• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Korting uitrekenen in userform

• Onderwerp starter Onderwerp starter kirs
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kirs

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2009
Hallo,

Al enige tijd ben ik aan het uitproberen/prutsen met excel en VBA. Wat VBA kom ik net kijken dus ik heb mezelf een aardige uitdaging gesteld.

Ik heb een userform gemaakt waarin de gegevens van een huurder ingevoerd kunnen worden, mijn bedoeling is dat dit uiteindelijk in een lijst wordt weggeschreven (maar zover ben ik nu nog niet)

Voor nu ben ik op zoek naar een juiste code/manier om een eventuele procentuele korting op de huurprijs te kunnen berekenen in ditzelfde userform.

Zoeken op google en dit forum heeft wel e.e.a. duidelijk gemaakt, maar ik kan het nog niet helemaal vertalen naar mijn eigen situatie.
Met onderstaande code krijg ik bij het uitvoeren de foutmelding "Compileerfout: Ongeldige kwalificatie"

Wat gaat er mis? En hoe kan ik dit oplossen?

De code die ik heb gemaakt/geknipt/geplakt is als volgt:

Private Sub cmdHuurprijsklant_Click()

' berekend huurprijs voor klant

Dim txtHuurprijsklant As Single
Dim txtHuurprijs As Single
Dim txtKorting As Single

txtHuurprijsklant.Value = txtHuurprijs.Value - (txtHuurprijs.Value * (txtKorting.Value / 100))

End Sub

Wat ik wil:
In het userform alle gegevens van de huurder invullen
d.m.v. het keuzevak een unit nummer kiezen, waarna de standaard huurprijs automatisch wordt weergegeven (txtHuurprijs)
vervolgens een eventuele procentuele korting, bijvoorbeeld 10% aangeven in txtKorting
en dat daarna in txtHuurprijsklant de huurprijs voor de klant wordt weergegeven (al dan niet met behulp van een "bereken huurprijs klant" knop)

Bekijk bijlage Opslag - voorbeeld.xlsm

Bijlagen

Je hebt variabelen in je VBA code met dezelfde naam als de tekstvelden in het formulier. Dat mag dus niet.

Je zou deze kunnen gebruiken:
Code:
Private Sub txtKorting_Change()
txtHuurprijsklant = Val(txtHuurprijs) - (Val(txtHuurprijs) * (Val(txtKorting) / 100))
End Sub

Gelukt!

Top Bedankt!
De aangedragen code werkt :thumb:

Nog een kleine aanvullende vraag.
Kan ik de gegevens ook laten zien als euro's en procenten?

als er bijvoorbeeld 10 wordt ingevuld in txtKorting, dit wordt weergegeven als 10%
en voor txtHuurprijs en txtHuurprijsklant de bedragen worden getoond als respectievelijk € 124,00 en € 111,60

alvast bedankt!

Test deze opmaken eens:

Code:
Private Sub txtAanvanghuur_AfterUpdate()
  txtAanvanghuur = Format(txtAanvanghuur, "€ 00.00")
End Sub

Private Sub txtHuurprijs_AfterUpdate()
  txtHuurprijs = Format(txtHuurprijs, "€ 00.00")
End Sub

Private Sub txtKorting_AfterUpdate()
  txtHuurprijsklant = Format(txtHuurprijs - txtHuurprijs * (Val(txtKorting) / 100), "€ 00.00")
End Sub

Bedankt!

Alles intussen naar wens wat format en berekening betreft :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan