kosten elektriciteit fileserver

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb thuis een computer draaien waarop Nextcloud is geïnstalleerd.
Op een andere locatie draait een backup server die elke nacht een backup maakt van eerstgenoemde computer.

Ik zou graag willen weten hoeveel stroom deze computer(s) gebruiken. Hoe kom ik daarachter?

Vriendelijke groet,
Marianne

@AHulpje
Een stukje uit onze regels: Geef geen "kale" links als antwoord, omschrijf op zijn minst wat er op de betreffende pagina te vinden is en waar precies naar gekeken dient te worden. Is de site in een andere taal dan Nederlands? Vermeld dit dan ook even.

@mariannevanh dat is niet zo 1 2 3 te zeggen met de informatie die je nu geeft.
Weet je de specificaties van de voeding?
Als je dat weet dan is het te berekenen.
Ik ga er van uit dat er geen monitoren aanstaan en dat je computer verder nergens anders mee bezig is.
Misschien heb je nog iets aan deze uitleg https://www.drieo.nl/blog/wat-kost-jouw-pc-of-laptop-aan-energie/

Laatst bewerkt:
@mariannevanh dat is niet zo 1 2 3 te zeggen met de informatie die je nu geeft.
Weet je de specificaties van de voeding?
Nee, hoe kom ik aan die informatie?
Ik ga er van uit dat er geen monitoren aanstaan en dat je computer verder nergens anders mee bezig is.
Inderdaad geen monitor, toetsenbord en muis. Verder ook geen andere taken.
Dank voor je toelichting.

Je kunt de meter ook op batterijen laten werken, zo weinig verbruikt die.
De data server met onboard CPU hier gebruikt idle met 5 SATA schijven ca 15 Watt, hoeveel is dat bij jou?
Of schakel je de server telkens uit en alleen aan als er gebackupt moet worden, dan is het verbruik per dag heel veel lager dan hem idle aan laten staan (hij staat nu ook alleen maar aan hier bij het backuppen).

Of schakel je de server telkens uit en alleen aan als er gebackupt moet worden, dan is het verbruik per dag heel veel lager dan hem idle aan laten staan (hij staat nu ook alleen maar aan hier bij het backuppen).

Dat zou handig zijn.
Hoe schakel je automatisch een computer aan?
OT: als er bijvoorbeeld een stroomstoring is en de computer is dientengevolge uitgeschakeld, dan gaat ie niet aan als de storing is verholpen

Bij een kWh prijs van €0,40 is een verbruik van 1 Watt volcontinu 365*24*1/1000*0,40=€3,50 per jaar.

@mariannevanh
Welke hardware heb je in die servers?

Ik heb hier de gepinde bijdrage, laag power servers met metingen, als link neergezet. Dan kun je al wat rondsnuffelen zonder alles te lezen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583?data[filter_pins]=1

Als je helemaal geen zuinige server hebt dan zit je zo op 40-50W gemiddeld verbruik en worden de stroomkosten 140-175 euro/per jaar. Dan kan nog meer worden afhankelijk hoe weinig zuinig een server is.

Met de door Ahulpje getoonde meter, (link post #2) kun je meten hoeveel Kwh elke apparaat (pc/waterkoker/koelkast) verbruikt.
Je stopt deze meter in de wandcontactdoos (stopcontact) de stekker van het te meten apparaat plug je hier vervolgens weer in, en je kunt gaan meten hoeveel stroom deze verbruikt per periode (uur, dag, week maand ...)
Er is in principe niets moeilijks aan, alleen moet je de stroomkring onderbreken om deze te gaan gebruiken, misschien dat dat nu juist een dingetje is.
Stroomverbruik hangt af van de hoeveelheid (en welke) hardware je in de server hebt hangen ..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan