• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koppelen van info uit verschillende Excel files

• Onderwerp starter Onderwerp starter PSPM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

PSPM

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 sep 2022
Goedemiddag

Ik heb van mijn werkgever de opdracht gekregen om twee Excels met elkaar te 'koppelen en vergelijken'.
Zelf ken ik de basis van Excel (middelbare school en zelf wat uitvlooien) maar dit deeltje hoort er dus niet bij en het www maakt me niet meteen wijzer.
Hieronder doe ik een poging om alles uit te leggen.

Ik heb een Excel file (export 1 uit ons computersysteem) waarin 1 tabblad zit namelijk de effectief gepresteerde uren van een werknemer aan projecten.
Een project krijgt bij ons een volgnummer waardoor dit uniek wordt.
Dus in deze file heb ik in kolom A naam project, Kolom B uniek nummer project, kolom C naam klant enzovoort.

Daarnaast heb ik een Excelfile (export 2 uit ons computersysteem) waarin al onze projecten staan, dus niet enkel van deze werknemer maar het totaal van gans de firma.
In deze projecten is een onderscheid gemaakt tussen 'interventieprojecten' en 'projecten op offertebasis'.

Omdat bij de interventieprojecten alles één op één wordt gefactureerd, weten we dat deze uren 100% gefactureerd worden en 'productief' zijn.

Bij de projecten op offertebasis ligt dit anders. Hier is het m.n. belangrijk om op een zo kort mogelijke tijd, uiteraard, kwalitatief werk te leveren.
Om te berekenen wat de 'verloren' marge op uren is, willen we dus een vergelijk kunnen maken tussen beide Excel files.
In deze Excelfile staat net als in de eerste file een kolom met het uniek projectnummer.

Waarnaar we nu op zoek zijn, is een manier om de info van Excelfile 1 te matchen met de info van Excel 2 op basis van de unieke projectnummers.
Excel zou m.a.w. de link moeten leggen tussen deze nummers en de ontbrekende info (gewerkte uren van de techniekers) in bestand 1 of 2 in de rijen achteraan aanvullen.

De eerste vraag die we hebben, is echter al of we dit kunnen doen op basis van twee verschillende Excel bestanden of dat we het tabblad van export 2 uit ons systeem moeten kopiëren en plakken in tabblad 2 van export 1 uit ons systeem zodoende we in één Excel werken?

Ik heb beide Excel files toegevoegd (uiteraard zonder persoonsgegevens of adressen) zodoende dit wat tastbaarder wordt. Er is in de Projectnummers in dit voorbeeld slechts één match maar deze zouden dus gekoppeld moeten raken zodoende al de info van file 1 en die van file 2 achter elkaar komen in een nieuw tabblad of in een aparte Excel file.

Bij voorbaat dank voor jullie input.
Ik kom er echt niet uit en ik ben al een heel tijdje zoekende, vandaar de hulpkreet. ;-)

Mvg.

Willem

Bijlagen

Het is wel mogelijk om met Power Query excelbestanden aan elkaar te koppelen en te vergelijken.
Misschien wel heel gemakkelijk, maar: zou je ook nog in een voorbeeld aan willen geven wat je gewenst uitkomst is voor een aantal regels?

Deze formule in F2 van "Loonstaat testcase kort.xlsx":

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E2;'[Aangepaste lijst.xlsx]Export'!$D:$D;1;ONWAAR);"")

en dan doortrekken naar beneden.
En dan nog wat uitbreiden natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik zou de werkgever eerst maar eens wijzen op de stapregeling (subsidie voor de (bij)scholing van medewerkers).

Gewenste resultaat

Dankjewel voor de reacties.
AlexCEL, ik heb een bestandje gemaakt waarin het gewenste resultaat te vinden is.

Het is dus de bedoeling dat Excel een overeenkomst vindt tussen bestand 1 en bestand 2 op basis van het projectnummer.
Vervolgens dient hij alle info van de overeenkomstige projectnummers achteraan in extra kolommen toe te voegen in één van de twee Excelfiles.
Indien er meerdere matches zijn met één projectnummer dient Excel extra rijen te maken waardoor alles van hetzelfde project bij elkaar komt te staan.

Wat ik van de formule van AHulpje begrijp, is dat hij de overeenkomstigheden gaat zoeken, wat prima werkt.
Nadat de overeenkomst gevonden werd, is het echter de bedoeling om alle info m.u.v. het overeenkomstige over te nemen in één van beide bestanden.

Nogmaals dank voor de hulp!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan