen verwijzen naar A4.

Of bedoel je nog iets anders.
Een voorbeeldbestand zal veel duidelijkheid kunnen scheppen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Bij deze een upload van het bestand waar het over gaat. In R6 staat de vraag vermeld.

Groeten,

Klaas

Bijlagen

Via onderstaande code kan het.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Range("R11").Formula = Range("R6").Formula
End Sub

Zet de code bij Visual Basic Editor (rechtermuisknop op naam van tabblad en kiezen voor Programmacode weergeven).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Het door jouw oplossing is voor mij geheel nieuw en ik kom re ook niet uit.
Als ik het invul waar jij zegt hoe weet R11 dan dat het een kopie van R6 moet zijn.

Groeten,

Klaas

Roncancio,

Het door jouw oplossing is voor mij geheel nieuw en ik kom re ook niet uit.
Als ik het invul waar jij zegt hoe weet R11 dan dat het een kopie van R6 moet zijn.

Groeten,

Klaas

Hoe flexibel wil je het bestand maken?
Zit er een bepaalde logica waar welke formule moet worden geplaatst?

Overigens zat er een foutje in de formule:
Code:
Range("R11").FormulaR1C1 = Range("R6").FormulaR1C1
End Sub
Bovenstaande code behoudt de relatieve verwijzing.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Het is een bestelprogramma voor ongeveer 100 artikelen, en loopt 13 weken lang.
De bestel formule voor produkt 1 is gelijk aan produkt 2,3,4 enz als ik nu in produkt 1 de formule wijzig wil ik dat dit automatisch ook bij produkt 2,3,4 enz gebeurt.
Nu moet ik alles handmatig kopieren.

Groeten,

Klaas

Roncancio,

Het is een bestelprogramma voor ongeveer 100 artikelen, en loopt 13 weken lang.
De bestel formule voor produkt 1 is gelijk aan produkt 2,3,4 enz als ik nu in produkt 1 de formule wijzig wil ik dat dit automatisch ook bij produkt 2,3,4 enz gebeurt.
Nu moet ik alles handmatig kopieren.

Groeten,

Klaas

Je zou de macro aan kunnen passen zodat ook de andere formules worden aangepast, maar als de formules zo veel en vaak aangepast moeten worden, lijkt mij dat de formules op zich dynamischer gemaakt moeten worden.
Op die manier vergt het ook veel minder onderhoud.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Je raakt de kern van mijn probleem, hoe maak ik die formule dynamischer.
Ik hoef het niet voorgekookt te krijgen maar ik weet nu niet waar ik moet zoeken.
Als dan en kopieren werkt niet. Waar moet ik zoeken, of verwacht ik teveel van Excel.

Groeten,

Klaas

Roncancio,

Je raakt de kern van mijn probleem, hoe maak ik die formule dynamischer.
Ik hoef het niet voorgekookt te krijgen maar ik weet nu niet waar ik moet zoeken.
Als dan en kopieren werkt niet. Waar moet ik zoeken, of verwacht ik teveel van Excel.

Groeten,

Klaas

Dat is nogal koffiedik kijken.
Wat helpt is dat je een verwijzing maakt naar een cel ipv de gegevens hard in een formule te zetten. Vaak is een zoekfunctie handig.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Ik heb de code die je hebt gegeven draaiend gekregen zal ik maar zeggen, maar hoe herhaal ik dat in het zelfde werkblad in andere kolom.
Mijn excel boek levert geen oplossing maar VBA wordt er ook sumier in besproken.
Ik heb kopieren geprobeerd in andere module maar dat levert niets op
De range kan ik nu aanpassen en er gebeurt wat ik voor ogen heb nml automatisch kopieren.

Groeten,

Klaas

Roncancio,

Ik heb de code die je hebt gegeven draaiend gekregen zal ik maar zeggen, maar hoe herhaal ik dat in het zelfde werkblad in andere kolom.
Mijn excel boek levert geen oplossing maar VBA wordt er ook sumier in besproken.
Ik heb kopieren geprobeerd in andere module maar dat levert niets op
De range kan ik nu aanpassen en er gebeurt wat ik voor ogen heb nml automatisch kopieren.

Groeten,

Klaas

Met Cells kan je het nummer van de kolom gebruiken.
Dat werkt handig als de kolom niet vaststaat.
Mijn antwoord is nogal globaal omdat de code afhankelijk is van de plaats waar je de wijziging wilt hebben.

M.a.w. ik neem aan dat je de wijziging voor een beperkte groep kolommen wilt toestaan.
Dan zal je dus moeten instellen dat VBA controleert of 1 van deze kolommen wordt gewijzigd.
Vervolgens geef je in de code aan welke cellen waar naartoe moeten worden gekopieerd.

Nogmaals, dit is een zeer algemeen antwoord aangezien ik niet kan zien hoe het bestand eruit ziet en welke kolommen en/of cellen gewijzigd mogen worden.

Bijvoorbeeld:
Code:
If Target.Column>2 And Target.Column < 8 Then
Cells(11,Target.Column).FormulaR1C1 = Cells(6,Target.Column).FormulaR1C1
End If
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan