Krijg XP (MCE) niet geintalleerd!?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Morcqx

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2009
Krijg met geen mogelijkheid meer XP geinstalleerd op mijn buurmans PC nadat we XP MCE er af hebben gegooid en opnieuw geformatteerd. Of de hd nu Fat32 of NTFS geformatteerd was, of er al dan niet partities op staan, het maakt allemaal niet uit. Bij installatie geeft ie in het begin steevast een leeg venster aan (kiezen op welke partitie u wilt installeren). W98 en Vista herkennen de schijf kennelijk wel, want daar doet zich geen enkel probleem voor (??). Win 2000 en 2 XP varianten (origineel, Home ed. en MCE ed.) komen niet verder, zien geen geldige partities op schijf (terwijl die er wel degelijkk zijn!). Zelfs via een ghostcopy maken lukt niet omdat op andere schijven heftzelfde probleem zich voordoet.Ten einde raad dus maar XP in mijn eigen pc geinstalleerd op de hd van de buurman, maar -eenmaal teruggezet in diens PC- lukt dat dus ook niet. Niet dat ik dat echt verwachte, het was meer een hopeloze laatste actie eigenlijk. Hij loopt er niet op, en er overheen installeren geeft weer hetzelfde lege partitievenster en dus weer einde oefening. Buitengewoon frustrerend allemaal. Hoe kan het nou dat alleen XP (en W2000, die ik ook nog probeerde!) de partities niet 'zien' en W98 en Vista wel? Ik heb er echt geen verklaring voor, ook niet na 10 verschillende Fdisk en PM operaties. Weet het echt niet meer en wie het wel weet mag het zeggen.... Graag zelfs! :mad:
(De betreffende pc is een Pentium 3 Ghz, 1048 intern, Asus mobo, en -zoals gezegd- als ik Win98 of Vista erop zet draait ie probleemloos, believe it or not....) :evil:

aan het begin van de installatie staat vaak, drivers voor de harde schijf.

zou het niet handig zijn als je die voor de zekerheid toch even hierin installeerd?

Kan aan mij liggen, maar ik volg je ff niet. Drivers voor de hd? Heb ik nog nooit van gehoord, of ik begrijp je gewoon niet. Graag meer uitleg, dank.

Dan heb je tijdens de installatie de SATA drivers van het moederbord op diskette nodig

Met alle respect, maar verklaart dat het feit dat alleen XP zich niet laat installeren en W98 en Vista wel??? Heb geen CD of diskette van MObo meer, zou dit moeten downloaden.

misschien heeft xp die driver standaard niet op zijn installatie staan.
en vista en 98 wel.

Heb de sata-drivers geinstalleerd, maar bij installatie krijg ik opnieuw al gelijk geen partities te zien. Zou het nog zin hebben om de BIOS te resetten??

misschien heeft xp die driver standaard niet op zijn installatie staan.
en vista en 98 wel.
98 is ouder dan XP,
daarbij komt 98 uit 1998, en 98SE uit 1999, toen er nog geen sata-schijven waren.

Als alleen 98 kon worden geïnstalleerd, kon het je geheugenmodules zijn,
maar als Vista er ook op draait.

En dat 98 uberhaupt draait op een SATA-schijf en werkgeheugen van boven de 512MB! :confused:
Ik vind je pc een beetje vaag.
Andere harde schijf geprobeerd?
Staat er ergens in de BIOS dat je HDD zich moet gedragen als IDE ipv SATA?

Laatst bewerkt:
Is idd beetje vaag. Heb de schijf eruit gehad en het blijkt -in tegenstelling tot hetgeen mij verteld was- een IDE schijf te zijn. Verder maakt het niet uit en draait er alleen W98 en Vista op. Ok met het BIOS alles geprobeerd, met de slave/masterinstellingen, het werkt voor geen meter. Ten einde raad heb ik hem op de andere IDE aangesloten (bij DVD speler) en de oorspronkelijke aansluiting niet meer gebruikt en nu werkt alles! Al blijft het voor mij onverklaarbaar, want zoals ik al zei, alles heeft perfect gewerkt zo, voordat de hd geformatteerd werd. Zal er wel nooit achter komen wat er fout zit in dat ding....

Conclusie: ondanks alle tips is dit probleem -theoretisch- niet opgelost.
Praktisch heb ik het via een ongebruikelijke weg wel opgelost.
En snappen zal ik het wel nooit....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan