Koppeling tussen twee formulieren onder dezelfde record

Status
Niet open voor verdere reacties.

joellp

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2011
Beste,

voor mijn stage heb ik een database applicatie in Access gemaakt. Nu houden we in dit systeem het een en ander bij, dat gaat helemaal prima.
Echter willen we het huidige systeem uitbreiden. Naast klantinformatie willen we ook bijlage kunnen toevoegen, handig voor documenten en foto's.

Zo ziet het formulier eruit om een nieuwe klant aan te maken:

form1.JPG

Bij het klikken op de wereldbol onderin, moet je dus naar een ander formulier kunnen gaan om een bijlage toe te voegen zie onderstaand:

form2.JPG

De bedoeling is dat wanneer je hier de bijlage opslaat, hij de bijlage opslaat in de record dus het ID van de klant die zojuist is aangemaakt.
Wat ik eigenlijk wil is een functie onder de knop van de wereldbol maken dat je dus gewoon kan switchen naar het formulier met de bijlage, maar dat hij wel weet dat de betreffende record van de nieuwe klant erbij hoort. Ik heb dus waarschijnlijk ook een functie nodig op het formulier met de bijlage om weer terug te switchen naar het formulier met de nieuwe klant. Maar dat hij dus weet dat het om dezelfde record/ID gaat.

Heeft iemand een suggestie? Is er een makkelijkere oplossing of moet ik VB gebruiken onder de knop van de wereldbol? En op de knop van de het formulier met de bijlage?

Alvast bedankt!

Ik hoop niet dat al die velden uit je eerste plaatje in één tabel zitten, want dan heb je nog wel wat werk, vrees ik. De db in deze vorm is dan hopeloos (lees: niet) genormaliseerd. En dat moet je dan toch echt eerst doen.
Ervan uitgaande dat je alles keurig genormaliseerd hebt tot de 3e Normaal, en voor het gemak alle velden op één formulier hebt gejast, dan zou ik je willen aanraden om deze layout uit het raam te gooien, en met tabbladen te gaan werken. Elke groep gegevens zet je dan netjes op een eigen pagina. Dat maakt het formulier een stuk overzichtelijker. Nu is het bepaald geen toppertje als het gaat om duidelijkheid en schoonheid...
En dan ben je natuurlijk ook van je bijlagen probleem af, want dat is dan gewoon een extra tabblad. Eventueel met een subformulier als je meerdere bijlagen wilt kunnen opslaan.

hoi Octafish,

bedankt voor je reactie! haha ja, alles is keurig genormaliseerd.
De reden dat alles op één pagina staat.. is dat daarna de resultaten worden geprint en deze hierdoor overzichtelijk op één formulier staan.
Ik zal er even over nadenken om het eventueel in tabbladen te zetten alleen is dat voor de printversie waarschijnlijk niet handig?

Anders moet ik toch even een knop maken die verwijst naar het "bijlage_formulier" en daarmee dezelfde ID waarde meegeeft.. want nu geeft hij continue waarde 1 mee ipv het betreffende id nummer.

De reden dat alles op één pagina staat.. is dat daarna de resultaten worden geprint en deze hierdoor overzichtelijk op één formulier staan.
Ik zal er even over nadenken om het eventueel in tabbladen te zetten alleen is dat voor de printversie waarschijnlijk niet handig?
Ik mag hopen dat je voor je afdrukken een rapport gebruikt, en niet het formulier afdrukt. Formulieren zijn daar niet voor bedoeld; rapporten uiteraard wel. Daar kun je ook veel beter mee groeperen etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan