• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

koppelen kolommen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

s949841

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2008
Berichten
11
Ik heb 2 kolommen (A en B) met postcodegebieden die ik aan elkaar wil koppelen. (Het aantal rijen in beide kolommen is ongelijk). Kolom A bevat postcodegebieden uit een steekproef, kolom B bevat alle postcodegebieden in Nederland. Ook heb ik nog een kolom C met de gemeentenamen waar de postcodegebieden uit kolom B zijn gelegen.

Ik wil graag dat er koppelingen plaatsvinden zodat de postcodegebieden uit kolom A via kolom B worden gekoppeld aan de gemeentenamen uit kolom C. (de pcgebieden uit kolom A worden dus omgezet in gemeentenamen) Hoe doe ik dit?

Bij voorbaat dank voor een reactie.
Sander
 
Als ik het zo lees, kan het volgens mij gewoon via een zoekfunctie. Bijv.:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;B$1:C1000;2;ONWAAR)

Overigens zou ik de gegevens van de A-kolom en de formule bij elkaar zetten en de kolommen B en C bij elkaar, maar dat is persoonlijk.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
dank voor de reactie

Ik ontleed de formule

=VERT.ZOEKEN(A1;B$1:C1000;2;ONWAAR)

in mijn excel sheet wordt het:

=VERT.ZOEKEN(X2:X286;AA2:AA11598:....)

het rode gedeelte van jouw formule begrijp ik niet, hoe koppel ik met de namen (kolom C) en geef ik het als uitvoer

groet,
Sander
 
Laatst bewerkt:
dank voor de reactie

Ik ontleed de formule

=VERT.ZOEKEN(A1;B$1:C1000;2;ONWAAR)

in mijn excel sheet wordt het:

=VERT.ZOEKEN(X2:X286;AA2:AA11598:....)

het rode gedeelte van jouw formule begrijp ik niet, hoe koppel ik met de namen en geef ik het als uitvoer in kolom C

groet,
Sander
Je formule zal zo niet werken. Het zoeken gaat per regel.

De opbouw van vert.zoeken is als volgt:
=VERT.ZOEKEN([ wat ] ; [ waar ] ; [ hoeveelste kolom van waar ] ; [ benaderen ] )

Dus zoiets:
Code:
=VERT.ZOEKEN(X2;AA2:AB11598;2;ONWAAR)
En vervolgens naar de onderliggende cellen slepen.
Of je moet een macro schrijven die het voor je doet.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan