Koud en toch oververhit

Status
Niet open voor verdere reacties.

phal

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
Berichten
227
Bij één van mijn kinderen staat een oudere pc die plotseling voor problemen zorgt. Eergisteren viel de pc zomaar uit. Bij het herstarten gaven enkele pieptonen aan dat er wat fout was en op het scherm verscheen de waarschuwing dat de pc eerder stilgevallen was wegens oververhitting van de cpu.
Na een afkoelingsperiode werd de pc weer gestart en draaide nog een uurtje, maar dan was het opnieuw gedaan. Gisteren nog enkele pogingen gedaan maar telkens was het toestel na korte tijd uit.
Vandaag heb ik de kast opengemaakt en zo goed mogelijk het stof verwijderd. Daarvoor heb ik ook de ventilator en de fan die op de processor zitten losgemaakt en volledig gestofzuigd.
Na de schoonmaakoperatie werd de pc aangezet. Nu viel de boel al na enkele seconden uit. Er was nochtans geen warmte geproduceerd. Alles was nog koud. Verschillende pogingen leverden niets op... enkele seconden aan, net genoeg om de bios-mededeling op het scherm te zien en dan gedaan.
Hoe kan ik dit oplossen?
 
Zou ook wel eens een probleem met de voeding kunnen zijn...
 
Hoe kan je controleren of er een probleem is met je voeding?
 
Voeding (laten) doormeten of even een andere proberen is het meest eenvoudig.

Je weet wel zeker dat de CPU koeler weer correct geplaatst is (ook nieuwe koelpasta??) en de fan aangesloten??
 
Koelpasta heb ik niet maar de fan en de ventilator zijn goed geplaatst en aangesloten.
 
Toevallig niet nog een (oudere) pc in huis waarvan even de voeding te proberen is?
 
Thuis heb ik geen pc meer waar ik de voeding uit kan halen, maar morgen kan ik wel even langsgaan bij een kennis die zoiets wel heeft.
 
En even koelpasta halen en tussen je processor en je koelblok doen.(nadat je de oude koelpasta verwijderd hebt)

Zonder die pasta maken de processor en het koelblok niet goed genoeg contact.
 
inderdaat koelpasta halen, en het is misschien handig om een nieuwe CPU fan te kopen. De oude werkt misschien niet helemaal meer.
 
Opgelost!

De problemen met de oververhitte processor zijn van de baan.
Het was toch niet de schuld van een bijna-defecte voeding.
De klemmen waarmee de coolerfan en de ventilator op de processor geplaatst moeten worden, bleken op twee plaatsen gekraakt waardoor er geen goed contact meer was.

Dit heb ik nu vervangen en het systeem draait weer normaal.

Bedankt voor jullie tips!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan