Krijg geen goede beveiliging op gang met NIS 2004 na install router

Status
Niet open voor verdere reacties.

wegje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2001
Berichten
194
Wie kan mij helpen om (opnieuw) goed beveiligde internetverbinding tot stand te brengen.

Na de installatie van een router heb ik zowel bij Symantec als bij www.grc.com een veiligheidstest gedaan. (De firewall van de router is niet in werking gesteld omdat ik niet weet hoe dat te doen).

Beide tests komen niet goed tevoorschijn. Ik heb NIS 2004 al drie keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd met helaas steeds dezelfde resultaten na wederom de tests te hebben uitgevoerd.

Wie weet raad hoe ik de NIS-configuratie moet zetten voor een goede veilige (groene items -> verhuld) verbinding. Ik heb bij de install van NIS de standaardinstellingen aangehouden.

Voor de install van de router was de beveiliging perfect. Iets is er niet goed, maar ik kom er maar niet achter wat.

alvast dank
 
Sweex. maar mijn vraag ging over de instellingen van NIS,
 
Niks veranderen aan de instellingen van NIS. Ik heb pas geleden een Sweex geplaatst vóór NIS. Een scan van GRC leverde vele "closed" en één "open" port op.
Je moet de firewall van de router activeren. Dat doe je als volgt:
Open de browser.
Tik in de adresbalk: 192.168.2.1
Vul naam en wachtwoord in. (naam=admin, wachtwoord=1234)

Nu wordt het voor mij even moeilijk om uit mijn hoofd aan te geven wat je verder moet doen.

In het menu dat je nu ziet zit de optie "general setup". Ik meen me te herinneren dat daaronder de optie "firewall" zit. Die staat standaard "disabled". Deze moet je activeren: enabled.
Onder WAN, meen ik, zitten schermen waarin je dos-attacks en portscans kunt blokkeren.

Wanneer je er niet uitkomt, laat me dat dan even weten. Dan ga ik even naar de computer waaraan die Sweex hangt en geef ik je de precieze instellingen.


Groet,

Han
 
Beste Han
Ik ga zeker proberen om jouw advies op te volgen.
Het klopt inderdaad dat er bij de grc.com 1 poort open zou staan en maar 5 stealth. De rest was closed.

Als ik er niet uitkom dan zal ik het zeker laten weten.
Alvast bedankt voor dit advies

m vr gr
Jenny
 
Han
Nog een vraagje duikt er bij mij op. Weet je toevallig ook hoe ik die firewall van de router moet instellen om een goed internetverkeer te kunnen hebben zonder dat er vertraging optreedt of ik sites niet te zien krijg???

Jenny
 
Gewoon dichtgooien, volgens mij. Ik heb nog nooit iets gemerkt van vertragingen of van ontoegankelijke sites.

Groet,

Han
 
Han
Je schrijft dat ik naam en wachtwoord van de router moet invullen. Maar wij hebben geen wachtwoord bij het instellen van de router ingegeven, moet ik dan toch als admin inloggen met dat wachtwoord?? Gaat de boel niet in de knoop daarna? Er zijn vanavond wat problemen geweest door onhandige handelingen. IP-adres van de andere computer was helemaal zoek, kon geen verbinding maken via een bepaalde poort, maar gelukkig door systeemherstel weer kunnen opduikelen.

Ik weet nog niet hoe ik die firewall moet instellen, kun je het in tekst hier aan geven svp of is dat teveel om neer te pennen?
Ik zit nu, ondanks de goed gelezen info van jouw link, nog steeds op internet zonder (in mijn ogen) een echt goede beveiliging.

gr
Jenny
 
Laten we even opnieuw beginnen. Welk type Sweex? Wat voor soort verbinding? Welke provider?

Groet,

Han
 
Hallo han
Is het goed dat dit via een prive-email gaat? Ik ben er niet zo voor om dit allemaal in de openbaarheid te gooien. Als er tot een oplossing wordt gekomen kan die hier wel neergezet worden uiteraard!

Kan ik een prive-mail zenden??

Jenny
 
Grote goedheid, het lukt niet om een prive-mail te zenden (heb ik weer :) )
Dan toch maar zo:
Planet, ADSL, Sweexrouter,
 
moet geloof ik zijn: Sweex 4 Port 10/100 Switch router
 
Voor de instellingen van de firewal:

http://users.pandora.be/g.ronsijn/files/Sweex_Router/sweex_router_cdromversion.pdf

Het recept is:
Log in aan de router 192.168.2.1 (name: admin wachtwoord:1234)
Kies links in het scherm voor general setup.
klik op Firewall, links onderin.
Enable de firewall (vinkje) als dat nog niet het geval is.
Save het resultaat.
In het linkerscherm verschijnen nu onder het woord firewall 3 opties.
Klik op "hacker prevention".
Vink nu in het rechterscherm aan: DoS Protection, Discard Ping from WAN, RIP defect.

Save

Logout

En scannen op Grc. Als het goed is zijn nu alle poorten "stealth". Laat je nog even weten of e.e.a. gelukt is?

groet,

Han
 
Laatst bewerkt:
Han
Ik ga er zo mee beginnen en laat het uiteraard weten.

PS
Moet de firewal van Norton uitgezet worden als dit is gebeurd of kan die ook aan blijven?

Jenny:confused:
 
Om echt een netwerkje te maken via de router, moet NIS worden ingesteld. Dat doe je door NIS te openen, dan klikken op firewall, dan "configure" en dan "home networking".

Internetbeveiliging met NIS blijft nodig. Je hebt nu wel een hardwarefirewall die je beschermt tegen binnenkomend verkeer, maar deze doet niets met uitgaand verkeer.


groet,

Han
 
Hallo Han
Heb de routerfirewall "geprobeerd" in te stellen. Dat is wel gelukt maar nu komen wij het internet helemaal niet meer op. Ik heb een screenshot van de firewall instellingen als bijlage toegevoegd.

Kun je hier naar kijken svp? Moet er iets in Norton veranderd worden????????? Nog meer vraagtekens dus.

alvast bedankt voor al je moeite (maar ik word er wel een beetje moedeloos van.

gr
Jenny
 
Oeps, bijlage niet gelukt. Nu wel
 

Bijlagen

  • firewall sweex.jpg
    firewall sweex.jpg
    44,3 KB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan