Goedemiddag
Ik heb van mijn werkgever de opdracht gekregen om twee Excels met elkaar te 'koppelen en vergelijken'.
Zelf ken ik de basis van Excel (middelbare school en zelf wat uitvlooien) maar dit deeltje hoort er dus niet bij en het www maakt me niet meteen wijzer.
Hieronder doe ik een poging om alles uit te leggen.
Ik heb een Excel file (export 1 uit ons computersysteem) waarin 1 tabblad zit namelijk de effectief gepresteerde uren van een werknemer aan projecten.
Een project krijgt bij ons een volgnummer waardoor dit uniek wordt.
Dus in deze file heb ik in kolom A naam project, Kolom B uniek nummer project, kolom C naam klant enzovoort.
Daarnaast heb ik een Excelfile (export 2 uit ons computersysteem) waarin al onze projecten staan, dus niet enkel van deze werknemer maar het totaal van gans de firma.
In deze projecten is een onderscheid gemaakt tussen 'interventieprojecten' en 'projecten op offertebasis'.
Omdat bij de interventieprojecten alles één op één wordt gefactureerd, weten we dat deze uren 100% gefactureerd worden en 'productief' zijn.
Bij de projecten op offertebasis ligt dit anders. Hier is het m.n. belangrijk om op een zo kort mogelijke tijd, uiteraard, kwalitatief werk te leveren.
Om te berekenen wat de 'verloren' marge op uren is, willen we dus een vergelijk kunnen maken tussen beide Excel files.
In deze Excelfile staat net als in de eerste file een kolom met het uniek projectnummer.
Waarnaar we nu op zoek zijn, is een manier om de info van Excelfile 1 te matchen met de info van Excel 2 op basis van de unieke projectnummers.
Excel zou m.a.w. de link moeten leggen tussen deze nummers en de ontbrekende info (gewerkte uren van de techniekers) in bestand 1 of 2 in de rijen achteraan aanvullen.
De eerste vraag die we hebben, is echter al of we dit kunnen doen op basis van twee verschillende Excel bestanden of dat we het tabblad van export 2 uit ons systeem moeten kopiëren en plakken in tabblad 2 van export 1 uit ons systeem zodoende we in één Excel werken?
Ik heb beide Excel files toegevoegd (uiteraard zonder persoonsgegevens of adressen) zodoende dit wat tastbaarder wordt. Er is in de Projectnummers in dit voorbeeld slechts één match maar deze zouden dus gekoppeld moeten raken zodoende al de info van file 1 en die van file 2 achter elkaar komen in een nieuw tabblad of in een aparte Excel file.
Bij voorbaat dank voor jullie input.
Ik kom er echt niet uit en ik ben al een heel tijdje zoekende, vandaar de hulpkreet. ;-)
Mvg.
Willem
Ik heb van mijn werkgever de opdracht gekregen om twee Excels met elkaar te 'koppelen en vergelijken'.
Zelf ken ik de basis van Excel (middelbare school en zelf wat uitvlooien) maar dit deeltje hoort er dus niet bij en het www maakt me niet meteen wijzer.
Hieronder doe ik een poging om alles uit te leggen.
Ik heb een Excel file (export 1 uit ons computersysteem) waarin 1 tabblad zit namelijk de effectief gepresteerde uren van een werknemer aan projecten.
Een project krijgt bij ons een volgnummer waardoor dit uniek wordt.
Dus in deze file heb ik in kolom A naam project, Kolom B uniek nummer project, kolom C naam klant enzovoort.
Daarnaast heb ik een Excelfile (export 2 uit ons computersysteem) waarin al onze projecten staan, dus niet enkel van deze werknemer maar het totaal van gans de firma.
In deze projecten is een onderscheid gemaakt tussen 'interventieprojecten' en 'projecten op offertebasis'.
Omdat bij de interventieprojecten alles één op één wordt gefactureerd, weten we dat deze uren 100% gefactureerd worden en 'productief' zijn.
Bij de projecten op offertebasis ligt dit anders. Hier is het m.n. belangrijk om op een zo kort mogelijke tijd, uiteraard, kwalitatief werk te leveren.
Om te berekenen wat de 'verloren' marge op uren is, willen we dus een vergelijk kunnen maken tussen beide Excel files.
In deze Excelfile staat net als in de eerste file een kolom met het uniek projectnummer.
Waarnaar we nu op zoek zijn, is een manier om de info van Excelfile 1 te matchen met de info van Excel 2 op basis van de unieke projectnummers.
Excel zou m.a.w. de link moeten leggen tussen deze nummers en de ontbrekende info (gewerkte uren van de techniekers) in bestand 1 of 2 in de rijen achteraan aanvullen.
De eerste vraag die we hebben, is echter al of we dit kunnen doen op basis van twee verschillende Excel bestanden of dat we het tabblad van export 2 uit ons systeem moeten kopiëren en plakken in tabblad 2 van export 1 uit ons systeem zodoende we in één Excel werken?
Ik heb beide Excel files toegevoegd (uiteraard zonder persoonsgegevens of adressen) zodoende dit wat tastbaarder wordt. Er is in de Projectnummers in dit voorbeeld slechts één match maar deze zouden dus gekoppeld moeten raken zodoende al de info van file 1 en die van file 2 achter elkaar komen in een nieuw tabblad of in een aparte Excel file.
Bij voorbaat dank voor jullie input.
Ik kom er echt niet uit en ik ben al een heel tijdje zoekende, vandaar de hulpkreet. ;-)
Mvg.
Willem