• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Krantenlopers lopen verkeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pompelepee

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2019
Goedendag,

Mijn probleem is:
Ik heb 3 krantenlopers (Jan, Piet, Klaas) (fictieve namen);
Zij lopen kranten in de dorpsstraat (ook fictief);
Jan loopt even nummers 2 tot 36 en oneven nummers 1 tot 59;
Piet loopt even nummers 40 tot 162 en oneven nummers 61 tot 121;
Klaas loopt even nummers 216 tot 274 en oneven nummers 123 tot 187;

Nu heb ik een adres lijst (Kolom A Dorpsstraat, en in kolom B huisnummer)

Nou zou ik graag in kolom C de lopers (automatisch) invullen, echter kom ik met mijn formules niet uit, het gaat bij mij vooral verkeerd omdat Piet zijn kranten (40 tot 58) in het bereik liggen van Jan (1 tot 59), dus kom ik niet uit!

Wie zou mij kunnen en willen helpen met dit probleem??

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het voorbeeldbestand is natuurlijk ook fictief!

met de functie REST() zou je onderscheid moeten kunnen maken tussen even en oneven nummers door bijv

met REST(40;2) is de uitkomst 0
met REST(39;2) is de uitkomst 1

dat kun je dan meenemen in een als formule om te testen of en nummer even of oneven is en dan op basis van de nr limiten per loper bepalen welke naam erbij komt.

iets in de richting van (niet getest)

Code:
ALS(REST(B2;2)=0;ALS(B2<=36;"Jan";ALS(B2<=162;"Piet";"Klaas"));ALS(B2<=59;"Jan";ALS(B2<=1;"Piet";"Klaas")))

uiteraard doet een voorbeeldje wonderen om de oplossing te testen of een beter alternatief te bedenken. maar als je voornaamste probleem oneven en even scheiden dan moet het wel lukken met REST()

Ik zou de schuld niet bij de bezorgers leggen, zoals je in de titel doet.

met de functie REST() zou je onderscheid moeten kunnen maken tussen even en oneven nummers door bijv

met REST(40;2) is de uitkomst 0
met REST(39;2) is de uitkomst 1

dat kun je dan meenemen in een als formule om te testen of en nummer even of oneven is en dan op basis van de nr limiten per loper bepalen welke naam erbij komt.

iets in de richting van (niet getest)

Code:
ALS(REST(B2;2)=0;ALS(B2<=36;"Jan";ALS(B2<=162;"Piet";"Klaas"));ALS(B2<=59;"Jan";ALS(B2<=1;"Piet";"Klaas")))

uiteraard doet een voorbeeldje wonderen om de oplossing te testen of een beter alternatief te bedenken. maar als je voornaamste probleem oneven en even scheiden dan moet het wel lukken met REST()

Hartelijk dank, ben al aardig geholpen met deze formule (had ik zelf niet bedacht)!!
Echter gaat hij bij nummer 121 'de mist in' is dit nog te verhelpen ergens in de formule??

Ik zou de schuld niet bij de bezorgers leggen, zoals je in de titel doet.

'Krantenlopers lopen verkeerd, omdat ik de juiste formule niet kan vinden om het beter aan ze door te geven' Is wat lang voor de titel!!!

tikfoutje.. deel van dat getal was weggevallen. kleine aanpassing zou voldoende moeten zijn

Code:
ALS(REST(B2;2)=0;ALS(B2<=36;"Jan";ALS(B2<=162;"Piet";"Klaas"));ALS(B2<=59;"Jan";ALS(B2<=[COLOR="#FF0000"]121[/COLOR];"Piet";"Klaas")))

Al het quoten is onnodig. In de bijlage een simpele opzet met 2 tabellen en een UDF. Uit de reacties heb je blijkbaar niet opgemaakt dat je beter een eigen bestand kan plaatsen?

Bijlagen

tikfoutje.. deel van dat getal was weggevallen. kleine aanpassing zou voldoende moeten zijn

Code:
ALS(REST(B2;2)=0;ALS(B2<=36;"Jan";ALS(B2<=162;"Piet";"Klaas"));ALS(B2<=59;"Jan";ALS(B2<=[COLOR="#FF0000"]121[/COLOR];"Piet";"Klaas")))

Zeer hartelijk bedankt!!! Hiermee ben ik geholpen!!!, Vanaf heden ga ik meer doen met Als(Rest)!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan