krijg schijfletter niet weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
2.170
Ik heb onlangs een partitie (E) verwijderd. Voordat ik dat deed heb ik de complete inhoud van die partitie gekopieerd naar een map op mijn D-partitie, die ik E genoemd heb. Toen ik de partitie verwijderd had, kon ik vervolgens de inhoud van de E-map op de D-partitie herschikken. Maar nu krijg ik de map E van mijn D-partitie niet meer weg met de melding: kan System Volume Informatie niet verwijderen.
Voor wie nog wijs kan worden uit bovenstaande: weet iemend hier een oplossing voor?
 
System Volume Information is een map met belangrijke systeeminformatie over de schijf.

Deze hoef je ook niet te verplaatsen en dit is dus geen probleem :). (zitten ook je systeemherstelpunten in enzo)
 
Ja kan systeem hertstel op dat station uitzetten, dan is die map weg.
 
Geplaatst door XP_PC
System Volume Information is een map met belangrijke systeeminformatie over de schijf.

Deze hoef je ook niet te verplaatsen en dit is dus geen probleem :). (zitten ook je systeemherstelpunten in enzo)

Ja dat is wel een probleem. Geen groot probleem, een klein probleem. Nu staat er op mijn D-partitie een map die E heet en waar niets instaat. Ik hou van een opgeruimde PC en dit is troep. Dus mocht je dit euvel, wat voor mij een probleem is en voor jou niet;) voor me op kunnen lossen, dan graag!:)
Voor de goede orde, het is dus geen station, maar een door mijzelf aangemaakte map.....
 
Weer een E: partitie aanmaken en System Volume Informatie daar heen kopieren, dan systeemhertstel op dat station uitzetten. en de partitie weer verwijderen.
 
Je hebt bij het kopiëren van alle mappen van partitie E waarschijnlijk ook de map System Volume Information van E meegekopiëert naar de map E op partitie D.

De map E op D lijkt leeg want het is normaal niet zichtbaar tenzij je dat instelt. In deze computer > menu extra > mapopties > tabblad weergave, daar beveiligde besturingssysteembestanden verbergen uitvinken en verborgen bestanden weergeven aanvinken.

Xp weigert nu de map E te verwijderen omdat System Volume Information een systeemmap is. De map heeft geen functie waar die nu staat, daarom wordt die ook niet verwijdert als je systeemherstel uitzet. Als de map eenmaal zichtbaar is kun je die misschien rechtstreeks verwijderen.

Als je de map E rechtsklikt en eigenschappen kiest staan er dan nog wel mappen en files in?


Vr.Gr. Egel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de adviezen van Egel gevolgd. Er stond nog ruim 700 MB aan mappen en files in. Ik heb alles kunnen verwijderen, op SVI na.
Is er geen andere mogelijkheid, behalve weer een partitie aanmaken. Dat doe ik nl. het liefst niet. Bovendien, Jozo, begrijp ik de logica niet. Als ik een nieuwe E-partitie aanmaak en SVI daarheen kopieer, vlijft SVI toch gewoon in dat E-mapje staan?
 
Start > uitvoeren > cmd
D: [enter]
cd\E [enter]

Als je via cmd in D:\E> bent kun je met

attrib -S -H -R "System Volume Information" /D

(misschien) de systeemeigenschap van de map verwijderen waarna die wel de prullenbak in wil.

!! Alleen in de map E gebruiken, niet in de root van een station !! Het laatste is geen echte ramp, maar het verwijdert wel de systeemeigenschap van de SVI-map van dat station.


Dit is de werkwijze van attrib:
Code:
D:\>attrib /?
Bestandskenmerken weergeven of wijzigen.

ATTRIB [+R | -R] [+A | -A] [+S | -S] [+H | -H] [[station:][pad]best.naam] [/S] [/D]

  +   Een kenmerk instellen.
  -   Een kenmerk verwijderen.
  R   Bestandskenmerk Alleen-lezen.
  A   Bestandskenmerk Archief.
  S   Bestandskenmerk Systeem.
  H   Bestandskenmerk Verborgen.
  /S  Bestanden in alle mappen in het opgegeven pad.
  /D  Bewerkt ook mappen.
Vr.Gr. Egel.

(edit: attrib heeft nu ook /D parameter)
 
Laatst bewerkt:
Om volledige controle over SVI te verkrijgen doe je dit:

Zorg ervoor dat 'Verborgen mappen en bestanden weergeven' staat aangevinkt en (ook onder mapopties) 'Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen' staat uitgevinkt.

Start/uitvoeren-->> intikken cmd ENTER

Zorg ervoor dat je in de root staat en tik het volgende commando in (inclusief de " en spaties) gevolgd door ENTER

cacls "d:\E\System Volume Information" /E /G gebruikersnaam:F

Sluit het cmd-scherm. Als het goed is kun je nu via de normale Windowsomgeving de map SVI uit de map E verwijderen.

Er vanuitgaande dus dat je de map SVI per ongeluk hebt meegekopieerd naar de map E op de D-partitie. Of dit hoofdlettergevoelig is weet ik niet, maar als de map gewoon de kleine letter e is dan doe je dus:
cacls "d:\e.....etc.etc.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, beide oplossingen geprobeerd. Eerst die van ikself, omdat ik dacht dat dat het makkelijkst zou zijn. Na (direct vanaf de C-prompt) de opdracht in CMD geprobeerd map te verwijderen, maar helaas lukte dat niet.

Vervolgens optie van Egel geprobeerd. Na CMD heb ik gedaan:
cd D:
cd E:
Toen de opdracht uitgevoerd. Nu krijg ik de melding:
Toegang geweigerd


:confused::confused: :confused:
 
Als je via cmd in D:\E> bent

D:\E>attrib -S -H -R "System Volume Information" /D

lukt dat wel?

De /D optie is om ook mappen (Directories) te bewerken. De win98 attrib waarmee ik eerder testte heeft die optie niet, maar onder xp heb je het nodig om de kenmerken van een map te wijzigen.


Vr.Gr. Egel.
 
Geplaatst door Egel
Als je via cmd in D:\E> bent

D:\E>attrib -S -H -R "System Volume Information" /D

lukt dat wel?

De /D optie is om ook mappen (Directories) te bewerken. De win98 attrib waarmee ik eerder testte heeft die optie niet, maar onder xp heb je het nodig om de kenmerken van een map te wijzigen.


Vr.Gr. Egel.

:( Lukt weer niet. Ik krijg nu de melding:
De schakeloptie /D is alleen geldig samen met de schakeloptie /S

gr. Gompie
 
Probeer 't een keer, er staat toch niets in een submap,

D:\E>attrib -S -H -R "System Volume Information" /S /D

of

D:\E>attrib -S "System Volume Information" /S /D

D:\E>attrib -S "System Volume Information" /D

het gaat ook alleen maar om de System eigenschap, hidden en readonly kan ook met rechtsklikken > eigenschappen.


Gr. Egel.
 
Geplaatst door Egel
Probeer 't een keer, er staat toch niets in een submap,

D:\E>attrib -S -H -R "System Volume Information" /S /D

of

D:\E>attrib -S "System Volume Information" /S /D

D:\E>attrib -S "System Volume Information" /D

het gaat ook alleen maar om de System eigenschap, hidden en readonly kan ook met rechtsklikken > eigenschappen.


Gr. Egel.


Helaas, helaas. Als ik een opdracht uitvoer met alleen /D krijg ik steeds de melding dat /S ook nodig is (zie vorige post)
Gebruik ik beide, dus /S /D, dan krijg nu een nieuwe meldingen:

Toegang geweigerd - D:\E\System Volume Information

of

Verborgen bestand wordt niet opnieuw ingesteld
- D:\E\System Volume Information

Lastig hoor.....
Gr. Gompie
 
Ik heb in de help van Xp (op attrib zoeken) gelezen dat je attrib uit moet voeren in de herstel-console.

Dat kan geloof ik door op te starten met de Xp cd, maar dat heb ik nog nooit gedaan. M'n vorige reactie / oplossing kon ik niet vinden op een Xp computer :confused:.


Vr.Gr. Egel.
 
Geplaatst door Egel
Ik heb in de help van Xp (op attrib zoeken) gelezen dat je attrib uit moet voeren in de herstel-console.

Dat kan geloof ik door op te starten met de Xp cd, maar dat heb ik nog nooit gedaan. M'n vorige reactie / oplossing kon ik niet vinden op een Xp computer :confused:.


Vr.Gr. Egel.

Linke boel. Vind ik niet zo lekker om met CD op te starten. Maar goed. Een goeie backup en het moet geen probleem zijn. Als ik in de mood ben ga ik het proberen. Thx!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan