kracht van de fan

Status
Niet open voor verdere reacties.

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
heb een Dell Dimension 8200 Pentium 4 1600 Mhz. Wordt met een fan Datech 9232-12HBTL, DC 12V, 0.70A gekoeld. Die fan maakte te veel lawaai naar mijn zin. Hen overal op internet naar gegevens gezocht ( CFM waarde en aantal kub. meter /h. ). Heb een nieuwe fan gekocht Noiseblocker UltraSilentFan SE2 (37 CFM / 64 kub.m/h), geeft 22 db geluid. Werkt goed, maar naar mijn zin nog te veel lawaai. Ik wil er een die minder geluid maakt, maar wel voldoende kracht heeft om de processor te koelen. Wat moet ik doen. Heb met speedfan gekeken, processor is nu meestal tussen 35 en 40 gr. celsius. Kan ik een fan kopen (en welke) die dezelfde waarde heeft als de originele Datech ?? Wie helpt ?

Als je geen geluid wilt horen zul je aan waterkoeling moeten gaan denken.
Hou er rekening mee dat alle mechanische ventilatoren geluid veroorzaken van rond de 20 db.

ik zou graag weten wat de CFM waarde van de fan is: er zijn veel fans in de handel die 10 tot 15 db geluid maken, alleen weet ik niet of die voldoende koelen. Er zit een kapje over de heatsink van de processor waaruit de fan de warmte wegblaast.

tryer zei:
ik zou graag weten wat de CFM waarde van de fan is: er zijn veel fans in de handel die 10 tot 15 db geluid maken, alleen weet ik niet of die voldoende koelen. Er zit een kapje over de heatsink van de processor waaruit de fan de warmte wegblaast.

kijk hier even

Bij het verder rondsnuffelen op internet kwam ik onderstaande fancontroller tegen. Lijkt me ook een oplossing. Heeft iemand hiermee ervaring ??

Fan controller voor behuizing en CPU fans

Art.Nr.: 2055 12,31 EUR
Fan controller voor behuizing en CPU fans

Eenvoudig, doeltreffend en effektief zijn samengevat de kenmerken van deze prijsgunstige controller. De installatie geschied door de regeling tussen moederboord en fans te plaatsen waarna de controller het toerental van de fans bepaald, oftewel geluidsvermindering in een handomdraai.

De controller kan op elk door u gekozen plek in de tower ondergebracht worden (zelfklevend), de temperatuursensor zit op de platine. Instellmogelijkheden zijn max toeren bij 40°C en max toeren bij 50°C, in te stellen via jumper opde platine. Voor gebruik als CPU fan controller wordt de platine op of in nabijheid van de CPU cooler bevestigd zodat de sensor de door het koelerlichaam afgegeven warmte kan meten . Aansluiting van zowel 3-polige als ook 4-polige stekkers is mogelijk, het tachosignaal blijft behouden.

Specifikaties:

Spanning ingang: 12 V
Spanning uitgang: 7 - 11,7 V
Vermogen max.: 4 Watt
Stroom max.: 330 mA
Afmetingen: 35 x 15 x 14 mm

Leveromvang:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan