• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koppeling tussen excel files

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jemp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemp

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Hoi allen

Een opmerking om te starten:
ik heb mijn echte files tot een minimum gereduceerd in de voorbeeld files. De inhoud heeft nu nog weinig zin ... maar dat is ook niet belangrijk voor het probleem. Ik heb geen nieuwe voorbeeld files gemaakt omdat ik er zeker wil van zijn dat de instellingen van mijn oorspronkelijke files behouden blijven (vermoedelijk de oorzaak van het probleem)

Het geheel bestaat uit een bronfile : "werkschema" en twee doelfiles : "Uuroverzicht 2013" en "Uuroverzicht 2014".
Alle tabbladen zijn in alle files op dezelfde manier beveiligd (zonder paswoord). In de bronfile kan men aanpassingen aanbrengen in de kolommen C en D via het paswoord "test" (men natuurlijk ook de beveiliging van het blad gewoon opheffen). Deze uitleg omdat ik vermoed dat het probleem hier iets mee te maken heeft.

Werkwijze:
ik open de bronfile, doe aanpassingen in de vier bladen en (belangrijk) sluit de file terug.
Wanneer ik nu de doelfile "Uurschema 2013" open worden alle koppelingen perfect uitgevoerd. Bij het openen van de doelfile "Uurschema 2014" wordt enkel het blad "Synthese" aangepast, het blad "Jan" wordt NIET bijgewerkt.
Wanneer de bronfile OPEN is voor ik de doelfiles open wordt alles binnen beide doelfiles aangepast (wat aangeeft dat de gebruikte formules en koppelingen wel correct zijn).

Heb al uren aan deze bug verprutst. Ergste is dat ik hem nog al eens tegengekomen ben (vorig jaar) en hem toen heb kunnen oplossen (had iets te maken met de koppeling of de beveiligingsinstelling). Nu kijk er vermoedelijk gewoon over ... vandaar ook mijn vraag voor hulp.

Groetjes
JP

Bekijk bijlage uuroverzicht 2013.xlsxBekijk bijlage Uuroverzicht 2014.xlsxBekijk bijlage Werkschema.xlsx

Blijkbaar toch moeilijker dan ik dacht ... of is er een ander probleem (bv uitleg te verwarrend :P?)

Groetjes
JP

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen het probleem kunnen lokaliseren.

Het programma is gemaakt in Excel 2007. Wanneer ik de files open in Excel 2010 worden niet alle koppelingen uitgevoerd. Open ik de files in Excel 2007 werkt alles perfect.
Het betreft dus een compatibiliteitsprobleem ivm koppelingen tussen de versies 2010 en 2007.

Nu de oplossing nog vinden :cool:

JP

:confused:

Te snel hoera geroepen.
Ook bij het openen in Excel 2007 worden de koppelingen niet uitgevoerd !
Ik had tijdens mijn test niet gemerkt dat "het automatisch bijwerken van de koppelingen" uitgeschakeld was :rolleyes:

JP

Jemp,

De verwijzing van het tabblad "Synthese" is een directe verwijzing en kan zonder problemen worden bijgewerkt.
De verwijzing op het tabblad "Jan" is een verwijzing in een formule.
Nu weet je waarschijnlijk wel dat in Excel een formule alleen wordt herberekend als een van de parameters
veranderd. Omdat bij het openen van het bestand "Urenoverzicht 2014" niet kan worden vastgesteld of er
parameters veranderd, in het niet geopende bestand, zal de berekening ook niet worden uitgevoerd. Tenzij ook
werkschema geopend is, dan kan de verandering door de parameter wel worden vastgesteld.
De oplossing is simpel, dwing bij het openen van het bestand Excel tot het bijwerken van de verbindingen.

Code:
ActiveWorkbook.UpdateLink Name:=ActiveWorkbook.LinkSources

Veel Succes.

Beste Elsendoorn

Is het niet mogelijk om een instelling te veranderen zodat de koppelingen steeds worden bijgewerkt? Dit moet wel want hoe zouden we anders kunnen verklaren dat "Uuroverzicht 2013" WEL werkt (Tabblad "Piet" wordt wel bijgewerkt). In die file worden bovendien dezelfde formules en koppelingen gebruikt als in "Uuroverzicht 2014" !!!!

PS ik heb ook geprobeerd om bovenstaande Code te gebruiken ... maar dat gaf geen resultaat.

Groetjes

Jemp,

Hierbij de volledige code om bij het openen van het bestand de links bij te werken en de herberekening
te forceren.
Naar mijn weten is het niet mogelijk om een instelling te veranderen om links altijd bij te werken.

Vergeet niet hem in de module van "ThisWorkbook" te plaatsen, niet in een aparte module
en niet in de module van een worksheet.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    ActiveWorkbook.ForceFullCalculation
End Sub

Veel Succes.

Laatst bewerkt:
Elsendoorn2134

Nogmaals bedankt voor de reactie, maar ...:)
Ik heb bovenstaande code in de file "Uuroverzicht 2014" geplaatst (file in bijlage) maar krijg een compileerfout (ongeldig gebruik van een eigenschap) bij de eigenschap .ForceFullCalculation (omdat er gewerkt wordt met koppelingen en niet met verbindingen ?)

De vraag blijft waarom "uuroverzicht 2013" (zie oorspronkelijke post) het WEL doet ???

Groetjes
JP

Bekijk bijlage Uuroverzicht 2014.xlsm

Laatst bewerkt:
Zweet zweet zweet

Nog maar wat verder gezocht in de richting aangegeven Elsendoorn2134

Ik heb bovenstaande code van Elsendoorn wat aangepast

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    ActiveWorkbook.ForceFullCalculation [COLOR="#FF0000"]= True[/COLOR]
End Sub